3,292 læst ·
7 svar
3k læst
7 svar
Kan man grave et badekar ned i en kældergulv?
Jeg er ved at bygge et badeværelse i kælderen. Jeg skal bryde op og udskifte al kloak i rummet, derefter fik jeg tanken, at man måske skulle bryde et hul og sænke badekarret ned i gulvet. Er det muligt at bryde hele pladen væk og grave et hul uden at man bringer husets bæreevne i fare?
Jeg havde tænkt mig at sænke badekarret lige ved siden af en ydervæg.
Jeg havde tænkt mig at sænke badekarret lige ved siden af en ydervæg.
Senest redigeret:
Bør gå lige så godt, hvis du sikrer ydervæggen lige så langt ned som du graver dit badekar ned, samt sørger for afløbet på en smart måde. Der findes jo pumper, der kan pumpe det op til "rigtig niveau", hvis du skulle komme under din afløbsniveau.
Jeg har nogle bekendte, der har en lille pool nedgravet i deres kælder, så det fungerer garanteret lige så godt med et badekar også. Sørg bare for, at ydervæggen får den ekstra støtte, den har brug for.
Der findes en projekt blog (kan ikke komme i tanke om linket), hvor de beskriver, hvordan de graver kælderen ud og sikrer yder/indervægge i kælderen. Men i princippet graver de ud cirka 1 meter bred sektion ind under ydervæggen og sørger så for at de kan støbe en ny væg under den eksisterende, og så gør de det rundt hele væggen, bare det at de ikke tager det i rækkefølge men hopper rundt mellem forskellige vægge for at undgå at sætte huset.
Jeg har nogle bekendte, der har en lille pool nedgravet i deres kælder, så det fungerer garanteret lige så godt med et badekar også. Sørg bare for, at ydervæggen får den ekstra støtte, den har brug for.
Der findes en projekt blog (kan ikke komme i tanke om linket), hvor de beskriver, hvordan de graver kælderen ud og sikrer yder/indervægge i kælderen. Men i princippet graver de ud cirka 1 meter bred sektion ind under ydervæggen og sørger så for at de kan støbe en ny væg under den eksisterende, og så gør de det rundt hele væggen, bare det at de ikke tager det i rækkefølge men hopper rundt mellem forskellige vægge for at undgå at sætte huset.
Senest redigeret:
Dette ville jeg gerne høre lidt mere om. Jeg vil grave i kælderen, men af andre grunde. Et fremtidigt biografrum ville have godt af at have et par kubikmeter store rum helt under gulvniveau.
At grave gulvet 30-50 centimeter ser jeg ingen problemer med, det har jeg allerede gjort i halvdelen af huset. Nu handler det evt. om at grave meget dybere end det og derefter støbe en fortsættelse af det nye gulv ned i et forsænket rum.
Jeg tror, man risikerer at få problemer med dræneringen. Dette hul vil blive det laveste punkt og ligge langt under husets drænering. Sandsynligvis er der en god chance for, at vand samler sig her, og det er slet ikke godt.
At grave gulvet 30-50 centimeter ser jeg ingen problemer med, det har jeg allerede gjort i halvdelen af huset. Nu handler det evt. om at grave meget dybere end det og derefter støbe en fortsættelse af det nye gulv ned i et forsænket rum.
Jeg tror, man risikerer at få problemer med dræneringen. Dette hul vil blive det laveste punkt og ligge langt under husets drænering. Sandsynligvis er der en god chance for, at vand samler sig her, og det er slet ikke godt.
har samme tanker.
skal bygge ned et spa ca 70 cm og sænke resten af garagegulvet 30cm så man får lidt plads i rummet....
må dog grave hele afløbet ned gennem hele huset 30cm til, for garaget er tilbygning uden brønd eller afløb..
overvejer at støbe en lille firkant på ca 3x3 dm med en dybde på 1dm og sætte en dræningspumpe der.
er dog lidt i tvivl om jeg skal gummiere under spa-badekarret eller ej. det kan jo være godt at have lidt ventilation gennem pladen. ved dog heller ikke, hvor regnvandsniveauet ligger, så får se om det går...
skal bygge ned et spa ca 70 cm og sænke resten af garagegulvet 30cm så man får lidt plads i rummet....
må dog grave hele afløbet ned gennem hele huset 30cm til, for garaget er tilbygning uden brønd eller afløb..
overvejer at støbe en lille firkant på ca 3x3 dm med en dybde på 1dm og sætte en dræningspumpe der.
er dog lidt i tvivl om jeg skal gummiere under spa-badekarret eller ej. det kan jo være godt at have lidt ventilation gennem pladen. ved dog heller ikke, hvor regnvandsniveauet ligger, så får se om det går...
Angående hjemmebio: find ud af, hvordan de har gjort med Filmstaden i Karlstad, hele den kælder ligger et godt stykke under grundvandsniveauet, i en slags balje som er fastgjort til klippegrunden på en eller anden vis. Det bevæger sig naturligvis lidt, så i rummet mellem det gamle hus og det nye hus, flugtvejene hvor man forlader biografen, er der naturligvis store revner i væggene, men det fungerer.
Har ingen anelse om, hvordan de løste dræningen, med pumper formoder jeg?
Lidt kuriosa bare apropos MathiasS' indlæg.
Har ingen anelse om, hvordan de løste dræningen, med pumper formoder jeg?
Lidt kuriosa bare apropos MathiasS' indlæg.
Bygger man nyt, er det selvfølgelig ingen problemer at løse dette. Det er jo bare at grave dræningen lidt dybere fra starten. Nu antager jeg, at situationen for alle i tråden er lidt anderledes, uanset om det er badekar eller basbokse, der skal graves ned. Huset står der. Dræningen ligger på det givne niveau.
Det man selvfølgelig kan gøre, er at lægge en ny dræning i den del af kælderen, hvor man alligevel skal grave, tilslutte denne til en pumpesump og pumpe evt. vand væk.
Spørgsmålet er dog, er det nødvendigt?
Det man selvfølgelig kan gøre, er at lægge en ny dræning i den del af kælderen, hvor man alligevel skal grave, tilslutte denne til en pumpesump og pumpe evt. vand væk.
Spørgsmålet er dog, er det nødvendigt?
Klik her for at svare