4,098 læst ·
39 svar
4k læst
39 svar
Kedelanlæg som skal blive til 3 rum
Hej!
Jeg kom i tanke om, at jeg burde have taget billeder fra begyndelsen og startet en tråd om dette. Men jeg begynder nu. Har allerede masser af spørgsmål og tager gerne imod tips og råd også. 😊
Projekt:
Ombygge et fyrrum til et soveværelse, garderobe samt plads til jordvarmepumpen.
Forudsætninger:
- Gammelt fyrrum på 30 kvm, 6x5m. I dag er der kun jordvarmepumpen i rummet. Unødvendig meget ledig plads, der kan bruges til noget hyggeligt i stedet 😊
- Sutterængehus nederste etage, så næsten som en kælder og ca. 75% af den fjerneste væg fra døren er under jordniveau, skrånende jord udenfor, så fra at være stort set under jorden til venstre, er væggen næsten helt over jorden til højre.
- Væggene er opbygget, som blev bemærket ved inspektion, da huset blev købt, inklusive eventuelt lidt muglugt i det ene hjørne.
- Trukket el og vandbåret konvektor
Det skal blive soveværelse til et af børnene, så der må ikke være den mindste risiko for mug bagved. Men har også forstået, at opbyggede vægge er meget forkerte.
Jeg vender tilbage med fotos og hvad der er gjort indtil nu.
Jeg kom i tanke om, at jeg burde have taget billeder fra begyndelsen og startet en tråd om dette. Men jeg begynder nu. Har allerede masser af spørgsmål og tager gerne imod tips og råd også. 😊
Projekt:
Ombygge et fyrrum til et soveværelse, garderobe samt plads til jordvarmepumpen.
Forudsætninger:
- Gammelt fyrrum på 30 kvm, 6x5m. I dag er der kun jordvarmepumpen i rummet. Unødvendig meget ledig plads, der kan bruges til noget hyggeligt i stedet 😊
- Sutterængehus nederste etage, så næsten som en kælder og ca. 75% af den fjerneste væg fra døren er under jordniveau, skrånende jord udenfor, så fra at være stort set under jorden til venstre, er væggen næsten helt over jorden til højre.
- Væggene er opbygget, som blev bemærket ved inspektion, da huset blev købt, inklusive eventuelt lidt muglugt i det ene hjørne.
- Trukket el og vandbåret konvektor
Det skal blive soveværelse til et af børnene, så der må ikke være den mindste risiko for mug bagved. Men har også forstået, at opbyggede vægge er meget forkerte.
Jeg vender tilbage med fotos og hvad der er gjort indtil nu.
Tilføjelse
- Rummet er tørt og fint, men jeg ved ikke, hvad der skjules bag de opreglede vægge
- At opreglede vægge er forkert, mener jeg sandsynligvis, da det er gjort på gammel vis og det er under jordniveau
- Så er jeg novice på dette, har aldrig gjort et lige så stort job selv før, så meget bliver nyt med risiko for fejltænkning
- Rummet er tørt og fint, men jeg ved ikke, hvad der skjules bag de opreglede vægge
- At opreglede vægge er forkert, mener jeg sandsynligvis, da det er gjort på gammel vis og det er under jordniveau
- Så er jeg novice på dette, har aldrig gjort et lige så stort job selv før, så meget bliver nyt med risiko for fejltænkning
Det store spørgsmål er, hvordan det står til med fugtvandringen i konstruktionen, f.eks. drænering og hvad der findes under gulvet? Og hvor gammelt er huset? Tidligere blev kældre bygget med hensigten at være netop kældre. Lidt køligere og fugtigere, men måske ikke noget at fylde med organisk materiale og opholde sig i. Dermed ikke sagt, at der ikke findes løsninger, hvis det skulle være tilfældet...
Har et første spørgsmål, efter at have taget de opreglede vægge ned (flere billeder og info kommer, men begyndte at dokumentere i dag, her er jeg nu), alt er væk, og der er nu kun en ren betonvæg tilbage, men jeg har stadig reglen øverst, den er kilet fast af loftet (som jeg vil beholde), og jeg kan ikke få fat med et koben for at få den løs, uanset hvordan jeg gør det, uden at beskadige loftet.
Jeg har to muligheder, enten forsøge at få løsnet søm for søm, indtil den falder ned, eller lade den sidde og skære bygningsplastikken af og bruge den som loftliste, f.eks. male eller sømme en passende liste ovenpå for at skjule.
Behøver lidt råd, kan man få en 4,5x4,5 regel til at leve videre som loftliste?
