Er det muligt at designe en ramme til et trædæk som på billedet? Rammen skal hvile på betonstolper med cc 2m.

Eller skal jeg tilføje en ekstra bærende bjælke?

• Skitse af trædækstamme med angivelser for bjælkemål og afstande, herunder 2x45x220 bjælker og 40cc afstand.
  • Synes
nameloser
  • Laddar…
Det der duger godt, men hvorfor cc40?

• Synes
JF.
  • Laddar…
E erikjakan sagde:
Det der duger fint, men hvorfor cc40?
Er du helt sikker? Jeg talte med en tømrer i går, og han sagde, at jeg behøvede at grave en række med plitar til, ville gerne have undgået det, da der er så meget sten i jorden.

Jeg brugte 40cc for at klare nedbøjningen enligt svenskt trä tabel.

Undskyld, jeg læste for hurtigt, 3m cc på bærbjælkerne er lidt for langt.

Jeg har også tilføjet en bærbjælke faktisk, hvordan ser jorden ud? Mange gange er havefliser mere end tilstrækkeligt som underlag for terrasser. Det er let at justere efterhånden, hvis noget sætter sig.

• Synes
Leif i Skåne og 1 anden
  • Laddar…
At konstruere en terrasse er en slags nulsumsspil. For store spændvidder for at spare fundamentblokke koster i form af større trædimensioner. For at begrænse svikten i terrassen er det især gulvbjælkerne spændvidde, man skal holde igen på. At forkorte disse c/c-afstand har marginal effekt og har størst betydning for valget af terrassedimension. For bærerne gælder det også om at være opmærksom på tværkræfterne ved fundamentblokke. Det regulerer man med fundamentblokkeafstand eller bærerdimension. Skal du have tre bærere så gulvbjælkerne får en spændvidde på 3 meter, skal disse være 45x220 C 24. Egnet c/c-afstand er 600 mm for 28x120 terrassebrædder. For 34x145 terrassebrædder kan det øges til 750 mm. Med 2 m fundamentblokkeafstand (og de øvrige valg du har taget) skal bærerne bestå af dobbelte regler. Det er dog tilstrækkeligt med 2 stk 45x145, der er skrue-limet.

• Synes
JF. og 2 andre
  • Laddar…
  • Synes
JF.
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
At konstruere et altandæk er en slags nulsumsspil. For store spændvidder for at spare plinter koster i form af større trædimensioner. For at begrænse svajet i dækket er det først og fremmest gulvbjælkerne spændvidde man skal holde igen på. At forkorte disses c/c-afstand har marginal effekt og har størst betydning for valget af traldimension. For bærbjælkerne gælder det også at være opmærksom på tværkræfterne ved plinterne. Det regulerer man med plintafstand eller bærbjælkedimension. Skal du have tre bærbjælker så gulvbjælkerne får en spændvidde på 3 meter, behøver disse være 45x220 C 24. Passende c/c afstand er 600 mm for 28x120 tral. For 34x145 tral kan det øges til 750 mm. Med 2 m plintafstand (og øvrige valg du har gjort) skal bærbjælkerne bestå af dobbelte regler. Det rækker dog med 2 stk. 45x145 som er skruelimmede.
Tak for dit svar! bærbjælkerne kan være 2 stk. 45x145 skruelimmede men gulvbjælkerne skal være 45x225, har jeg forstået dig korrekt?

Kommer til at bruge 34x145 tral i øvrigt.

Ja, men dimensionen er 45x220 nu.

• Synes
JF.
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Ja, fast dimensionen är 45x220 nu om dagen.
Hvad er den maksimale spændvidde på en 45x220 regel under mine forhold, ved du tilfældigvis det?

Det afhænger lidt af, hvilke kriterier man anvender. Udgangspunktet er, at det er vigtigt at begrænse svajet, ville jeg sige 3,2 meter. Derfra til at bjælken brister på grund af brud er skridtet langt. Altandæk afviger fra bjælkelag indendørs ved, at terrassebrædderne ligger med mellemrum og derfor samarbejder dårligt.

• Synes
JF.
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Det afhænger lidt af, hvilke kriterier man anvender. Ud fra, at det er vigtigt at begrænse svigten, vil jeg sige 3,2 meter. Derfra til at bjælken brister på grund af brud, er der et langt skridt. Altandæk adskiller sig fra bjælkelag indendørs ved, at plankerne ligger med mellemrum og derfor samvirker dårligt.
Tusind tak for din hjælp, er du muligvis konstruktør?

Jeg er en ældre arkitekt med uddannelse i bygningskonstruktion.

• Synes
JF.
  • Laddar…
En fuskløsning hvis du ikke orker at grave flere stolperækker kan være at lægge to ekstra bærende bjælker ind, som du bare støtter med 45x70 ned i jorden på passende cc. Afhængigt af jordens beskaffenhed kan det være nok at spidse dem og slå dem ned. Det tilføjer masser for at modvirke svaj. Stolperækkerne holder vel dækket på plads alligevel, men svaj er jo kedeligt. Spar penge ved at gå på større cc på sømreglerne.

• Synes
JF.
  • Laddar…
Er stødt på lidt problemer, da jeg skulle grave plinthullerne. Længst til venstre, hvor det er streget med sort, er der indkommende forsyningsledning, fiber og lidt andet, som ikke kan flyttes. Kan man løse det som jeg har gjort på billedet i stedet? Eller er der en bedre løsning?

• Diagram af plinthuldesign med røde linjer og sorte cirkler, venstre side markeret med sorte streger. Til højre viser måling på 900 mm.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.