10,963 læst ·
17 svar
11k læst
17 svar
Kan jeg rive en skorsten "sten for sten" oppefra? Indmuret bjælkelag.
Hej godt folk, jeg trasker videre i min stadigt voksende renovering.
1. Kan jeg rive en hel skorsten, hvis jeg simpelthen plukker ned sten for sten fra skorstenen og nedad? Altså præcis som man bygger den, bare baglæns.
2. Bjælkelaget siges at være indmuret nogle steder, men det har jeg endnu ikke kunnet se (der er bygget nye gulve, skillevægge, indbyggede garderober og andet. Hvis det nu er sådan, at dele af mellembjælkelaget hviler på denne skorsten, er der så noget, der forhindrer, at jeg erstatter skorstenen på disse steder med aflæssende bjælker, søjler og bjælker af passende dimension og med passende samlinger?
Baggrund, hvad vi ved:
Huset er fra 1929, plankestomme på krybekælder, to etager.
Nogle gange i 70'erne er der lavet en omfattende renovering. Da fjernede man alt brændefyring og rev store dele af skorstenen. Men ikke alt! For ifølge manden, der solgte huset, "Byggerne sagde, at den var indbygget i bjælkerne". Derefter blev der lavet vægge op, og resterne af skorstenen blev skjult der bagved.
Nu når jeg har revet og haft gang i det, har jeg tænkt over, hvordan jeg skal gøre med skorstenen. I profil ser den ud som på billedet. Ifølge en taglægger er skorstenen i virkelig dårlig stand. Hvordan ved jeg, at den er smallest på plan 2? Fordi jeg har målt fra ydervæggene til skorstenen på to sider og bemærket, at strækningen er længst der, og med stor sandsynlighed smallere end skorstenen på loftet. Skorstenen går gennem garderober, som deler plan 2 i to lige store rum. Jeg har revet gulvene op i disse garderober og fundet kanalerne, nu fyldt med grus og murbrokker.
Hvorfor vil jeg rive den? Fordi selvom der er meget jeg godt kan lide ved det, er det ikke noget jeg bruger, og jeg skal vælge mellem at rive den næsten gratis og få mere plads, eller lægge enorme summer på at bygge den op igen og miste plads (fordi nye regler siger, at f.eks. skillevægge o.lign. siger, at du ikke må have garderober og skillevægge direkte mod skorstenen...).
1. Kan jeg rive en hel skorsten, hvis jeg simpelthen plukker ned sten for sten fra skorstenen og nedad? Altså præcis som man bygger den, bare baglæns.
2. Bjælkelaget siges at være indmuret nogle steder, men det har jeg endnu ikke kunnet se (der er bygget nye gulve, skillevægge, indbyggede garderober og andet. Hvis det nu er sådan, at dele af mellembjælkelaget hviler på denne skorsten, er der så noget, der forhindrer, at jeg erstatter skorstenen på disse steder med aflæssende bjælker, søjler og bjælker af passende dimension og med passende samlinger?
Baggrund, hvad vi ved:
Huset er fra 1929, plankestomme på krybekælder, to etager.
Nogle gange i 70'erne er der lavet en omfattende renovering. Da fjernede man alt brændefyring og rev store dele af skorstenen. Men ikke alt! For ifølge manden, der solgte huset, "Byggerne sagde, at den var indbygget i bjælkerne". Derefter blev der lavet vægge op, og resterne af skorstenen blev skjult der bagved.
Nu når jeg har revet og haft gang i det, har jeg tænkt over, hvordan jeg skal gøre med skorstenen. I profil ser den ud som på billedet. Ifølge en taglægger er skorstenen i virkelig dårlig stand. Hvordan ved jeg, at den er smallest på plan 2? Fordi jeg har målt fra ydervæggene til skorstenen på to sider og bemærket, at strækningen er længst der, og med stor sandsynlighed smallere end skorstenen på loftet. Skorstenen går gennem garderober, som deler plan 2 i to lige store rum. Jeg har revet gulvene op i disse garderober og fundet kanalerne, nu fyldt med grus og murbrokker.
