Dowser4711 Dowser4711 sagde:
Tænkte på den del også, da jeg først så billedet, men det påvirker jo i så fald mere tagets bæreevne end gulvets.

@DorisDoris. Kan du stå på gulvet og "gyngre" uden at det føles som om, alt svajer, så er det nok ingen fare. Din tegning viser jo, at der er ret godt med vægge på etagen nedenunder, selvom vi ikke ved præcis, hvor dette rum befinder sig.

Hvis gulvet giver efter, når du "provokerer" det, er det først og fremmest et komfort-problem, men så kan det være værd at få en ingeniør til at kigge på en forstærkning.
Men at rummet ikke var isoleret fra starten bør ikke have påvirket, hvordan man har dimensioneret konstruktionen, så jeg tror, at du kan være helt rolig.
Rummet ligger typ der. Og nej, det svajer ikke. Det er stumt...men knager lidt på en del af gulvet. Men jeg har nok været af den opfattelse, at rummet har været der siden dag 1. Dvs. ikke er blevet bygget til bagefter.

• En bygningsplan med en rød markering omkring et område, der inkluderer en hal og badeværelse. Området er midt i bygningen.
Nissens
Tænkte på den del også, da jeg først så billedet, men det påvirker jo i så fald mere tagets bæreevne end gulvets.
Ja, taget rammes hårdest, men gulvets bæreevne påvirkes også.
@DorisDoris. Kan du stå på gulvet og "gyngre" uden at det føles som om alt svajer, så er det nok ingen fare. Din tegning viser jo, at der er ret mange vægge på etagen nedenunder, selvom vi ikke ved præcis, hvor dette rum befinder sig.

Hvis gulvet svajer, når du "provoquerer" det, er det i første omgang et komfortproblem, men så kan det være værd at tage en konstruktør ind til at kigge på en forstærkning. Men at rummet ikke var isoleret fra starten, bør ikke have påvirket, hvordan man har dimensioneret konstruktionen, så jeg tror, du kan være helt rolig.

Nissens Nissens sagde:
Ok… om det er dette billede som viser det, så har man eventuelt kappet i bærende dele her.

Eller er kattvindarna tilbage bagved?
Du havde nok ret...kattvinden er ikke rigtig tilbage på den side. På den anden side er de okay. Forsøgte at tage nogle billeder..ved ikke om du bliver klogere....

• Loftområde med synlige trækonstruktioner og isolering, loftsespær og ledninger. Billedet viser en del af en byggestruktur med træbjælker.
  • Loft med træbjælker, isoleringsmateriale og løse ledninger. Ventilationen ser delvist ødelagt ud, og der er rester af savsmuld på gulvet.
  • Loftsrum med synlige træbjælker og ubæret isolering, delvist mørkt rum.
  • Loft med træstøtter og savsmuld på gulvet, viser en del af en katteloft uden adgang til den ene side.
  • Loftet med træbjælker og vægge, ujævne overflader synlige i mørkt rum. Muligvis en del af katteloft.
  • Synes
Nybörjaren! og 1 anden
  • Laddar…
@Dowser4711 lagde nogle billeder ind...katvinduet findes ikke rigtig længere på den side...,😱

Nissens
D DorisDoris sagde:
@Dowser4711 lagde ind lidt billeder. ..kattvinden findes ikke rigtig længere på den side...,😱
De ser ud til at have lagt en bjælke på den side, de har kappet. Forhåbentlig er det ok. De har jo indset, at det er bærende dele.

Føles gulvet stabilt osv., så ville jeg ikke være bekymret. Føler du dig usikker, så tjek med en konstruktør. Det er jo inspicerbart. 😊

• Synes
Maria T og 1 anden
  • Laddar…
Nissens Nissens sagde:
De virker til at have lagt en bjælke ind på den side, de har skåret. Forhåbentlig er det ok. De har jo indset, at det er bærende dele.

