4,919 læst ·
20 svar
5k læst
20 svar
Kan man ikke få spær til dette?
Hej!
Vi er lige i gang med at bygge hus, og byggetilladelsen er klar. Dog er ikke alle konstruktions tegninger klar endnu, heriblandt ikke taget (kommer nok om ca. 2 uger troede konstruktøren).
Jeg har dog afleveret de almindelige byggetilladelsestegninger til Granngården for lidt tilbudsforespørgsel osv. Og så sendte han en forespørgsel af sted på spær også. Svaret han fik, var at det ikke var muligt at lave spær til garagen på den måde, vi vil have det. Jeg vil IKKE have nogen søjle i midten af garagen.
Dog tænkte jeg på, om man måske skal have en HEA bjælke oven over garageporten, og så en, som i sin tur går fra den videre ind mod mellemvæggen til skuret for at få en bærende funktion i midten? De nævnte noget også om, at spærene bliver for høje til at transportere? Kan det være sandt? Synes jeg har set meget værre byggerier end dette. Taghældningen skal være 40 grader. Edit: Så nu at målene ses dårligt. Det er 9500mm bredt, ydermål. (væggene bliver Isoblock, hvis det spiller en rolle).
Hvad er alternativerne ellers? Smalt garagen en meter eller? Det er ikke et krav, at vi skal have en overetage, så det er helt ok med fagværkskonstruktion, hvis det er bedre.
Tak for synspunkter.
Vi er lige i gang med at bygge hus, og byggetilladelsen er klar. Dog er ikke alle konstruktions tegninger klar endnu, heriblandt ikke taget (kommer nok om ca. 2 uger troede konstruktøren).
Jeg har dog afleveret de almindelige byggetilladelsestegninger til Granngården for lidt tilbudsforespørgsel osv. Og så sendte han en forespørgsel af sted på spær også. Svaret han fik, var at det ikke var muligt at lave spær til garagen på den måde, vi vil have det. Jeg vil IKKE have nogen søjle i midten af garagen.
Dog tænkte jeg på, om man måske skal have en HEA bjælke oven over garageporten, og så en, som i sin tur går fra den videre ind mod mellemvæggen til skuret for at få en bærende funktion i midten? De nævnte noget også om, at spærene bliver for høje til at transportere? Kan det være sandt? Synes jeg har set meget værre byggerier end dette. Taghældningen skal være 40 grader. Edit: Så nu at målene ses dårligt. Det er 9500mm bredt, ydermål. (væggene bliver Isoblock, hvis det spiller en rolle).
Hvad er alternativerne ellers? Smalt garagen en meter eller? Det er ikke et krav, at vi skal have en overetage, så det er helt ok med fagværkskonstruktion, hvis det er bedre.
Tak for synspunkter.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 indlæg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5,582 indlæg
'Vi fremstiller tagspær op til 24 meters totallængde i ét stykke med en maksimal højde på 3,3 meter.'
http://www.takstolsfabriken.se/
afhænger nok af maksimalhøjden på vejtunneler, tror jeg
skal de være højere, så kan man nok få dem i to dele (plejer at forekomme på 1 og en halvplanshuse nogle gange, har jeg set)
http://www.takstolsfabriken.se/
afhænger nok af maksimalhøjden på vejtunneler, tror jeg
skal de være højere, så kan man nok få dem i to dele (plejer at forekomme på 1 og en halvplanshuse nogle gange, har jeg set)
Men hvis man skal have dem i to dele, så skal man nok have noget bærende i midten går jeg ud fra... eller?
Ja, det vil kræve en bjælke som støtte i midten. Jeg har aldrig set fagværkstakstole til 40 grader (og ville det ikke være at spilde et fint loftsrum?) og de er nok ikke delbare heller(?). Køb rammetakstol (delte) og sørg for at konstruktøren beregner kravene til bjælken.
Ok. Takker for svaret.
Kan man så gøre noget typ sådan her eller?
Vil så gerne have åbent i garagen nemlig... altså ingen søjler i midten.
Er det en HEA bjælke, der er alternativet så? Hvor lange sådanne kan man have?
(Nu er dette et billede, jeg har lavet på væggen med garageporten, og bag den har jeg væggen
som grænser op mod depotet.)
Kan man så gøre noget typ sådan her eller?
Vil så gerne have åbent i garagen nemlig... altså ingen søjler i midten.
Er det en HEA bjælke, der er alternativet så? Hvor lange sådanne kan man have?
(Nu er dette et billede, jeg har lavet på væggen med garageporten, og bag den har jeg væggen
som grænser op mod depotet.)
Senest redigeret:
Ja, noget i den retning. Det kunne naturligvis også være en limtræsbjælke, men den bliver jo lidt højere for at tåle samme last som HEA. Hvor lang den kan være ved en bestemt dimension, må en konstruktør (tagstolproducenten) svare på.
Takker!
Så har jeg lidt styr på det hele.
Tak for info allesammen!
mhv
Benny
Så har jeg lidt styr på det hele.
Tak for info allesammen!
mhv
Benny
Nja, jeg kommer til at bestille dem færdige, da jeg vil være sikker på, at det bliver korrekt. En del af byggeriet vil jeg lave selv, men lige præcis den del vil jeg undgå at være bekymret for 
MEN.. hørte nu med en bekendt, og han havde også fået problemer med, at de syntes, det var for stor spændvidde..
så det blev noget, der hed Jakre spær, og så fungerede det....
Aldrig hørt før... ved ikke om han har sagt forkert.. for da jeg ledte lidt nu.. så fandt jeg noget, der hedder Kerto bjælke.
Burde det ikke være muligt at lave spær med Kertobjælker i stedet?
/Benny
MEN.. hørte nu med en bekendt, og han havde også fået problemer med, at de syntes, det var for stor spændvidde..
så det blev noget, der hed Jakre spær, og så fungerede det....
Aldrig hørt før... ved ikke om han har sagt forkert.. for da jeg ledte lidt nu.. så fandt jeg noget, der hedder Kerto bjælke.
Burde det ikke være muligt at lave spær med Kertobjælker i stedet?
/Benny
Ja du.... sandsynligvis, men det lyder dyrt... Muligt at det bygger på at man erstatter underrammen med Kerto i stedet. Jeg kan ikke svare på om det løser problemet. Men giv et kald til en tagstolsfirma. De kan jo sikkert svare på et sådant spørgsmål ud fra hukommelsen!
mm.. jeg er bange for det 
Ja, jeg skal ringe rundt og høre.
Tak så længe
mvh
Benny
Ja, jeg skal ringe rundt og høre.
Tak så længe
mvh
Benny
Men hvis du skal satse på Kerto, så måske skal du satse direkte på et kip-tag... ja altså ikke Kerto i en traditionel spærkonstruktion, men som fritbærende spær.... omkring 35 cm i højden bør vel være nok synes jeg.... Kip-tag er flot og luftigt.
Skulle det ikke være muligt at placere to længdegående bjælker i stedet for en. Forestiller mig, at man så kunne reducere bjælkedimensionen, og at man fra disse bjælker kunne montere støttebenene.
Senest redigeret: