Har fået Ok til at bygge en klatrevæg til børnene på naboens skur. Har nogle overvejelser omkring materialer-
Eftersom det er udendørs og vil gerne have, at den holder i mindst 5 år uden at blive ubrugelig. Halvdelen af væggen er udsat for regn og fugt.
Hvad skal man bruge af materiale for den bedste valuta for pengene og levetid.
Min tanke er:
1) Almindelig krydsfiner og så facadefarve
2) OSB-plade og så facadefarve
2) Formkrydsfiner til betonstøbning + facadefarve (vil nok male noget sjovt alligevel)?
Som sagt, det skal holde udendørs i nogle år. Jeg dækker nok væggen til, når det er mest vådt i efteråret og vinteren.
OSB holder ikke i længden for fastgørelser til grebene. Formply er dyrt og ikke let at male. Desuden ingen friktion. Med en beregnet levetid på 5-10 år ville jeg have valgt ply mindst 15 mm afhængigt af, hvordan du gør fastgørelsen mod skuret. Mal det. Jeg ville nok ønske at montere ply på afstandsstykker mod naboens skur, så det ikke får for mange skruehuller, og der er ventilation mellem facade og ply. Hvis du bruger almindelige klatregreb, der fastgøres i islagsmøtrikker, er tippet at sikre islagsmøtrikkerne fra bagsiden med to kraftige kramper fra krampepistol, så slipper du for besvær med at de falder ud.
Har bygget en lignende klatrevæg til mine børn på vores garagevæg. Overvejede frem og tilbage, men til sidst satte jeg grebene direkte på facaden. Omkostningerne for at lave en ramme, plader og maling blev for stor efter min mening. Jeg kan hellere skifte panelet om nogle år, når børnene mister interessen, hvis det er nødvendigt, eller så maler jeg bare grundigt i skruehullerne. Klatregrebene har siddet oppe i to år nu uden problemer, men bliver ikke brugt så flittigt som tænkt (Børnene er 5 og 8 nu).
Først overvejede jeg at sætte dem direkte mod facaden, men vil hellere have mulighed for at justere grebene med årene, og det tror jeg er afgørende for at holde "interessen" i gang, det er min teori. I hvert fald, jeg tænkte faktisk på at lave en ramme til pladen og bruge slagnødder ifølge Totte_S. At hæfte dem var en god idé. Hvilken type krydsfiner skal man bruge? Der er lidt forskellige varianter... skal man bare bruge almindelig konstruktionskrydsfiner?
Jo flere lag krydsfiner har, desto stærkere - og dyrere - bliver den. Der er jo ikke tale om store højder eller store belastninger med børn på væggen, så undgå de slappeste plader...
Har siddet og regnet lidt... det bliver lidt dyrt med både klatrefæstninger og materialer.
Tror træmateriale er ca. 1000:- og så klatregreb from amazon ca. 2000:- (120 greb, inkluderer islagmøtrikker og fæstninger) og så kommer farve oveni. Yikes... (O_O)
Kan man springe over at grunde male og bare anvende facademaling? Mest for at spare tid.
Nu er det 28 år siden jeg var med dem til at bygge lignende klatrevægge. Vi brugte krydsfiner med regler cc60.
Grebene støbte vi faktisk selv, da havde vi eksisterende nogle greb, som vi lavede støbeforme af i silicon.
To be honest... Ingen aning. Men jeg håber på at modulere væggen ved at bygge ud med årene for at holde klatreinteressen i gang. At bare have væggen til at have noget at skrue ved ombygning er nok godt for fremtiden. Men, det kan så vel gå åt pipan...
Jeg havde en klatrevæg (indendørs dog) til børn, og den holdt rigtig godt med træskruer i gips+osb. Så underlaget for børn, som ikke vejer for meget, behøver ikke være så meget, som man tror. Regle op og så på med den billigste form for "planker", råspont måske? Hvert greb har jo 2-3 fastgørelser, og hver skrue holder jo en del kilo, så snart den sættes i rigtigt træ.
Det er kun småunger, der skal klatre, så råspont fungerer nok, hvis den er reglat rigtigt... og billigt =).
Jeg skal sidde og tænke og regne lidt for at finde ud af, hvad jeg skal gøre. 1) Lægge billige brædder og skrue grebene fast direkte 2) Bruge krydsfiner med slagsmøtrikker.
Jeg foreslår krydsfiner, da der medfølger skruer og slagsmøtrikker, hvis man bestiller fra Amazon. .. Ellers skal jeg smide dem ud.... det føles lidt spild.
Hej Alle,
Jeg er begyndt at arbejde på væggen nu. Valgte krydsfiner i stedet for OSB. Det blev dyrt men... jeg skal prøve.
Det er sikkert overkill, men jeg har ingen anelse om, hvordan krydsfiner opfører sig udendørs. Ubehandlet materiale udendørs er nyt for mig. Så jeg olierer alle kanter og huller, samt grundmaler og facademaler på alle overflader undtagen bagsiden.
Det besværlige nu er at olieres 90 huller med pensel, og det tog for meget tid og var for sjusket med pensel og fingre... Findes der nogen fornuftig måde at grundmale indersiden af hullerne med et eller andet hjemmelavet værktøj? Hullerne er 12 mm...
Jeg lavede en mindre klatrevæg hjemme på en af vores vægge. Det er gået godt indtil videre, men vi har selvfølgelig betonvægge, så jeg er helt sikker på, at det holder. Købte klatregrebene fra en dansk side jeg fandt, syntes de havde en fin prisklasse. Dog lidt synd, at man skal betale for fragten. Måske har en anden fundet noget bedre. https://www.kids-world.com/sv/
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.