Hvorfor vil jeg rive den? Fordi selvom der er meget jeg godt kan lide ved det, er det ikke noget jeg bruger, og jeg skal vælge mellem at rive den næsten gratis og få mere plads, eller lægge enorme summer på at bygge den op igen og miste plads (fordi nye regler siger, at f.eks. skillevægge o.lign. siger, at du ikke må have garderober og skillevægge direkte mod skorstenen...).
I de gode gamle dage brugte man skorstenen som aflastning for bjælkelaget, måske er der endda nogle tagspær der ligger med. At rive en skorsten fra oven går fint, og når du kommer så langt som mellem plan 1 og 2, må du bruge lidt fantasi til, hvad der er nødvendigt for at støtte det op med. For at få bærende dele på plads skal skorstenen fjernes et stykke under taget, og du skal derefter sætte stivere under, så det ikke synker uden for murværket, når du fortsætter nedad, husk bare at der er noget der holder imod. Du behøver ikke fjerne alt, bare så du kommer under gulvet på plan 2. Klart afhænger af, hvad du/I har af tanker om ombygning.
Du skriver, at du har brug for at bygge den op igen. Hvorfor bygge den op, hvis den ikke bruges? Kan ikke forestille mig, at der er nogen, der kan klage over, at en ubrugt skorsten ikke må være indbygget med træ eller andet brændbart. Det bliver jo bare en murstenssøjle, hvis der ikke er nogen ildsted i bunden.
Grundstött
· Halland
· 28 348 indlæg
Det går helt fint!torparavgrund sagde:
Vi gjorde præcis det i vores gamle hus på en ø i Göteborgs skærgård.
Vi voksne mænd samt drengene, måske 5-6 år gamle, hjalp hinanden med at tage murstenene ned og smide dem ned på en traktorvogn, der var parkeret lige op ad husmuren.
Og det var ingen lille skorsten: En aftrækskanal fra en gammel komfur og ovn i stueetagen, og så en tre meter bred "mur" på første sal med kanaler mellem en stue og et gammelt køkken.
Men murstenene lå stort set bare stablet på hinanden, næsten alt mørtel var smuldret bort.
Og børnene elskede arbejdet med at få lov til at rive ned og ødelægge uden straf
Senest redigeret:
Formulerede mig uklart. Jeg tænkte sådan. at ENTEN river jeg den helt ned og får mere plads + mere frihed til at placere indervægge og sådan, ELLER så vil jeg have den fungerende igen, og da må den bygges op igen.snuttjulle sagde:
Denne funktion er det nok dårligere med i dette tilfælde; fra gulvniveauet på plan 2 og nedad er jo piberne helt tilstoppede med murstykker sand/grus (smuldret og forvitret mørtel), og på plan 1 er begge åbninger for kanalerne muret til med mursten og generøst med mørtel.J jonaserik sagde:
Fra plan 2 ser man ikke opad mod skorstenen, der er bygget nye lofter og isoleret osv., så nogen videre ventilationsfunktion vil denne skorsten nok ikke opfylde i dag.
Strålende! Skulle I lave nogle ændringer i bjælkelag/spær?KnockOnWood sagde:
Det går aldeles udmærket!
Vi gjorde præcis det i vores gamle hus på en ø i Göteborgs skærgård.
Vi voksne mænd samt smådrengene, måske 5-6 år gamle, hjalp hinanden og plukkede teglstenene ned og smed dem ned på en traktorvogn, som var parkeret lige ved husmuren.
Og det var ingen lille skorsten: En pibe fra en gammel ovn i stueetagen, og derefter en tre meter bred "mur" på overetagen med piber mellem en stue og et gammelt køkken.
Men teglstenene lå stort set bare stablet på hinanden, næsten alt mørtel var forvitret væk.
