Hej, jeg er i gang med et projekt, hvor jeg skal åbne et hul i en ydervæg og væxle tre tagspær over til en limtræsbjælke 90x315, som står på to limtræsstolper 90x90. Tanken er, at limtræsbjælkens underside havner i samme højde som tagspærenes underside, tagspærenes "tagfodsoverhæng" kappes, og tagspærene fæstnes i bjælken "fra siden" ved hjælp af bjælkesko og et par solide træskruer gennem bjælken ind i tagspærenes endetræ. Bjælken bærer ikke andet end de tre tagspær og sin egen vægt.

Nu til mit spørgsmål: For at lette senere skridt i projektet vil jeg gerne reducere højden på det ene hjørne af bjælken (med ca. 30 grader vinkel som den røde linje i skitsen). Har den del nogen bærende funktion? Hvor meget (om noget) kan man kappe uden at påvirke bjælkens funktion?

• Billedet viser en skitse af en limtræsbjælke understøttet af to stolper, med en rød linje markeret i en 30 graders vinkel på bjælkens hjørne.
L Laban sagde:
Hej, jeg er i gang med et projekt, hvor jeg skal lave hul i en ydervæg og veksle tre spær op til en limtræsbjælke 90x315, som står på to limtræssøjler 90x90. Tanken er, at limtræsbjælkens underside kommer i samme højde som spærernes underside, spærernes "tagskægudstik" kappes, og spærene fastgøres til bjælken "fra siden" via bjælkesko og et par solide træskruer gennem bjælken ind i spæret. Bjælken bærer ikke andet end de tre spær og sin egen vægt.

Nu til mit spørgsmål: For at lette senere trin i projektet vil jeg gerne reducere højden på det ene hjørne af bjælken (med ca. 30 gr vinkel som den røde linje i skitsen). Har den del nogen bærende funktion? Hvor meget (hvis noget) kan man skære uden at påvirke bjælkens funktion?
Jeg ville have været mere bekymret for, at spærene "hænger" i siden på bjælken, hvis der ikke kommer nogen belastning på disse 3 spær er det jo roligt.

Angående bjælkens funktion har jeg ingen anelse :P

Det er jo umuligt at svare på spørgsmålet uden at kigge på beregningerne af bjælken. Tagkonstruktionerne skal fastgøres med beslag, du kan ikke fastgøre dem med skruer i endetræet.

Sådan ser overslagsberegningen for bjælken ud. Jeg forstår, at det ikke er muligt at regne præcist på dette, men jeg var mere interesseret i at få en teoretisk idé om det øvre hjørne har nogen funktion baseret på, hvordan kræfterne fordeles i bjælken, måske kan en kyndig her kommentere helt generelt. Jeg vil ikke gøre noget "in real life" uden at have tjekket løsningerne med en konstruktør.

• 3D-modell af hus med specifikationer for design, såsom snøzoneværdi, åbning og bredde. Viser tagvinkel og materialeanbefalinger.
Du skriver, at bjælken kun skal bære sig selv og spærerne.

Er det kun som pynt?
Ellers burde der vel tilkomme yderligere last?

Oplagring og bjælkens midte er normalt de følsomme dele hos en bjælke. Bjælkens evne til at klare tværkræfter, som optræder ved oplagring, afhænger af dens tværsnitsareal. 90x315 klarer en tværkraft på ca. 36 kN, 90x180 ca. 21 kN. Hvor meget du kan skære af bjælken afhænger således af, hvor store belastninger den skal klare i alt.

• Synes
Nicklas Karlsson og 1 anden
  • Laddar…
L Laban sagde:
Jeg forstår, at det ikke går at regne præcist på dette
Tværtimod, det går absolut at regne præcist på dette.

• Synes
kest
  • Laddar…
P Pappa1986 sagde:
Jeg ville have været mere bekymret over, at spærerne "hænger" på siden af bjælken. Kommer der ingen belastning på disse 3 spær, så er det jo roligt.

Angående bjælkens funktion har jeg ingen anelse :p
Mja, jeg ved ikke. Når jeg siger "hænger" så mener jeg, at spæret (rød på nedenstående billede) ikke står på bjælken (sort på nedenstående billede) men er fastgjort fra siden. For dette forstår jeg, at der skal bruges passende beslag, som en robust bjælkesko, måske endda en slags hængsling.

• Takstol (rød) hængende på bjælke (sort) med sidefastgørelse, illustration af konstruktion uden direkte støtte ovenpå bjælken.
Dowser4711 Dowser4711 sagde:
Du skriver att balken bara ska bære sig selv og spær.

Er det kun til pynt?
I modsat fald burde der vel komme yderligere last?
Beklager hvis jeg var uklar, jeg mener at spær kun bærer sig selv og det som de i nuværende øjeblik bærer, altså en del af husets tag og det som kan havne på taget ved sne.

W witten sagde:
Tværtimod, det er absolut muligt at beregne dette præcist.
Selvfølgelig vil det være muligt at beregne det præcist, men det jeg mente var, at jeg i øjeblikket ikke har de præcise mål for, hvor på bjælken spærene vil ende.

• Synes
witten
  • Laddar…
Undskyld misforstod

• Synes
Laban
  • Laddar…
Jeg har ikke regnet overhovedet. Men intuitivt burde det hjørne ikke påvirke styrken overhovedet.

• Synes
Leif i Skåne
  • Laddar…
L Laban sagde:
Hej ...
Nu til mit spørgsmål: For at lette senere faser i projektet ville jeg gerne reducere højden på det ene hjørne af bjælken (med ca. 30 graders vinkel som den røde linje i skitsen). Har den del nogen bærende funktion? Hvor meget (om noget) kan man skære uden at påvirke bjælkens funktion?
Som Justus siger, er der brug for et vist tværsnitsareal i bjælkens gods i opstandspunktet for at klare tværkræfterne. Teoretisk kunne man vel kompensere det tværsnitsareal, der saves bort, ved at tilføre materiale på siderne og gøre bjælken bredere ved opstandspunktet, hvilket også ville mindske trykket på opstandsfladen.

• Synes
justusandersson
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Oplæggene og bjælkens midte er normalt de følsomme partier hos en bjælke. Bjælkens evne til at klarer tværkræfter, som optræder ved oplæggene, er afhængig af dens tværsnitsareal. 90x315 klarer en tværkraft på ca. 36 kN, 90x180 ca. 21 kN. Hvor meget du kan skære af bjælken, afhænger således af, hvor store laster den skal klarer totalt.
OK. Kan man sammenligne tværkraften med oplægreaktion i beregningseksemplet fra byggbeskrivningar.se ovenfor i tråden? Der står oplægreaktion ca. 15 kN, så hvis man kan sammenligne det tal med tværkraften, burde man kunne skære væk måske halvdelen af bjælkens højde?

D Daniel 109 sagde:
Jeg har ikke regnet overhovedet. Men intuitivt burde det hjørne slet ikke påvirke styrken.
Nej min intuition gik også i den retning, men jeg har lært mig, at intuition ikke altid virker så godt. I lige dette tilfælde vil jeg virkelig have en så tynd bjælke som muligt med så meget afskåret hjørne som muligt. Når jeg bruger min intuition, ender det ofte med, at jeg overdimensionerer.

• Synes
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.