Hej alle bygherrer!

Har haft en rullegardin opsat med dyvler, hvor materialet er en form for rød porøs rød mursten (lejlighedskompleks fra begyndelsen af det 20. århundrede i Stockholms indre by). Dyvlerne og det hele faldt ud, og det blev huller efter dyvlerne, som var betydeligt større.

Gik op i størrelse og forsøgte at bore ind større dyvler, men murstenen er så porøs, at det bare blev til et stort hul, hvor der tidligere havde siddet to dyvler.

Jeg overvejer, om nogen ved, om det ville være passende at fylde hele hullet med en slags masse og derefter trykke dyvlerne ind og vente på, at det tørrer, og i så fald hvad jeg skal sprøjte ind som middel. Vedhæfter billede.

• Hål i vägg av poröst rött tegel efter plastplugg, intill fläkt, i lägenhetshus från tidigt 1900-tal i Stockholms innerstad.
Opdatering. Købte en form for spartelmasse hos Clas Ohlson efter råd fra personalet der. Brugte en sprøjte og fyldte hullet med spartelmasse, før jeg pressede plugsene i. Jeg vil lade det tørre et stykke tid, før jeg forsøger at sætte rullegardinet op, så må jeg se, om det fungerer. Vedhæfter billeder.

• En hånd holder en stor injektionssprøjte fyldt med hvidt spartelmasse, klar til at blive brugt i et byggeprojekt.
  • En tube med letspackel fra Clas Ohlson holdt af en person i et rum med en åben dør i baggrunden.
  • To skruer i væg med spartelmasse omkring, nær en ventilationsrist.
Farstatjej90
Det der kommer ikke til at holde for en gardinstang, medmindre det er Nils Karlsson Pyssling, du bor hos.

Er det ikke en gipsskiva, du har? Er du sikker på, at det er mursten, du borer i? Det er pudset mursten i så fald.
Det ser ud til at være åbent bag overfladen, så at sige.

Jeg ville have taget en 70mm hulbor og boret op en plade, så man kan inspicere, hvad du har der bagved, til at starte med....

• Synes
Kaskelot og 1 anden
  • Laddar…
Claes Sörmland
Spartel er ikke det rigtige produkt, da det krymper og er svagt. Man kan også kun bruge det i 3 mm tykkelse. Men Clas Ohlson har et meget godt produkt til formålet, som er en hurtigtørrende cement:

https://www.clasohlson.com/se/Quick...g7to9J-0WE3relvW4XGPbWTEvqBXNa8waAj3AEALw_wcB

Man skal arbejde virkelig hurtigt, når man har blandet cementpastaen, for det stivner virkelig hurtigt. Det har reddet mine fejlborede huller i beton, når jeg er stødt på en sten og hullet er blevet for stort.

• Synes
Kaskelot og 2 andre
  • Laddar…
Tak for tipsene!

Det er murstensvæg med puds på, men jeg tror, at de gamle plugs ramte lige midt i fugen, så det er derfor, alt revnede. Lyder som om, jeg skal fjerne plugs, bore igen og fylde op med cement, ikke?

• Synes
Farstatjej90
  • Laddar…
Du kan vel flytte på hullerne lidt, så du ikke havner i fugen?
Så kan man også forstærke med lim, så sidder beslaget ordentligt fast.

• Synes
Kaskelot og 1 anden
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Kaskelot sagde:
Tak for tipsene!

Det er teglvæg med puds på, men jeg tror, at de gamle plugs havnede midt i fugen, så det er derfor, alt revnede. Det lyder som om, jeg skal fjerne plugs, bore igen og fylde på med cement, ikke?
Det er nok sikrest. Støvsug hullerne ordentligt, inden du klistrer cementen i.

• Synes
Kaskelot
  • Laddar…
namnbyte
Det der kommer til at holde rigtig godt, har selv gjort det sådan siden tidernes morgen, når det går galt med boringen. Sørg for, at det er helt tørt, ser ud som et ordentligt hul, så gerne en uges tørretid, ellers trækker du pluggen ud, når du skruer skruen ind.

• Synes
Kaskelot
  • Laddar…
anker-masse er den rette vej fremad

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Farstatjej90
namnbyte namnbyte sagde:
Det der vil holde aldeles udmærket, har selv gjort det siden umindelige tider, når det går galt med boring. Sørg for, at det er gennemført, ser ud som et solidt hul, så gerne en uges tørretid, ellers trækker du pluggen ud, når du skruer skruen ind.
Spartelmassen sprækker, når han drejer skruen i pluggen
Trust me.

• Synes
Dilato
  • Laddar…
namnbyte
Farstatjej90 Farstatjej90 sagde:
Spacklet spricker när han drar i skruven i pluggen
Trust me.
Nej ikke hvis det er helt tørt og veludfyldt, har gjort det selv med både nogle gardiner og hjemmebiohøjttalerne. Er det ikke tørt hele vejen igennem, så trækker man pluggen ud.

Det er en vertikal trækkraft mod en horisontal fastgørelse, desuden med formodet støtte nedenunder i form af et L. Det vil holde, jeg har 5kg højttalere, der har været monteret på den måde. Dog med solide skruer/plugge.

• Synes
Kaskelot
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tørretiden på tykke lag spartelmasse i huller er heller ikke noget at spøge med denne tid på året, når den relative luftfugtighed er høj.

• Synes
namnbyte og 2 andre
  • Laddar…
Virkelig sjovt at få sådan respons. Skal prøve at vente i mindst en uge og så se, om jeg kan få skruen ud og få det til at sidde. Hvis rullegardinet falder ned, så gør det ikke så meget.

Kan vel være, at selv en teknisk mangelfuld metode kan fungere med lidt held. Kommer med opdatering fremover.

• Synes
namnbyte og 2 andre
  • Laddar…
Farstatjej90
namnbyte namnbyte sagde:
Nej inte om det är genomtorrt och välfyllt, har gjort så självmed både en del gardiner och hemmabio högtalarna. Är det inte torrt rakt igenom så drar man ut pluggen.

Det är en vertikal dragkraft mot en horisontal infästning, dessutom med förmodat anhåll undertill i form av ett L. Det kommer hålla, jag har 5kg högtalare som suttit på det viset. Dock med rejäla skruv/plugg.
Varför i hela världen ska man använda fel material? Jag har själv försökt göra detta och spacklet sprack. Det är bra att dina högtalare hänger uppe men det finns mycket bättre material att använda. Gör det...

namnbyte
Farstatjej90 Farstatjej90 sagde:
Hvorfor i alverden skal man bruge forkert materiale? Jeg har selv forsøgt at gøre dette, og spartlen revnede. Det er godt, at dine højttalere hænger oppe, men der findes meget bedre materiale at bruge. Gør det...
Behøver ikke tage i så det revner, kan stoppe med at skrue i lang tid før endda. Væggen bevæger sig ikke nævneværdigt, der er ingen idé i at spænde så meget. Det er ikke skruens spændkraft mod pluggen, der er det svage led ved sådan en fastgørelse.

Men ja, han kan også fræse en rille i murstenen og støbe en H-bjælke ind, som gardinbeslaget derefter svejses fast i. Så vil det også holde til din brug af gardiner!

EDIT: Men for virkelig at være på den sikre side bør han nok også bore ind i H-bjælken udefra og fastgøre wirer i den for at også få hjælp af betonfundamenter nedgravet udenfor. Så kan man spænde wiren efter behag eller hvis der skulle opstå en overbelastning for gardinbeslaget ved fx besøg.

• Synes
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.