For et år siden byggede jeg et 14 kvm ekstrarum på min grund, på 4x3 støbte piller med gravhuller på ca. 70-80 cm. På den ene langside, ca. 5 meter, vil jeg nu lægge belægningssten eller brosten som en terrasse. Jeg har læst, at man også skal lægge kantsten for at stabilisere. Mit spørgsmål er: burde man ikke, på den side af terrassen som vender mod huskroppen og 4 af pillerne, kunne udnytte støtten fra disse piller på en smart måde i stedet for at skulle grave en grøft på næsten 50x50 cm dyb (som Stenbolaget anbefaler for kantsten) tættest på huskroppen? Og i stedet, på denne side, kun behøve at grave det der kræves for selve belægningsstenen? Hvad kunne denne støtte i så fald være? Kunne man støbe en lang kant her i beton med masser af armeringsjern? En kant der altså skulle ligge langs alle 4 huspiller og blokere belægningsstenen fra at bevæge sig mod husets side?

• Ekstrahusets yderside med glasskydedør, græs og jord foran. Flere orange teglstykker på jorden nær bygningen, skygge af træ på væggen.
wildeside
Er det ikke nemmest/pænest at lægge belægningssten et stykke ind under friggeboden?

wildeside wildeside sagde:
Er det ikke nemmest/flottest at lægge belægningssten et stykke ind under friggeboden?
Jo, flottest, men lyder ikke så nemt. Men mener du, at flere belægningssten derunder kunne erstatte en eventuel kantsten eller som jeg foreslog, en støbt kant? Det ville måske ikke gøre så meget, hvis disse belægningssten under friggeboden begynder at give efter og glide væk. Kantstenens opgave er jo netop at holde sammen belægningsstenpakken, hvis jeg har forstået det hele rigtigt.

wildeside
Jeg har lagt ind markstenen under saunaen og et udhus, så man slipper bygge skørt for at undgå at se jorden under husene.
Under husene vil markstenen nok ikke flytte sig, da der ikke bliver nogen belastning på dem.
Har du så dårlig jord under dine bygninger, at du er bange for, at den skal glide væk?

wildeside
vil bare tilføje, at jeg har ikke kantsten nogen steder mod min belægningssten.
Har ikke oplevet noget behov for det.

Jeg har lagt marksten under saunaen og et udhus, så man slipper for at bygge en skørt for at undgå at se jorden under husene.
Under husene vil markstenen ikke flytte sig, da der ikke bliver nogen belastning på dem.
Har du så dårlig jord under dine bygninger, at du er bange for, at den skal glide væk?
Som nybegynder stoler jeg ofte helt på, hvad andre med erfaring siger, hvilket nogle gange gør, at jeg sikkert ofte komplicerer unødvendigt meget. Det er også svært at vide, hvornår en virksomhed mest er ude efter at sælge, i dette tilfælde kantsten, og hvornår de faktisk siger ting, der er fakta. Det er måske som du siger, måske er det ikke nødvendigt. Det ville jo have været superlækkert at slippe...

wildeside
M Mgns L sagde:
Som novise forlader jeg mig ofte helt på hvad andre med erfaring siger hvilket nogle gange gør at jeg sikkert ofte komplicerer unødigt meget. Svært også at vide når en virksomhed er mest ude efter at få solgt, i det her tilfælde kantsten, og når de faktisk siger ting som er fakta. Det måske er som du siger, måske behøves det ikke. Det ville jo være super dejligt at slippe…
Har lagt 10000 vis af kvm belægningssten, kantsten plejer vi kun at sætte på offentlige områder.
Jeg synes ikke du behøver kantsten hvis du ikke ved at kanten får stor belastning af fx at man skubber en vogn eller cykler op på belægningsstenen ofte eller lignende. Nogle gange har vi lagt et 4-5 mm tykt 40x40 vinkeljern i kanten for at holde stenen på plads indtil fx græsset har etableret sig.

Har lagt 10000 tals kvm belægningssten, kantsten plejer vi kun at sætte på offentlige områder. Jeg synes ikke, du behøver kantsten, medmindre du ved, at kanten får stor belastning, f.eks. hvis man ofte skubber en vogn eller cykler op på belægningsstenen eller lignende. Nogle gange har vi lagt et 4-5 mm tykt 40x40 vinkeljern i kanten for at holde stenen på plads, indtil f.eks. græsset har etableret sig.
Ok, det lyder jo rigtig godt. Interessant med vinkeljernet. Sådanne kan man få fat i på et byggemarked? Som svar på dit spørgsmål bruges skuret hyppigt både som dagligt rum for min teenagedatter hver anden uge og som arbejdsværelse for mig. Der er en masse aktivitet frem og tilbage. Og tanken er, at der skal være udendørsbord og stole, nogle tunge krukker m.m. Så det vil absolut være under meget brug. Har du, som har lagt meget sten, nogen mening om marktegl i stedet for belægningssten? Det hælder nemlig mod tegl.