Og børnene elskede arbejdet, at rive ned og demolere ustraffet![]()
Tak for svaret! Kan du uddybe lidt, hvordan mener du "så det ikke synker udenfor murværket, når du fortsætter nedad"? Mener du sætte støtter udenfor murværket?J jonaserik sagde:I de gode gamle dage brugte man skorstenen som understøttelse til bjælkelaget, måske ligger der endda et par spær med. At rive en skorsten fra oven går fint, og når du når så langt som mellem plan 1 og 2, skal du have lidt fantasi til hvad der kræves for at støtte det op. For at få bærende dele på plads, skal skorstenen fjernes et stykke under taget, og så skal du sætte støtter under, så det ikke synker udenfor murværket, når du fortsætter nedad. Tænk bare på, at der er noget, som holder imod. Du behøver ikke fjerne alt, bare så du kommer under gulvet på plan 2. Klart afhænger af, hvad du/I har af tanker om ombygningen.
Jeg tænker som du, at det sandsynligvis handler om, at bjælkerne i mellem bjælkelaget hviler på skorstenen et sted, de har en eller flere understøtninger for dette. Min løsning bliver altså at:
- horisontalt forbinde disse bjælker med hinanden, f.eks. ved at bolte solide reglar på hver side og derefter
- give nødvendig støtte nedefra, f.eks. en eller flere "pæle" (eller vertikale bjælker) i grov dimension, der går fra mellem bjælkelaget helt ned til ordentlige stolper støbt i torpargrund.
Grundstött
· Halland
· 28 348 indlæg
Nej, snarere lettede lasten på mellembjælkelaget. Den brede "skorsten"s mur på loftsetagen lå på to jernbaneskinner, som hvilede på underetagens konstruktion. Så en nabo fik en lille, tre meter lang legetøjsjernbane til at have i sin havetorparavgrund sagde:

Bara att känna på bjälklaget när du kommer ner till det, plocka bort några stenar som det kanske ligger på och se vad som händer, det finns ingen garanti på att det hänger i luften och inte sviktar efter så många år. Sviktar det så blir det till att stämpa utanför muren tills du har fått bort allt och sen se vad som behövs för förstärkningtorparavgrund sagde:
Tak for rådene!J jonaserik sagde:Bara at føle på bjælkelaget, når du kommer ned til det, fjern nogle sten, som det måske ligger på, og se, hvad der sker, der er ingen garanti for, at det hænger i luften og ikke svajer efter så mange år. Svarer det, så bliver det til at stemme udenfor muren, indtil du har fjernet alt og derefter se, hvad der er behov for forstærkning
Ah, interessant!KnockOnWood sagde:
Nej, snarere lettede lasten på mellemloftet.
Den brede "skorsten"s mur på loftsetagen lå på to jernbaneskinner, som hvilede på underetagens konstruktion.
Så en nabo fik en lille, tre meter lang falsk jernbane at have i sin have
Derefter byggede jeg en modulskorsten, omtrent en sådan her, til brændeovnen i stueetagen:
Hvis nogen en dag læser dette, kan jeg tilføje, hvordan det så gik:
Det hele gik problemfrit og var rent djævelsk anstrengende. Jeg begyndte på taget og arbejdede mig nedad. Da jeg kom nedenunder taget, sømmede jeg et stykke OSB over hullet og satte lidt pap på, så det overlappede i alle retninger, nogle stumper lægt og nogle tagsten. Dette er yderst provisorisk; taget skal skiftes helt om 1-2 år.
Vel nedenfor taget fortsatte jeg nedrivningen ved først at bygge "sarger" rundt murstokken på plan 1, derefter slog jeg de forseglede huller op og rensede ud grus etc. Når kanalerne var frie opad, gik jeg op på loftet og fortsatte nedrivningen. Det var helt utroligt hårdt arbejde; mørkt, trangt og rørene satte sig næsten med det samme, så det endte med, at jeg måtte tage teglene ned og lægge alt mørtel i spande, som jeg forsigtigt sænkede ned til etagen nedenunder, hvorefter jeg måtte kæmpe mig ned, tømme spandene udenfor og så klatre op igen. Vel nedenfor taget til plan 2 gik det hurtigere. Fra en balkon byggede jeg en "rutsjebane" af gammelt nedrivningstræ og fyldte sådanne blå 30L plastikdunke med sten og mørtel, satte en line i dunkens håndtag og kunne sænke dem ned ad rutsjebanen og tømme manuelt på en bunke nedenunder. Vel nede på plan 1 var det bare at træde uden for hoveddøren med det. Murstokken er nu helt væk. Jeg tog nogle store sten fra fundamentet, men platformen, murstokken stod på, består af stablet natursten i størrelsesordenen betonsuger og opad, så jeg lod dem ligge. Udover det er der siden foråret 2020 ingen spor tilbage af murstokken andet end at tagene/gulvene er lappede med nyt træ.
Min renovering er gået videre hele 2021. Jeg har endnu ikke rengjort i dybden, da det stadig er en byggeplads. Men jeg har støvsuget flere gange, og et eller andet sted fra kommer stadig det dér pokkers mørtelstøv. Det er så utroligt fint, at bare fodtrin får små pust til at fordele sig over hele rummet, ser det ud til.
Jeg kan efterfølgende konstatere, at bjælkelaget IKKE var indbygget i murstokken. Snarere tværtimod, murstokken støttede sig mod bjælkelaget. Lige gennem murstokken havde man muret to store jernstænger ind, ca. 1,5 meter lange (tror det er dele fra en vogn, men er usikker), og disse var fastgjort i udskæringer i bjælkelagets overside med øjer og store søm.
Dette var noget, der forsinkede al anden renovering med flere måneder (jeg er kun der en dag per weekend), tog sandsynligvis 60-70 timer, jeg havde ofte ondt i håndled og ryg, men ville alligevel sige, at det var det værd. Jeg har nu næsten dobbelt så meget garderobeplads på plan 2, og på plan 1 har jeg nu en klart bedre planløsning, som ikke ville have været mulig ellers.
Det hele gik problemfrit og var rent djævelsk anstrengende. Jeg begyndte på taget og arbejdede mig nedad. Da jeg kom nedenunder taget, sømmede jeg et stykke OSB over hullet og satte lidt pap på, så det overlappede i alle retninger, nogle stumper lægt og nogle tagsten. Dette er yderst provisorisk; taget skal skiftes helt om 1-2 år.
Vel nedenfor taget fortsatte jeg nedrivningen ved først at bygge "sarger" rundt murstokken på plan 1, derefter slog jeg de forseglede huller op og rensede ud grus etc. Når kanalerne var frie opad, gik jeg op på loftet og fortsatte nedrivningen. Det var helt utroligt hårdt arbejde; mørkt, trangt og rørene satte sig næsten med det samme, så det endte med, at jeg måtte tage teglene ned og lægge alt mørtel i spande, som jeg forsigtigt sænkede ned til etagen nedenunder, hvorefter jeg måtte kæmpe mig ned, tømme spandene udenfor og så klatre op igen. Vel nedenfor taget til plan 2 gik det hurtigere. Fra en balkon byggede jeg en "rutsjebane" af gammelt nedrivningstræ og fyldte sådanne blå 30L plastikdunke med sten og mørtel, satte en line i dunkens håndtag og kunne sænke dem ned ad rutsjebanen og tømme manuelt på en bunke nedenunder. Vel nede på plan 1 var det bare at træde uden for hoveddøren med det. Murstokken er nu helt væk. Jeg tog nogle store sten fra fundamentet, men platformen, murstokken stod på, består af stablet natursten i størrelsesordenen betonsuger og opad, så jeg lod dem ligge. Udover det er der siden foråret 2020 ingen spor tilbage af murstokken andet end at tagene/gulvene er lappede med nyt træ.
Min renovering er gået videre hele 2021. Jeg har endnu ikke rengjort i dybden, da det stadig er en byggeplads. Men jeg har støvsuget flere gange, og et eller andet sted fra kommer stadig det dér pokkers mørtelstøv. Det er så utroligt fint, at bare fodtrin får små pust til at fordele sig over hele rummet, ser det ud til.
