Jeg har en geringssav med laser - samt en ny fintandet rygsav(?) - til finere snit med præcision. Jeg har aldrig brugt rygsaven, og brugt geringsaven yderst lidt. Det jeg bemærkede med geringsaven er, at laseren ikke stemmer, og man må forsøge at lokalisere hvor meget til venstre/højre for laseren som snittet lægges - dette kan man teste sig frem til ved at save i teststykker.

Jeg skal save lister til at lave ramme til et billede, hvorfor snittene skal være præcise for at rammen bliver helt kvadratisk. Jeg føler at geringsaven vil gøre mig skør. Men spørgsmålet er, hvor gode 90-graders-snit jeg kan få med rygsaven + en geringskasse? ... jeg vil prøve - men hvad er dine erfaringer?

Karrock
Laseren er kun en indikation af billigere save. Lav en tynd streg, sænk saven uden at starte den og tjek, at siden af tanden rammer præcis der, du vil have på stregen. Hvis du trækker en streg langs hele snittet, kan du lade klingen træde/tande langs for at se, om vinklen passer, inden du saver. Billigere geringssave bevæger sig og flekser, når man bruger dem voldsomt, sørg for at den er nogenlunde smurt/løber let, og sav langsomt uden at tage fat og bøje i saven. Går du igennem disse trin, burde det være muligt at få det godt lige med en billig geringssav. Du vil jo både have den rette vinkel og hele snittet i et plan. Det sidste burde blive klart lettere med geringssav end med rygsav.

Men hvorfor ikke prøve begge save på et stykke skrottræ og se, hvilken du føler dig mest tryg ved?

Edit: eller køb en ny dyr, flest værktøjer vinder, som bekendt :)

• Synes
Dracula
  • Laddar…
Jeg har en ret billig kapsav hvor præcisionen er ret dårlig til fint snedkerarbejde.
Plejer at bruge en god vinkel og lave nogle testsnit i et stykke afskær, hvor jeg finjusterer saven inden jeg skærer det rigtige stykke. Tager man et forholdsvis bredt stykke afskær, er det lettere at se, om det skævvrider sig i nogen retning. På min sav er det +-1 grad på savens gradskaala, hvilket bliver meget tydeligt, hvis man f.eks. skal skære geringsfoder.

• Synes
Dracula
  • Laddar…
Kalibrere saven med fx en god hurtigvinkel/rafter square. Nogle gange kan det være en god idé at kontrollere klinge vinklen hver gang savens vinkel ændres.

Denne er god og er mere let at arbejde med end en traditionel vinkelhage.
https://www.empirelevel.eu/en-eu/squares/rafter-squares/true-blue-174;-rafter-squares/

Et godt blad/klinge med mange tænder giver renere snit.

De fleste geringssave flexer noget. Forsøg at identificere i hvilke positioner din sav flexer mest, og undgå dem.

Før vigtige snit kan det være godt at prøve save vinklerne på affaldsstykker for at verificere den samlede vinkel.

• Synes
Dracula
  • Laddar…
Dracula Dracula sagde:
Jeg skal save til lister for at lave ramme til et maleri, hvorfor snittene skal være præcise for at rammen skal blive helt kvadratisk.
Sav en bit først og brug den som skabelon, læg den altså ovenpå, når du saver de øvrige tre. Du saver altså de øvrige tre stykker én ad gangen med samme skabelon til alle. Er du bare omhyggelig med at skabelonen ligger helt "i den anden ende" og lægger klingen kant med skabelonen bliver stykkerne mere end tilstrækkeligt "identiske".

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.