Villa bygget i -54. Overetagen består af 1 værelse (sommerværelse da vi købte huset) og koldloft. Mellem koldloftet og værelset er der en lille gang, hvor trappen til underetagen går. Koldloftet er helt uindrettet og har ikke noget ordentligt gulv... mere som brædder lagt over reglerne eller hvad det nu hedder...
Sommerværelset så ud stort set som de andre rum i huset. Tapet og plastikgulv. El var også etableret. Men ingen varmeelement. Da vi flyttede ind, blev rummet isoleret og overfladerenoveret, og der kom element, og de har fungeret som soveværelse. Gulvet blev ikke åbnet, fordi det var (syntes!!) stabilt og godt og plant. Uden plastikgulvet blev fjernet, og på med laminat.
Nu bor ingen der, så det fungerer lidt som opbevaring. Nu læste jeg til min forskrækkelse om huse, hvor overetagen simpelthen er styrtet ned, fordi folk har haft for tunge ting, og konstruktionen ikke har holdt (måske fordi det ikke var tænkt til at opbevare så mange ting fra starten... hvad ved jeg, hvordan de tænkte før). Ingen anelse om, hvordan konstruktionen ser ud i vores hus. Tænkte aldrig engang tanken, at det IKKE skulle gå at bo der, eftersom der allerede var et værelse!
Hjælp??
Billeder af, hvordan rummet ser ud (bare der er flere ting der nu 😵‍💫)

• Overfyldt rum med plastkasser, lange træplanker, en ventilator, oppustelig madras og gardiner. Sollys skinner gennem vinduet.
  • Loftværelse med oppustelig madras, hvidt loft med synlige bjælker, radiator under vindue, gardiner og blåt vægpanel, gulvet er lagt med trælaminat.
  • Synes
Nybörjaren! og 1 anden
  • Laddar…
Fairlane
Ja, overetagen kan styrte sammen, hvis den bliver belastet med mere, end den kan bære. Om det er et problem hos jer eller ej, er sværere at svare på. Billederne tyder jo ikke direkte på nogen større belastning.

For 10 år siden eller sådan var et rækkehus til salg, hvor mægleren ikke gik ind i huset og ikke ville lade interesserede komme ind, fordi den, der havde boet der før (dødsbo), var en samler. Der var stabler fra gulv til loft, så der kun var smalle gange at komme frem. Forestil dig bunker med papir fra gulv til loft, det bliver tungt, rigtig tungt.

• Synes
jojje2001 og 9 andre
  • Laddar…
Svært at svare uden mere information. Har du nogle tegninger at vise?

• Synes
Appendix og 2 andre
  • Laddar…
Hvis ingen har lavet ændringer i den bærende konstruktion (f.eks. fjernet bærende vægge i underetagen) og der ikke er råd, termitter eller lignende angreb, så har du nok ingen grund til at bekymre dig.

• Synes
39x og 6 andre
  • Laddar…
Spørgsmålet er berettiget. Specielt hvis der planlægges at tage tunge ting ind såsom pengeskab eller piano eller kakkelovn eller andre tunge ting.

R roke sagde:
Svært at svare uden mere information. Har du nogle tegninger at vise?
Det eneste, der findes. Disse er på kælderetage og mellemetage. Der er ingen tegning af loftsetagen.

• Plantegning af en bygning med markerede rum som køkken, bad og hall, set fra stueetagen og kælder. Ingen tegning for loftsetage.
  • Plantegning af kælderplan for en villa, viser forskellige rum inkl. hobbyrum, omklædningsrum og garage. Tegningen er håndtegnet med mål.
  • Synes
Nybörjaren!
  • Laddar…
R roke sagde:
Spørgsmålet er berettiget. Specielt hvis det planlægges at tage tunge ting ind såsom pengeskab eller klaver eller kakkelovn eller andre tunge ting.
Nej da...det er tale om en seng, en tv-bænk, en lille kommode (ikeas spånpladeaffald) 2 stole, et tv og 10-15 flyttekasser med lidt kar, husgeråd og lignende. Ingen klaverer 🫣

B b8q sagde:
Hvis ingen har foretaget nogen ændringer i den bærende konstruktion (f.eks. fjernet bærende vægge i stueetagen) og der ikke er råd, termitter eller lignende angreb, så har du nok ingen grund til at bekymre dig.
Ingen vægge er revet ned, og forhåbentlig ingen råd (men hvad ved jeg om, hvad der gemmer sig et sted langt inde) 😱

Fairlane Fairlane sagde:
Ja, overetagen kan falde sammen, hvis den belastes med mere end den kan tåle. Om det er et problem hos jer eller ej er sværere at svare på. Billederne tyder jo ikke direkte på nogen større belastning.

