L lp40 sagde:
Hej, måske lidt mærkeligt spørgsmål.
Kontakt et borefirma, der skærer ud dele i et "rudemønster".
Inden savning udføres, plejer visse firmaer at forankre hver del med løfteøjer.
Afhængigt af vægten, der hviler på det planlagte åbninghul, "kan" det være godt at fastslå, hvordan armeringen er udført.
Uanset om det drejer sig om et bankhvælv eller et tidligere beskyttelsesrum, kan det være nødvendigt med en afstivning i smedearbejde.

Mvh

• Synes
Bengt Numelin og 1 anden
  • Laddar…
Jeg synes, at hvis du har nøglerne til hvælvingen, bør du beholde det som et rum til at placere dyre værktøjer, mapper med vigtige papirer, fotoalbum, dyrere familiearvestykker og møbler, som du ikke har plads til i resten af hjemmet. Det er også muligt at leje hele eller dele af hvælvingen ud til virksomheder eller venner. For de penge, du tjener og sparer ved ikke at lave disse huller, kan du i stedet udvide dit hus. Hvis hvælvingen kan låses fra begge sider, kan det være godt som et sikkerhedsrum ved overfald og indbrud eller for midlertidigt at låse de kriminelle inde, der kommer ind i dit hus.

• Synes
big mike og 1 anden
  • Laddar…
Tengan11 Tengan11 sagde:
Kan du save fra begge sider af væggen?
I så fald, lej en Hilti DD-110 eller DD-150. Bor op de fire hjørner.
Sav derefter med motorsav mellem hullerne. Afhængig af maskinen og dimension så skal du save fra begge sider.
Find en klinge der klarer både beton og stål eller klip armeringen med vinkelsliber når den er blottet.
Bør ikke tage mere end en dag for to personer.
Glem ikke vægstativ til kerneboret.
En overvejelse!
Hvordan laver du bundsnittet ved gulvet med en motorsav? Eller efterlader du en tærskel på 15-20cm? 😅
Så er det meget almindeligt, at man finder længdegående armering, når man saver døråbninger. I et pengeskab er der desuden nok ret grov armering. Har du prøvet at save længdegående armering med en håndholdt betonsav? 😅

Du skal være meget stædig for at save denne døråbning med en tung, svag og udstødningsrøgede motorsav, desuden indendørs, hvis jeg forstår TS korrekt. Tilføj vand og betonslam, der løber ned over operatøren, især ved det øverste snit. 🙄😅

En stor motorsav vejer ca. 15 kg og har en effekt på ca. 6 kW sammenlignet med en større vægsav, der er fastmonteret og har en effekt på typisk 20 kW.

Så har jeg aldrig set en håndholdt motorsav, der saver op til 25 cm dybt, kræver en klinge på typisk 600 mm for det. 😅
Så er det nok ikke nok at lave en betonblok af døråbningen, men den skal nok deles i flere dele. Bliver rigtig meget håndsavning...

Jeg siger ikke, det ikke er muligt med en motorsav, men næppe et godt valg, hvis der er andre muligheder. 😉

Senest redigeret:
  • Synes
Bengt Numelin og 1 anden
  • Laddar…
richardtenggren
E ehlmatlab sagde:
En overvejelse!
Hvordan laver du bundskåret ved gulvet med en motor-kap? Eller efterlader du en tærskel på 15-20cm? 😅
Det er også meget almindeligt, at man finder langsgående armering, når man saver døråbninger. I et bankboks vil der desuden være ret grov armering. Har du prøvet at save langsgående armering med en håndholdt betonsav? 😅

Du skal være meget stædig for at save denne døråbning med en tung, svag og udblæsningsrygende motor-kap, desuden indendørs hvis jeg forstod TS korrekt. Læg dertil vand og betonstøv, der løber ned over operatøren især ved øvre snit. 🙄😅

En stor motor-kap vejer ca. 15kg og har en effekt på ca. 6kw sammenlignet med en større vægsav, der er fastmonteret og har en effekt på typisk 20kw.

Jeg har heller aldrig set en håndholdt motor-kap, der saver op til 25 cm dybt, kræver en klinge på typisk 600 mm for det. 😅
Derefter er det sandsynligvis ikke nok at blot lave en betonblok af døråbningen, men den skal sandsynligvis deles i flere dele. Bliver meget handsavning...

Jeg siger ikke, at det ikke er muligt med en motor-kap, men næppe et godt valg, hvis der findes andre muligheder. 😉
Der findes save, hvor klingen sidder på en medbringer, så den kan save glat.

Håndholdt rundsav med klinge på medbringeren, placeret på en bordkant, ved siden af skår fra savning langs en regelskinne.

Her kan man se, at jeg har savet langs med reglen.
En åben trappeåbning under renovering med nysavet træ omkring, der viser en kassetrappe nedad med ubehandlet trætrin og et midlertidigt gelænder.

Det var et tyndt bjælkelag.

• Synes
TRJBerg og 1 anden
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren sagde:
Der findes save, hvor klingen sidder på en medbringer, så den kan save glat.

[billede]

Her kan man se, at jeg har savet jævnt med reglen.
[billede]
Men det der er ikke en motorkap i min verden. En motorkap har forbrændingsmotor, ryger og lugter af udstødning. El-saven på billedet fungerer sikkert godt til at save et tyndt gulv-bjælkelag med, men for at give sig i kast med en døråbning i 500mm tykt kassavalv så fungerer den nok ikke særlig godt til det.