Bedste svar

Sådan udfører man inspænding af pladeflader, hvis man ikke bruger kantstøtte. Dette er fra AMA anlæg.
Diagram over concepts for indspænding af stenéller plade uden kantstøtte, med angivelse af dimensioner og materialer som jordfugtet cementmørtel og overbygning.

H Henrikkkkkk sagde:
Sådan her udfører man inspænding af pladeoverflader, hvis man ikke bruger kantstøtte. Dette er fra AMA anlæg.
[billede]
Sådan noget kan jeg godt lide. Tak! Jeg vil supergerne lave en løsning, der holder 80 år eller noget. Og det her minder jo om den løsning, jeg selv foreslog i første indlæg. Forskellen, så vidt jeg kan se, er det lille "trappetrin", hvor pladen ligger. Har du nogen idé om, hvorfor ikke den første sten lige så godt kunne ligge direkte på et bærelag (stenmel/mjöl) som de øvrige plader?

M Mgns L sagde:
Sådan noget kan jeg godt lide. Tak! Jeg vil virkelig gerne lave en løsning, der holder 80 år eller noget i den stil. Og det her minder jo om den løsning, jeg foreslog selv i første indlæg. Forskellen, som jeg kan se, er det lille "trappetrin", hvor stenen ligger. Nogen idé om, hvorfor den første sten ikke lige så godt kunne ligge direkte på et bærelag (stenmel/mel) som de øvrige sten?
Mener du betonen? Altså det er jo den, der giver den stabile kant/indspænding. Man sætter yderste række i jordfugtig beton. Tilsluttes overfladen en anden hårdgjort overflade, som asfalt, kantstøtte, facade, så behøver den ikke at blive indspændt, da den allerede har modhold.

Ikke godt med kantsten hvis man har robotplæneklipper da vil man gerne have, at den skal gå over kanten.

wildeside
M Mgns L sagde:
Ok, det lyder jo meget godt. Interessant med vinkeljernet. Sådan nogle kan man få fat i på et byggemarked? Som svar på dit spørgsmål så bruges skuret ofte både som dagligt rum for min teenagedatter hver anden uge og som arbejdsrum for mig. Det er et vældig spring frem og tilbage. Og tanken er, at der skal være udendørsbord og stole, nogle tunge krukker på mm. Så den vil absolut være under meget brug. Har du, som har lagt meget sten, nogen mening om marktegl i stedet for belægningssten? Det hælder nemlig mod tegl.
Marktegl eller belægningssten er vel bare hvad man synes og tænker, så længe man vælger tegl/sten, som kan tåle presset fra den trafik, der skal færdes ovenpå. Gående trafik betragtes ikke som tung belastning. Ser at du har fået forskellige løsninger på kantforstærkning, og du er parat til at lægge den ekstra indsats og omkostning som det indebærer, så jeg afslutter mit engagement i denne tråd, medmindre du har specifikke spørgsmål til mig. Held og lykke....

• Synes
Mgns L
  • Laddar…
H Henrikkkkkk sagde:
Mener du betonen? Altså det er jo den, der giver den stabile kant/indspænding. At man sætter yderste række i jordfugtig beton. Tilsluttes overfladen mod anden hård overflade, typisk asfalt, kantstøtte, facade, så behøver den ikke indspændes, da den allerede har modhold.
Nej jeg mente, at den første plade ligesom hviler på en hylde, der er støbt i den jordfugtige beton. Tænkte bare, at i netop mit tilfælde kunne støtten vertikalt lige så godt komme fra bærelaget. Eftersom jeg kun har brug for en væg. Støtten i horisontal ledd ville sikres op af, at min væg ville læne mod friggebodens sokler. Se mit første indlæg og billede.

M Mgns L sagde:
Nej jeg mente, at den første plade ligesom hviler på en hylde, der er støbt i den jordfugtede beton. Tænkte bare, at i netop mit tilfælde kunne støtten vertikalt lige så godt komme fra bærelaget. Eftersom jeg kun behøver en væg. Støtten i horisontal retning ville sikres ved, at min væg ville læne sig mod friggebodens plinter. Se mit første indlæg og billede.
Men der er mest sandsynligt en grund til, at typetegningen i AMA anlæg ser ud, som den gør. Pladen skal altså sættes i betonen, dvs man støber ikke en kant og derefter sætter pladen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.