L
Halløj,

Kan jeg kappe denne stående I-bjælke i det gamle fyrrum?

Min formodning er, at den har fungeret som en slags støtte til den gamle varmekedel og ikke som en bærende støtte for bygningen.

Den står nemlig en meter fra nærmeste bærende væg - og ser ikke ud til at støtte nogen bjælke - den slutter deroppe mod en eternitplade, som kun ser ud til at have træpanel ovenover.

Så er der nogen, der genkender denne type installation fra fyrum og kan bekræfte, at den bare er at fjerne?

Stort tak på forhånd!
Stående I-bjælke i et gammelt fyrrum med rør og træpaneler i baggrunden, diskuteret som mulig ikke-bærende støtte i en byggeforumpost. En stående i-bjælke i et gammelt kedelrum omgivet af flere rørinstallationer og en trykmåler på væggen.

Hvordan står den på gulvet?

Hvad findes lige over bjælken?

En skitse/tegning over etageplanet samt etagen ovenover gør det lettere.

• Synes
Lärospånet
  • Laddar…
L
Balken er støbt i gulvet, men ikke fastgjort deroppe.

Den gamle "blue print" er originaltegningen over kælderen hvor jeg har tegnet ind, hvor døren som fører ind til kedelrummet er, plus et kryds cirka der, hvor jeg tror balken står.

Det sidste billede er etagen ovenover - med et rodet kryds der skal markere cirka hvor balken bør stå.

Originalbygningstegning af en kælder med håndskrevne notater, der viser en dør og et kryds markerer en beregnet bjælkeplacering.

Kælder blueprint med håndtegnet kryds der viser, hvor en bærebjælke forventes at være placeret i forhold til rummet ovenover.

Senest redigeret:
Med ledning af dens placering har jeg svært ved at se nogen fornuftig anvendelse af stålstolpen i dag. Samtidig er din redegørelse for bygningen alt for snæver og begrænset til, at man med sikkerhed kan sige det. Materiale i vægge og bjælkelag i kælderen og etagen ovenover er vigtig info ligesom byggeår.

• Synes
Appendix og 1 anden
  • Laddar…
L
Byggeår er -26, det er et træregehus i to etager plus en loft ovenover kælderen. Jeg ved desværre ikke, hvordan bjælkelaget ser ud.

L
J justusandersson sagde:
Med ledning af dens placering har jeg svært ved at se nogen fornuftig anvendelse af stålstolpen i dag. Samtidig er din redegørelse for bygningen alt for snæver og begrænset til, at man med sikkerhed kan sige det. Materialer i vægge og etageadskillelser i kælder og etagen ovenover er vigtig info ligesom byggeår.
Hvad tror du stangen oprindeligt blev placeret der for? Der er som det ses på det første billede et hul i den øvre del af stangen, der får mig til at tro, at den blev brugt til en form for støtte eller ophængning af varmeanlæg - er dette noget du genkender fra andre huse?

Hvad har det været for en varmekedel fra begyndelsen?
Har det været en kommunal skole (eller lignende) fra begyndelsen, virker til at have været noget kommunalt da varmekedlen blev udskiftet?

• Synes
Lärospånet
  • Laddar…
L
Demmpa Demmpa sagde:
Hvad har det været for en varmeovn fra begyndelsen?
Har det været en kommunal skole (eller lignende) fra begyndelsen, virker til at have været noget kommunalt, da varmeovnen blev udskiftet?
Intet offentligt, bare et mindre flerbostadshus. Gætter på at kedlerne har været koks (muligvis brænde før det), og derefter olie før det blev fjernvarme.

L
KORRIGERING af den blå tegning. Korset for søjlen skal flyttes op ca en centimeter. Så havner den under det, der ligner en væg, som ikke går hele vejen til venstre og desuden har en åbning til højre. Jeg forstår ikke tegningen - ER det en væg på tegningen? Der er i hvert fald ingen væg eller spor deraf i dag. Eller forestiller det muligvis en liggende bjælke? Der er jo en lignende, parallel, noget længere markering højere op på tegningen. Og der er der faktisk en liggende stålbjælke i loftet. HVIS det forestiller en bjælke længere nede på tegningen, så findes den ikke der i dag - i hvert fald ikke på samme lave højde som den, der findes højere oppe på tegningen.

