16,756 læst ·
45 svar
17k læst
45 svar
Kan overetagen virkelig kollapse?
Altvidende
· Västra Götaland
· 11 963 indlæg
Selv en 45x45 indervæg med gips bliver ret god bærende, når pladerne først sidder der på plads.S Stefan1972 sagde:
Kun fordi jeg læste om nogle tilfælde, hvor overetagen gav efter i gamle huse, og ejeren fandt loftet i hallen, når han kom hjem..sådan noget. Det var nok til, at min overanalytiske hjerne begyndte at spekulere på min egen loftetage, og at jeg passende nu opbevarer lidt ekstra ting der = mere vægt...😏Rejäl sagde:
Så vil jeg anbefale dig at stoppe med at læse, for hvis din overanalytiske hjerne tænder på sådan noget, hvad er den næste ting, du tror😉😂D DorisDoris sagde:Kun derfor, fordi jeg læste om nogle tilfælde, hvor overetagen gav efter i gamle huse, og ejeren fandt loftet i gangen, da han kom hjem...typ. Det var nok til, at min overanalytiske hjerne begyndte at spekulere over min egen loftsetage, og at jeg passende nu opbevarer lidt ekstra ting der = mere vægt...😏
Tak for at du orker at svare sagligt til en hysterisk kvinde. Jeg vil slippe det nu (forsøge) og i stedet finde noget andet at bekymre mig for 😅 Nogle kassaakåp skal vi ikke opbevare i hvert fald 😁Dowser4711 sagde:
Mja, det er jo snarere sådan, at en af bjælkerne er blevet erstattet med en omfordeling mellem to andre.
Om det er korrekt dimensioneret eller ej, kan vi ikke svare på baseret på dette.
Men det påvirker som sagt først og fremmest taget, og du siger, at det er oprindeligt (eller i det mindste ikke nyligt gjort), så hvis taget ikke er begyndt at svigte endnu (hvilket burde være synligt på bjælken, hvilket det ikke er), så er det nok i hvert fald ikke helt forkert lavet.
Så, slap af og nyd rummet i stedet.
Og *hvis* det skulle vise sig at være en form for underdimensionering alligevel, vil det ikke kollapse som i en dårlig film, men begynde at blive et problem med et svajende, gyngende gulv, som I vil opdage i god tid, før noget sker.
(Forudsat at I ikke begynder at samle på kassaksåp, flygler eller andet i det rum)
I en fb gruppe om renovering af ældre huse. Jaa det lyder jo utroligt, men...hvad ved jeg 😏S Stefan1972 sagde:
Læste faktisk for mange år siden om et hus, der var styrtet sammen under renovering. Da havde ejeren fjernet samtlige indervægge, og tror jeg også etageadskillelse. Så kollapsede huset. Ejeren døde.D DorisDoris sagde:
Men det er vel ingen her på Byggahus, der finder på sådanne dumheder.