For 10 år siden eller så var et rækkehus til salg, hvor mægleren ikke gik ind i huset og ikke ville lukke interesserede ind, fordi den som havde boet der før (dødsbo) var en samler. Det var stabler fra gulv til loft, så der kun var smalle gange at bevæge sig igennem. Forestil dig bunker med papir fra gulv til loft, det bliver tungt, rigtig tungt.
Billederne er taget før de kom flere ting der 😐 De er jo ikke fra gulv til loft, og gulvet er ikke dækket af ting. Men hvordan i alverden skal man vide om konstruktionen er svag? Altså i princippet kan jo hele huset falde sammen...de havde næppe lige så mange ting i 50-60'erne som vi har i dag 😵‍💫

Nissens
Eneste potentielle risiko jeg ser, er hvis man har fjernet skråvægge. Det kan ikke ses på billederne, om der har været sådanne. På et billede kan man ane det. I så fald er det en svaghed.

• Synes
Allman og 1 anden
  • Laddar…
Nissens Nissens sagde:
Eneste potentielle risiko, jeg ser, er, hvis man har fjernet kattvinduer. Det kan ikke ses på billederne, om der har været sådanne. På et billede kan man ane det. I så fald er det en svaghed.
Nej, de er stadig der på begge sider af rummet.

Nissens
D DorisDoris sagde:
Nej, de er tilbage på begge sider af rummet.
Ok… hvis det er dette billede, der viser det, så har man eventuelt skåret ind i bærende dele her.

Eller er kattvindene tilbage bagved?

• Et værelse med skråvæg, plastkasser på en bænk, lange hvide planker på gulvet, en oppustelig madras og et lille vindue med mørkt gardin.
  • Synes
Nybörjaren!
  • Laddar…
Nissens Nissens sagde:
Ok… om det er dette billede som viser det så har man eventuelt skåret i bærende dele her.

Eller er katt ävindarna stadig bagved?
De er stadig bagved. Tror jeg...nu bliver jeg usikker på, hvordan de ser ud bag den væg..Murstocken kommer op lige før der...må gå op og tjekke. På den anden side er i hvert fald kattvinden i sin helhed.

Nissens
D DorisDoris sagde:
De er stadig bagved. Tror jeg...nu bliver jeg usikker på, hvordan de ser ud bag den væg..Murstocken kommer op lige før der...måske bør jeg tage op og kigge. På den anden side er i hvert fald katteloftet i sin helhet.
Ok, man svækker tagspærene, hvis man kapper væggene til katteloftet uden at forstærke den. Kan vise sig ved snelast, stærk vind og belastning af gulvet.

Havde du haft tegninger over anden etage, så ville man have set det bedre. Måske har kommunen dem?

• Synes
Appendix
  • Laddar…
Nissens Nissens sagde:
Ok… om det er dette billede der viser det, så har man eventuelt skåret i bærende dele her.

Eller er kattvindene stadig bagved?
Tænkte på det stykke også, da jeg først så billedet, men det påvirker jo i så fald mere tagets bæreevne end gulvets.

@DorisDoris. Kan du stå på gulvet og "gyng" uden at det føles som om alt svajer, så er der nok ingen fare. Din tegning viser jo, at der er ret godt med vægge på etagen nedenunder, selvom vi ikke ved præcis hvor dette rum befinder sig.

Svajer gulvet, når du "provokerer" det, er det i første omgang et komfortproblem, men så kan det være værd at tage en konstruktør ind, som kan kigge på en forstærkning.
Men at rummet ikke var isoleret fra starten bør ikke have påvirket, hvordan man har dimensioneret konstruktionen, så jeg tror, at du kan være helt rolig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.