Føles gulvet stabilt osv. Så ville jeg ikke være bekymret. Hvis du føler dig usikker, så tjek med en konstruktør. Det er jo inspekterbart. 😊
Det føles stabilt. Intet svaj eller gyngen eller sådan, hvad jeg kan mærke. Vi havde jo en tilstandsundersøgelse.. og da talte vi om at indrette til soveværelse. Han sagde intet om hverken skunk eller svag konstruktion. Han inspicerede jo alligevel loft og skunke.

• Synes
Nissens
  • Laddar…
D DorisDoris sagde:
@Dowser4711 lagde nogle billeder op. ..kattvinden er ikke helt tilbage på den side...,😱
Mja, det er snarere sådan, at en af bjælkerne er blevet erstattet med en afstivning mellem to andre.
Om det er korrekt dimensioneret eller ej, kan vi ikke svare på baseret på dette.
Men, det påvirker som sagt primært taget, og du siger, at det er originalt (eller i det mindste ikke nyligt lavet), så hvis taget ikke er begyndt at svække endnu (hvilket burde kunne ses på bjælken, hvilket det ikke gør), så er det nok i hvert fald ikke helt forkert gjort.

Så, slap af og nyd rummet i stedet.

Og *hvis* det skulle vise sig at være en form for underdimensionering alligevel, vil det ikke kollapse som i en dårlig film, men begynde at give problemer med et svigtende, gyngende gulv, som I vil bemærke i god tid, før noget sker.

(Under forudsætning af at I ikke begynder at samle på pengeskabe, flygler eller andet i det rum)

• Synes
TRJBerg og 1 anden
  • Laddar…
A
Jeg forstår ingenting af denne tråd hvorfor skulle huset styrte sammen helt pludseligt🤔

• Synes
mikethebik og 10 andre
  • Laddar…
Det ser rigtig stabilt ud. Ingen svigt eller vug, plus en væg midt under. Du kan nok have nogle pengeskabe og klaverer der.

• Synes
mikethebik og 1 anden
  • Laddar…
Så længe der ikke er fjernet nogen bærende vægge på underetagen, er der vel ingen chance for, at etage 2 ville kollapse.

• Synes
mikethebik og 1 anden
  • Laddar…
D DorisDoris sagde:
Nej da...det er spørgsmålet om en seng, en tv-bænk, en lille kommode (Ikeas spånpladeskrald) 2 stole, et tv og 10-15 flyttekasser med lidt kar, husgeråd og lignende. Ingen klaverer 🫣
Det ville jeg ikke bekymre mig om.

Tænk sådan her, du skal let kunne være ti personer i et rum samtidig. Det er typisk et ton...

• Synes
DorisDoris og 2 andre
  • Laddar…
Hvor har du læst, at det virkelig de facto er styrtet sammen? Vil nok påstå, at det i så fald er yderst usædvanligt.........Sandsynligvis lige så stor risiko for at få et fly i hovedet som at overetagen kollapser.

• Synes
Intet og 2 andre
  • Laddar…
Ras.... næppe.
Inden de ville rasere, vil du få sprækker og revner på mange cm.

Hvis man nogensinde har forsøgt at rive et hus, indser man, at der skal meget til, før det giver efter.

• Synes
DorisDoris
  • Laddar…
R roke sagde:
Spørgsmålet er berettiget. Især hvis der planlægges at tage tunge genstande såsom pengeskab eller klaver eller kakkelovn eller andre tunge ting ind.
Hvis huset ikke er forkert bygget fra starten, råddent eller fejlagtigt ombygget, er det helt uberettiget. Et klaver vejer som tre velvoksne mænd. Hvis overetagen ikke skulle kunne holde til det, er der en alvorlig fejl ved huset. Normal snebelastning i Midtsverige er 200kg/m2.

Hvis man derimod har stablet bøger eller andre tunge ting fra gulv til loft i hele rummet, er det en anden sag. Det kan blive over 2000 kg/m2.

• Synes
DorisDoris
  • Laddar…
Jo men det er tvivlsomt om det styrter ned for det.......ikke svenske huse i hvert fald. Det skal være noget moderne hvor alt er beregnet og skåret ned til mindste detalje så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.