12,988 læst ·
14 svar
13k læst
14 svar
Kan man lægge et tyndt lag beton direkte på et teglværk gulv
Har et gammelt hus hvor 4 af 6 rum i kælderen har gulv af beton, men 2 af dem har ikke det, der ligger kun mursten direkte på jorden. Kælderen har ikke ståhøjde og vil derfor primært blive brugt som opbevaring samt muligvis et lille groft værksted, hvor man i så fald kan sidde ned og arbejde. Da det er svært at rengøre et murstensgulv, vil jeg gerne have beton der også.
Kan jeg lægge et tyndt lag, ca. 10 mm over stenene, eller hvad er den mindste tykkelse jeg kan lægge på?
Tænkte før jeg støber at støvsuge mellem alle stenene, så mørtlen også går nogle cm ned mellem dem og låser dem lidt mere fast. Er det en god idé?
Eller fungerer det måske slet ikke at støbe ovenpå murstenen?
Kan jeg lægge et tyndt lag, ca. 10 mm over stenene, eller hvad er den mindste tykkelse jeg kan lægge på?
Tænkte før jeg støber at støvsuge mellem alle stenene, så mørtlen også går nogle cm ned mellem dem og låser dem lidt mere fast. Er det en god idé?
Eller fungerer det måske slet ikke at støbe ovenpå murstenen?
Først skal du konstatere, at murstenene er fastsat i gulvet og ikke ligger løst! Hvis de ligger løst, vil du aldrig få et holdbart betongulv med så tynd plade. I stedet er det bedre at fjerne murstenene og støbe en plade med armeringsjern.
Dette er ikke mit specialområde men burde ikke afretningsmasse være det rette produkt for hvad du er ude efter? Dvs det vi ofte kalder flydespartel. Tjek producenternes produktsider og læs om det virker på tegl. Det burde det føler jeg spontant.
Medlem
· Blekinge
· 11 704 indlæg
Opfølgende spørgsmål: hvis man har afjævningsmassen (flydespartel), er den så tilstrækkelig hård til at gå på, eller kan man beskytte overfladen med noget?
Stenene er løse i den forstand, at de ikke er "limet" til noget under dem. De ligger på gammel søbundssand, hvor de har ligget i cirka 100 år. Alle sten undtagen et par stykker ligger stabilt på sandet.
Et af de allerede eksisterende gulve har en meget glattere og "tættere" overflade end de to andre. Jeg mistænker, at man der har anvendt et eller andet flydegulvsmateriale.
Jeg ville gerne lægge lidt af det på de andre cementgulve for at få samme fine overflade på dem, hvis budgettet tillader det, men teglgulvene har højere prioritet.
Og hvis nu 10mm på "løst" tegl er for tynd en plade, hvor tyk skal den så være?
Et af de allerede eksisterende gulve har en meget glattere og "tættere" overflade end de to andre. Jeg mistænker, at man der har anvendt et eller andet flydegulvsmateriale.
Jeg ville gerne lægge lidt af det på de andre cementgulve for at få samme fine overflade på dem, hvis budgettet tillader det, men teglgulvene har højere prioritet.
Og hvis nu 10mm på "løst" tegl er for tynd en plade, hvor tyk skal den så være?
Det største rum er ca. 4,5 X 4,5 m.
Selvbygger
· Stockholm
· 2 702 indlæg
Hvorfor ikke fjerne mursten og støbe og forstærke hele gulvet?
Selvfølgelig er det sådan, men i dette tilfælde drejer det sig om et lager uden større slid, så jeg er helt overbevist om, at det virker, stort set uanset spartelmasse, under forudsætning af at underlaget er stabilt!Stefan N sagde:
Jeg ville ikke være bange for at flydespartle på 10 mm fiberforstærket spartel på dit gulv.C cwallentin sagde:Stenene er løse for så vidt de ikke er "limet" til noget under dem. De ligger på gammel søbundsand, hvor de vel har ligget i typ 100 år. Alle stenene bortset fra et par stykker ligger jo stabilt på sandet.
Et af de allerede udførte gulve har en meget glattere og "tættere" overflade end de to andre. Jeg mistænker, at man dér har anvendt noget flydegulvsmateriale.
Jeg ville gerne have lagt lidt af det også på de andre cementgulve for at få samme fine overflade på dem, hvis budgettet tillader det, men teglgulvene har højere prioritet.
Og hvis nu 10 mm på "løst" tegl er for tynd en plade, hvor tyk skal den så være?
Det, der kan ske, hvis det ikke er helt stumt, er at du kan få tynde revner, men det ville ikke genere mig.
Jeg kan godt lide megaplan, https://www.hornbach.se/shop/MEGA-LINE-Megaplan-golvspackel-20-kg/7766239/artikel-detaljer.html
Sådan ser tørret overflade ud, vi havde det sådan i et antal uger uden problemer, før vi lagde vores gulv.

Lige nu har jeg ca. 5 mm "revner" rundt om hver eneste mursten, så en lille revne er jo bedre end som det er 
Hvis man skal fjerne stenen, støbe og armerre, så kræver det en helt anden logistik omkring det hele.
Og hvis man først begynder med større indsatser, så ender man med spørgsmål som.
Hvis jeg nu fjerner mursten, skal jeg så ikke også grave lidt ud, så jeg får ståhøjde?
Og gør jeg det i 3 af 6 rum, så må jeg vel gøre det i de øvrige.
Og hvis jeg så har taget den udgift og har ståhøjde, så burde kælderen måske bruges til noget mere end bare opbevaring.
Så burde jeg måske dræne om og ....
Så er man straks oppe i en masse nuller
Hvis man skal fjerne stenen, støbe og armerre, så kræver det en helt anden logistik omkring det hele.
Og hvis man først begynder med større indsatser, så ender man med spørgsmål som.
Hvis jeg nu fjerner mursten, skal jeg så ikke også grave lidt ud, så jeg får ståhøjde?
Og gør jeg det i 3 af 6 rum, så må jeg vel gøre det i de øvrige.
Og hvis jeg så har taget den udgift og har ståhøjde, så burde kælderen måske bruges til noget mere end bare opbevaring.
Så burde jeg måske dræne om og ....
Så er man straks oppe i en masse nuller
Selvbygger
· Stockholm
· 2 702 indlæg
Men meget mere anvendelig pladsC cwallentin sagde:Lige nu har jeg cirka 5 mm "revner" rundt om hver eneste mursten, så en lille revne er jo bedre end hvordan det er nu
Hvis man skal fjerne stenen, støbe og forstærke, så kræves der en helt anden logistik omkring det hele.
Og hvis man først starter med større indsatser, så står man over for spørgsmål som.
Hvis jeg nu fjerner murstenen, skal jeg så ikke også grave lidt ud, så jeg får ståhøjde.
Og gør jeg det i 3 ud af 6 rum, så bliver jeg jo nødt til at gøre det i resten.
Så burde jeg måske også dræne om og .....
Så er man straks oppe i en masse nuller![]()
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Kan man "skala av" tunt lager betong från grundplatta?
Grund & Markarbeten -
Kan man lægge et tyndt lag beton på et stengulv?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Lægge tyndt lag reparationsbeton på trappe?
Lægge et nyt tyndt lag puds
Lägga Ett tunt lager flytspackel på gammalt golv?
Golv