Hvad tror forumet?

Hvis huset er bygget i -26, har det formentlig en plankestamme og trægulv. Kældervæggene består sikkert af armeret beton. Spændvidden for etagedækket til stueetagen er vel stor, så der kan være skjulte stålbjælker i etagedækket. Jeg ville gerne have set hele kælderplanet på den blå tegning. Der findes nogle mærkelige elementer, som jeg ikke kan tolke. Jeg er overbevist om, at stålstøtten ikke har nogen bærende funktion, da den skulle have været på plads før eternitten.

• Synes
Lärospånet
  • Laddar…
L
J justusandersson sagde:
Om huset är byggt -26 har det förmodligen en plankestolpe og træbjælkelag. Kælderydervæggene består sikkert af armeret beton. Spændvidden for bjælkelaget til stueetagen er vel stor, så der kan findes stålbjælker skjult i bjælkelaget. Jeg havde gerne set hele kælderplanet på den blå tegning. Der findes nogle anderledes indslag, som jeg ikke kan fortolke. Jeg er overbevist om, at stålstolpen ikke har nogen bærende funktion, da ville den have været på plads før eternitten.
Kælderydervæggene består i det mindste indefra af muret tegl under pudset, mens indervæggene er støbt beton. Jeg skal tage et billede af hele tegningen og lægge ind, det ville være spændende at høre, hvad du kan tyde!

Dejligt at høre, at du er enig i, at stolpen ikke kan have bærende funktion, så får den ryge ud!

Senest redigeret:
L
J justusandersson sagde:
Hvis huset er bygget i -26, har det sandsynligvis en plankeramme og træbjælkelag. Kældervæggene består sikkert af armeret beton. Spændvidden for bjælkelaget til stueetagen er vel stor, så der kan være stålbjælker skjult i bjælkelaget. Jeg ville gerne have set hele kælderplanet på den blå tegning. Der er nogle usædvanlige elementer, som jeg ikke kan fortolke. Jeg er overbevist om, at stålstolpen ikke har en bærende funktion, så ville den have været på plads inden eternitten.
Her Justus kommer tegningen over hele kælderplanet - bliver interessant at høre, hvad du ser!
Detaljeret blåtryk af kælderplan med rumopdeling og mål angivet.

Se efter om der er nogen indikation på andre bjælker med huller eller fastgørelsesmuligheder eller lignende, i de gode gamle dage med koks så hang der en varmtvandsVVB hængende i bjælker i loftet, rigtig tung sag (næsten 300 kg). Blev normalt fjernet ved udskiftning af kedler. Det bliver at undersøge.

• Synes
Lärospånet
  • Laddar…
At se hele tegningen letter altid fortolkningen. Nogle observationer: De stiplede linjer markerer sandsynligvis sålerne, som kældervæggene står på. I loftet til alle rum i kælderen bortset fra fyrrummet ligger stålbjælker (INP 16, 160 mm høje. Tilsvarer nærmest HEA 140). Disse er markeret med prikkede-stiplede linjer. Hvorfor dækket over fyrrummet mangler stålbjælker, ser jeg ingen forklaring på. Stålbjælkerne kan enten erstatte armeringen i støbte dæk eller være støtte for træbjælker. Hvis kældervæggene er murede (altså ikke støbte) er det sandsynligvis betonsten eller betonhulsten. Breddemålene stemmer ikke med tegl.

• Synes
VidarH og 2 andre
  • Laddar…
L
J jonaserik sagde:
Se efter om det finns nogen indikation på andre bjælker med huller eller fastgørelsesmuligheder eller lignende, i de gode gamle dage med koks så sad der en hedtvandsVVB hængende i bjælker i loftet, rigtig tung sag (næsten 300 kg). Blev fjernet ved udskiftning af kedler normalt. Det må undersøges
Desværre kan man ikke se noget mere, den del af loftet er skjult under eternitpladerne, men alt man kan ane derunder, når man kigger i kanten - og den del hvor eternitten ikke sidder - er fer- og notbrædder.

Ingen spor i gulvet - men en del er skjult under fjernvarmeanlægget.

Nå - berederne hang i loftet - det var interessant!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.