• Synes
Fixarlasse Dalarna og 2 andre
  • Laddar…
richardtenggren
R roli sagde:
Det var ett tunt bjälklag.
Jo, men det samverkar med træet, som er typ 190x60 og delvis indstøbte. Hvis jeg har forstået det rigtigt så kommer det fra Färila Cementvaror eller noget sådant.

richardtenggren
E ehlmatlab sagde:
Men det der er ikke en motorkap i min verden. En motorkap har forbrændingsmotor, ryger og lugter af udstødning.
El-saven på billedet fungerer sikkert godt til at save en tynd gulvbjælke med, men for at give sig i kast med en døråbning i 500 mm tykt kassavalv så fungerer den nok ikke så godt.
Absolut, men tænker at der findes større ting, denne her bruger firmaet jeg lånte den af til at save op langs gulvet når de laver åbninger til porte og døre i industrier.

Går vel save med wire også?

richardtenggren richardtenggren sagde:
Jo, men det samverkar med trät, som er typ 190x60 og delvist indstøbt. Hvis jeg har forstået det korrekt, så kommer det fra Färila Cementvaror eller noget sådant.
Ahh, nogen type af prefab bjælkelag da. Det forklarer udformningen. Jeg troede, at der lå træbjælker på betonen men da er det et samvirkende bjælkelag hvilket gør at tykkelsen kan være så tynd.

richardtenggren
R roli sagde:
Ahh, en eller anden type af prefab etagedæk da. Det forklarer udformningen. Jeg troede, at der lå træbjælker på betonen, men så er det et samvirkende etagedæk, hvilket gør, at tykkelsen kan være så tynd.
Præcis. Det er træ og beton i samvirke, betonkagen er ca. 5-6 cm. Så intet i sammenligning med TS 500 mm beton :D

L lp40 sagde:
Hej,

måske lidt mærkeligt spørgsmål.

Men behøver at lave hul i et gammelt bankboks fra 80'erne. væggen er 500 mm tyk med 3 rækker armering 12 mm.

Hullerne skal være 2100x 1200. ser på at leje en vægsav med klinge 1200mm, regner med 5-7 dages arbejde hvis vi er 2 mænd.
volumen er 1,26 kbm og vægten er ca. 3.1 ton per hul. kunne flytte det med gravemaskine når vi har skåret, men klart lettere at skære ned i mindre stykker.
har ingen erfaring med dette, men er der nogen som har nogen ide?

eller måske en anden måde at lave hullerne, men de skal jo se ret pæne ud, selvfølgelig kan man pudse efter hvis det er ujævnt.

undskyld, har ikke æ, ø og å på computeren.

PS, noget med dynamit eller sprængning fungerer ikke, den står inde i en eksisterende bygning..
Har gjort noget lignende for mange år siden, du er på rette vej. En vægsav der skærer op i håndterbare stykker er nok rigtig, men synes du har taget i med arbejdstid. Ring til et hulboringsfirma, så ordner de det.

Har du adgang til 32amp stik, så vil jeg anbefale at save med vægsav. Betydeligt mindre vand end hvis du wiresaver, hvilket du sandsynligvis vil undgå inde i en ejendom.

Har du ikke adgang til 32amp stik eller en sav, der kører på 32, så glem tankerne om at save, da saven vil blive for svag til den størrelse og tage evigheder, og bor i stedet.

Dette forudsætter, at du kan save fra begge sider, ellers er det meningsløst, da klingens form gør, at du mister så meget overflade at save igennem.

Hvis du ikke har arbejdet med sådanne job, vil jeg anbefale at udlicitere til et hulskæringsfirma, men hvis du er en rigtig stædig én, så lej en kerneboringsmaskine. Sørg for at leje en robust kerneboringsmaskine, der har skråtstøtte mod foden og ikke bare en stativarm, det vil spare dig meget tid.

• Synes
Bengt Numelin og 2 andre
  • Laddar…
L lp40 sagde:
Hej,

måske lidt mærkeligt spørgsmål.

Men har brug for at lave hul i et gammelt bankboks fra 80'erne. Væggen er 500 mm tyk med 3 rækker armering 12 mm.

Hullet skal være 2100x1200. Kigger på at leje en vægsav med klinge 1200mm, regner med 5-7 dages arbejde, hvis vi er 2 mand.
Volumen er 1,26 kubikmeter og vægten er ca. 3,1 ton per hul. Kunne flytte det med gravemaskine når vi har skåret, men klart lettere at skære ned i mindre stykker.
Har ingen erfaring med dette før, men har nogen nogen idé?

Eller måske er der en anden måde at lave hullerne på, men de skal jo se pæne ud, selvfølgelig kan man pudse efter afskæringen.

Undskyld, har ikke æ, ø samt å på computeren.

PS, noget med dynamit eller sprængning virker ikke, da det står inde i eksisterende bygning..
Min gamle arbejdsplads havde lokale i en gammel banklokale. Der med stort boksrum.. chefen prøvede en gang at bore med en Hilti borehammer. Tror boret sidder fast endnu...

Væggen var foruden stålplader og armering også forsynet med vinklede jern for at du ikke skulle kunne bore eller save ..

Han tog ind tilbud, og firmaet syntes, det var nemmere at rive hele huset ned end at åbne op for en dør og valgte ikke at tage jobbet ...

Så ja, få et firma til at undersøge om det overhovedet er muligt at komme igennem.

• Synes
Roger Fundin og 3 andre
  • Laddar…
Farstatjej90
R roli sagde:
Det var et tyndt bjælkelag.
Byggahus... Never change!

Hej
Jeg har boret hul i en tyk betonvæg fuld af sten i.
Jeg har også skåret wirearmerede betonbjælker, begge gange hyrede jeg det lokale hultagningsfirma. De borede hul i hul, og vægdelen blev fjernet af en gravemaskine. TS væg skal nok opdeles i mindre stykker, man kan flytte med maskinfødder.
Held og lykke.

/W

Senest redigeret:
  • Synes
Bengt Numelin og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.