Hej.
Bygger garage på nuværende tidspunkt, hvor jeg skal have en overetage. Det er rammetakstole, så jeg får skunk. Skunkene vil blive kolde.
Jeg vil ikke have luftspalte under råsponten på skunken, for jeg vil kunne inspicere råsponten (notorisk bange for skimmel). Luftspalten vil derfor starte ved den vertikale væg, som vil blive indevæg på overetagen.
Luften udefra vil blive hentet fra tagfoden, som vil blive beklædt med gesims.

Se billede nedenfor
A: tagfodsbræt
B: gesims (tæt)
C: luftspalte, til-luft for ventilation af råspont
D: vindsduk
E: isolering
F: luftspalte råspont
G: evt plade??

Diagram af et tagkonstruktion med ramverkstakstol, viser luftspalter, isolering og overvejelser om placering af en skiva G for ventilation.

Nu til mit spørgsmål. Vindsduken vil gå op til gesimsen, tagfoden vil blive beklædt bortset fra luftåbningen "C" yderst. Herfra kan luft derefter finde vej op til luftspalten F.

Min overvejelse er, om jeg skal sætte en plade "G", der går fra vindsdukens afslutning og når op til nogle cm under råsponten, så jeg skaber yderligere en "luftspalte".

Jeg ved ikke rigtig, hvordan man plejer at gøre med rammetakstole.

Mine egne tanker om det hele:

Der kan ikke komme sne ind på skunken med pladen G. Spørgsmålet er dog, hvor meget sne der kommer ind gennem spalten C. Næppe nogen, gætter jeg.

At sætte pladen G gør, at "gesims"-kassen bliver umulig at inspicere uden at skrue gesimsen ned. Har jeg ingen plade, kan jeg lave eventuel vedligeholdelse/kontrol fra skunken.

Uden pladen G får jeg måske for meget "gennemtræk" på skunken. Dog skal alle luft stadig komme ind gennem spalten C, så det føles som et svagt argument.

Hvad siger I? Skal jeg montere en plade G eller lade være?

MVH Henke

Ingen der har nogen mening om emnet?

med risiko for at få bande tæsk for buffning… er der ingen, der har gjort noget lignende?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.