Jeg har to muligheder, enten forsøge at få løsnet søm for søm, indtil den falder ned, eller lade den sidde og skære bygningsplastikken af og bruge den som loftliste, f.eks. male eller sømme en passende liste ovenpå for at skjule.
Behøver lidt råd, kan man få en 4,5x4,5 regel til at leve videre som loftliste?
Kommer desværre ikke til at se. Plasten er mellem de opregnede vægge og reglarne, så det, der ses på billedet, er det sidste, der er tilbage.Centano sagde:
Kan heller ikke sige hundrede, at det er 45 regel uden den kan meget vel være bredere og fortsætte opad.
Kan reglen have med loftet at gøre med? Jeg tænker så, at den er del af regelværket for både loft og væg.
Det er oven jord og tørt så intet der nødvendigvis skal fjernes tror jeg, havde alligevel sat en loftliste der senere.
Vil som sagt ikke skade loftet da jeg vil have det tilbage.
Startede med at tage billeder sent, så her kommer beskrivelsen af, hvad der er sket
Elektrikeren og VVS'eren fjernede strømmen og konvektoren
Med en koben tog jeg derefter de falske bjælker ned i loftet
Derefter gik jeg løs på væggene igen med koben, fantastisk værktøj, som viste sig at være isoleret med mineraluld og bygplast
Støtterammen havde godt nok afstand mod betonvæggen med 1mm krydsfinerstykker, men de var ikke behagelige, hvis man kan sige det sådan
Søm røg ud sammen med beton her og der, men fik til sidst alle støtterammerne løsnet, så der var en ren betonvæg
Det så lidt kedeligt ud nogle steder, især i hjørnerne, men overordnet så det fint ud
Lod så væggene ånde i en måned
Elektrikeren og VVS'eren fjernede strømmen og konvektoren
Med en koben tog jeg derefter de falske bjælker ned i loftet
Derefter gik jeg løs på væggene igen med koben, fantastisk værktøj, som viste sig at være isoleret med mineraluld og bygplast
Støtterammen havde godt nok afstand mod betonvæggen med 1mm krydsfinerstykker, men de var ikke behagelige, hvis man kan sige det sådan
Søm røg ud sammen med beton her og der, men fik til sidst alle støtterammerne løsnet, så der var en ren betonvæg
Det så lidt kedeligt ud nogle steder, især i hjørnerne, men overordnet så det fint ud
Lod så væggene ånde i en måned
Senest redigeret af en moderator:
Så fortsatte jeg i går med at tage resten af væggene ned
Det blev 6 sække isolering, 3 med blandet skrald og en ordentlig bunke brædder på grunden, som må håndteres til foråret
Gårsdagens spørgsmål om reglen, der var tilbage, tog jeg af i dag søm for søm
Vedlagte billeder viser, hvordan det nu ser ud efter oprydning
Det blev 6 sække isolering, 3 med blandet skrald og en ordentlig bunke brædder på grunden, som må håndteres til foråret
Gårsdagens spørgsmål om reglen, der var tilbage, tog jeg af i dag søm for søm
Vedlagte billeder viser, hvordan det nu ser ud efter oprydning
Hvad har jeg lært mig hidtil
- Det er mere arbejde, end man tror, at rive ned
- Mineraluld klør
- Det gør ondt og bløder godt, hvis brækjernet slipper, og man får enden i hovedet
- Man føler sig godt tilfreds, når man er færdig og faktisk tog fat i den sidste regel i stedet for at lade den blive
- Brækjern og Excel bør være menneskehedens bedste opfindelser
- Stor respektive mini-brækjern anbefales stærkt
Nedrivning klar, tid til at bygge op
- Det er mere arbejde, end man tror, at rive ned
- Mineraluld klør
- Det gør ondt og bløder godt, hvis brækjernet slipper, og man får enden i hovedet
- Man føler sig godt tilfreds, når man er færdig og faktisk tog fat i den sidste regel i stedet for at lade den blive
- Brækjern og Excel bør være menneskehedens bedste opfindelser
- Stor respektive mini-brækjern anbefales stærkt
Nedrivning klar, tid til at bygge op
Senest redigeret af en moderator:
Klinker men har ikke tjekket specifikt under i dette rum, men i andre rum på sutteretageplanet sidder de direkte på pladenViktor.J sagde:
Og da det også er de samme klinker, der bruges overalt, går jeg ud fra, at der ikke er strøet op i dette rum heller
Ingen svigt nogen steder
Så jeg lader gulvet være 😊
Isolering eller kun betonplade?huch sagde: