Hej!

Bor i et rækkehus (andelsbolig) med kælder siden to år tilbage.
Til at begynde med blev kælderen bare en aflastningsplads efter flytningen.

Pø om pø har jeg og min sambo ryddet op i kælderen. I foråret købte vi et væg-til-væg tæppe til det store ”hobbyrum”, sælgerne vi købte boligen af, havde haft det, men vi var nødt til at smide det ud, fordi det var fuld af hundehår.

Men vi har ikke haft mulighed for at rulle det ud, da vi havde fuldt af ting der. Nu under ferien har vi ryddet op og endelig fået det ind.

Opdager dog, at der er fugt nederst ved dørkarmen. Der var en ”klack” fra en tærskel på begge sider af dørkarmen, som begge var fugtskadede.

Ved ikke hvor langt op det er fugtigt, men overvejer at fjerne hele dørkarmen.

Undskyld den lange smøre, men mit spørgsmål er egentlig om det er i orden at fjerne dørkarmen, eller om den kan være bærende?

Hvad jeg har læst mig til, bør den ikke være bærende, men da man aldrig har gjort noget sådan her før, vil man ikke bare gå i gang.

Rækken er bygget i slutningen af 40'erne.

Billede af dørkarmen
Dørkarm i kælder med fjernet "klack", synlige fugtskader nederst. Rum med mørkt tæppe indenfor, papkasse og plasticbakke i forgrunden.

Nærbillede af den ene side, hvor jeg har fjernet ”klacken”
Nærbillede af en fuktskadet dørkarm med fjernet "klack" og afsløret træ, omgivet af snavs og støv på gulvet.

Spørg, hvis I har brug for at vide noget eller vil have flere billeder.

Tak på forhånd,

Markus

Det ville være ekstrem uheld hvis den karme er bærende.

Spontade loftet, har det en sømrække i linje med døråbningen?
Hvis ikke, så er det ingen mellemspærrebjælke over døråbningen.

Skruede kramperne af til kablet, der går der, hvor der gemte sig en sprække, hvor man kunne kigge ind over dørrammen.

svært at få et billede, men der kan man se et stykke træ, som viser sig at være over dørrammen på den anden side.

Billede viser revnen og træstykket, der er nævnt Glip i træværk med træblok synlig over dørkarm; rød pil peger på placering.

Samme træstykke fra den anden side En sprække over en dørkarm med synlig træbit og ledning, understreget med en rød pil.

Men har besluttet mig for kun at fjerne det, der er fugtskadet, og erstatte det med nyt. Indtil videre i hvert fald.

B
Tror næppe det der er bærende.

Vi havde samme problem i vores kælder. Hvis man lader karmen slutte nogle mm over gulvet, får man en luftspalte, som tørrer ud og forhindrer fugten, der kommer fra gulvet, i at nå træet.

Havde lignende problemer og savede simpelthen det beskadigede træ af og erstattede det med at støbe nyt i beton. Blev så godt som muligt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.