Hej!
Hvad er bedst at bruge, hvis man skal skrue en dørkarm op i beton?
70'ernes Lb-hus split-level villa, dette er i stueetagen.
Sidder i dag karme fra dengang huset blev bygget, da disse er sømmet.

Milkshaken
En ting som plejer at fungere godt, det er almindelige bruna plastplugs, dvs. efter at du har kilet op karmen og fikseret den, så skal du forbore, så i med pluggen, derefter Karmskruerne.... Så er det bare at justere på almindelig måde..

ok skal prøve det !overvejede det men tænkte om der fandtes nogen speciel løsning til dette ellers

Milkshaken
Jeg kender dem, der spænder med hulbånd og holder på, men synes det er overkurs, almindelige plastplugge... Kan ikke huske om det er de brune eller de blå, der passer til karmskruen, men mener at huske, at det er de brune...

Jeg har anvendt Fischer plug, kan ikke huske betegnelsen men det fremgår jo når man kigger på emballagen, det har fungeret meget godt.

Jeg foreslår som vanligt Essves indu-prog-hylstre, i dette tilfælde kombineret med induprog betonskruen. Man slipper både kiler og plug.

Milkshaken
Har du nogen link til disse Mathias S ?

Milkshaken
Jaså du mener dem,,,, ja de er gode, men lettere at fejle med at skrue dem i, det bliver let ødelagte gevind i karmtræet...

Og du skal alligevel bore i betonen samt fjerne karmen.... så i med pluggen for derefter at genmontere det....

Næhdu, nu blev det dobbeltfejl! :wow:

1. Karmhylserne monteres MEGET enkelt og helt uden gevindskade i et 14mm hul vha skruemaskinen og passende unbrakonøgle. At gøre det i hånden er besværligt, tidskrævende og som du siger, en risiko for at flække træet.

2. Hvis du kigger blandt tilbehøret, kan du se, at der findes en betonskrue med hoved til induproghylserne. Monter hylserne, stil karmen der, spænd op med hylserne og justér i lod/vand, bor, skru skruen i uden at fjerne karmen. Ingen plugs er nødvendige.

Smart som bare pokker. Andre producenter har lignende systemer tror jeg.

Brasklapp: Hylsorna findes i forskellige længder. Køb den rigtige længde, så slipper du for at skulle skære for hånd for at få plads til plastplupparna på indersiden af karmen...

Milkshaken
Ahhh, så det er samme type skruer som i et Giha-gulv da.... bare bore og skrue..... Ok... ja så bliver jeg imponeret..... disse hylstre du linker til har jeg altid trukket i med maskine før, (Det skal jo gå hurtigt) og halvdelen af dem ødelægger træet, (så gevindene bliver meget mange på lille område ja)....
Men hvad fanden, har du sådanne betonskruer med den rette hoved til, så er det selvfølgelig et varmt alternativ..

Ok, jeg ved ikke, hvad jeg skal tipse om, når det gælder at trække i hylstrene. Tryk hårdt og kør langsomt i begyndelsen tror jeg, har aldrig tænkt så meget over, hvordan jeg gør, eftersom det altid har fungeret glat.

Milkshaken
Tja, du har jo en lille afstand med "Dödgång", så tråde.... Det er der, det går galt for mig

Kører du med topnøgle eller unbrakonøgle?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.