Jeg kan efterfølgende konstatere, at bjælkelaget IKKE var indbygget i murstokken. Snarere tværtimod, murstokken støttede sig mod bjælkelaget. Lige gennem murstokken havde man muret to store jernstænger ind, ca. 1,5 meter lange (tror det er dele fra en vogn, men er usikker), og disse var fastgjort i udskæringer i bjælkelagets overside med øjer og store søm.
Dette var noget, der forsinkede al anden renovering med flere måneder (jeg er kun der en dag per weekend), tog sandsynligvis 60-70 timer, jeg havde ofte ondt i håndled og ryg, men ville alligevel sige, at det var det værd. Jeg har nu næsten dobbelt så meget garderobeplads på plan 2, og på plan 1 har jeg nu en klart bedre planløsning, som ikke ville have været mulig ellers.
Senest redigeret:
Jeg står overfor et lignende arbejde, men i mindre skala (skorsten i min hytte). Hvilke værktøjer brugte du, da du rev din skorsten ned? Det føles som om der kræves noget med ret god vægt bag.torparavgrund sagde:
Hvis nogen en dag læser dette, kan jeg tilføje, hvordan det så blev:
Det hele gik problemfrit og var rent djævelsk slidstærkt. Jeg begyndte på taget og arbejdede mig nedad. Da jeg var kommet nedenfor taget, sømmede jeg et stykke OSB over hullet og satte lidt pap på, så det overlappede i alle retninger, nogle stumper lægt og nogle tagsten. Dette er højst provisorisk; taget skal skiftes helt om 1-2 år.
Vel nedenfor taget fortsatte jeg nedrivningen ved at jeg først byggede "sarger" rundt om skorstenen på plan 1, derefter slog jeg de forseglede huller op og rensede ud grus osv. Da kanalerne var frie opad, gik jeg op på loftet og fortsatte med at rive. Det var helt utrolig anstrengende; mørkt, trangt og rørene satte sig næsten med det samme, så det endte med, at jeg måtte tage teglstenene ned og lægge alt mørtel i spande, som jeg forsigtigt sænkede ned til etagen nedenunder, derefter måtte jeg klatre ned, tømme spandene udenfor og så klatre op igen. Vel nedenfor taget til plan 2 gik det hurtigere. Fra en balkon byggede jeg en "rutsjebane" af gammelt nedrivningstømmer og fyldte sådanne blå 30L plasttønder med sten og mørtel, satte en line i tøndens håndtag og kunne sænke dem ned ad rutsjebanen og tømme manuelt på en bunke nedenfor. Vel nede på plan 1 var det bare at træde uden for hoveddøren med det. Skorstenen er nu helt væk. Jeg fjernede nogle store sten fra grunden, men platformen skorstenen stod på, består af stablet natursten i størrelseordenen betonsugge og opefter, så jeg lod dem ligge. Ud over det findes der siden foråret 2020 ingen spor tilbage af skorstenen, andet end at tage/gulve er lappet med nyt tømmer.
Min renovering er fortsat hele 2021. Jeg har endnu ikke rengjort i dybden, da det stadig er en byggeplads. Men jeg har støvsuget adskillige gange, og et eller andet sted fra kommer stadig det forbandede mørtelstøv. Det er så utroligt fint, at bare fodtrin hvirvler små pust op, som fordeler sig over hele rummet, synes det som.
Jeg kan i eftertid konstatere, at bjælkelaget IKKE var indbygget i skorstenen. Snarere tværtimod, skorstenen støtte sig mod bjælkelaget. Gennem skorstenen havde man muret to store jernstænger ind, ca. 1,5 meter lange (tror det er dele fra en vogn, men er usikker), og disse var fastgjort i udtag i bjælkelagets overside med øjer og store søm.
Dette var noget, der forsinkede alle andre renoveringer med flere måneder (jeg er kun der en dag om ugen), tog sikkert 60-70 timer, jeg havde ofte ondt i håndled og ryg, men ville stadig sige, at det var det værd. Jeg har nu næsten dobbelt så meget klædeskab på plan 2, og på plan 1 har jeg nu en klart bedre planløsning, som ikke havde været mulig ellers.