Jeg er ved at bygge hus med en terrasse ovenfor køkken/stue og vil gerne vide, om jeg kan sætte et spabad der engang i fremtiden. Huselevarandøren siger "ja, det går nok men vi giver ingen garantier".

Findes der en måde, jeg kan få svar uden at hyre en konstruktør? Tegningen siger, at etagedækket består af bjælker i dimension 45x220 og de er placeret parvis med CC 40 cm. Spændvidden er 5 meter.

Hvordan finder jeg ud af, hvilken belastning dette kan klare?

H
Det som gælder er, hvor stort er det, og hvor meget vand vil der være, spændvidde på 5 meter er ret langt, selvom der er 45X220, tvivlsomt om det er godt, selv med 40C/C vil der sikkert blive nedbøjninger, men det er min opfattelse, regner ikke på sådan noget, kører med tommelfinger og pegefinger, men andre kommer sikkert ind og ved bedre

Det bliver svajende at gå på den terrasse allerede uden spabad. Et bjælkelag med en spændvidde på 5 meter fungerer ikke med almindeligt konstruktionsvirke, selvom man skruer bjælkerne sammen to og to. Det kræver limtræ. Hvad for slags husleverandør er det?

• Synes
tommib og 1 anden
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Det bliver ustabilt at gå på den terrasse allerede uden spabad. Et bjælkelag med en spændvidde på 5 meter fungerer ikke med almindeligt konstruktionsvirke, selvom man skruer bjælkerne sammen to og to. Det kræver limtræ. Hvad for en slags husleverandør er det?
5 meter spændvidde synes at være max, før man skal over til limtræ, letbjælke eller lignende.

https://www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/barverk/barverk/balkar-och-ytbarverk/

Heij83
Da jeg byggede altan til at håndtere et spabad, brugte jeg dobbelte 195 bjælker cc60 og 9 sokler under badet. Jeg tog måske lidt rigeligt, men et bad vejer en del.

Normalt bad ca. 400 kg
Vandmængde ca. 1000 l
Personer i badet 5-6 pers.

Vægt mindst 2000 kg på et areal af ca. 6 kvadratmeter.

Jeg ville ikke have taget en chance.

Jeg synes, at træguiden udtrykker sig sjusket på den side, som du henviser til. Hvis du i stedet kigger på den side, der indeholder konstruktionseksempler på bjælkelag, vil du opdage, at intet har spændvidde over 3,5 meter. https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=101000. Skal du bygge et terrassebjælkelag med en spændvidde på 5 meter (dvs bjælkerne har ingen støtte på midten) kræves bjælkedimensioner i størrelsesordenen 70x300 mm, og det er svært at få fat i sådanne i dag.

Sæt to stålbjælker med stålsøjler lige der, hvor karret skal være, så er problemet løst!

• Synes
gustavk
  • Laddar…
Det ville være interessant at høre, hvilken hustillverker det er. 45x220 som bjælkelag er som tidligere nævnt i underkanten for 5m. Slet ikke ok med spabad (ca 500kg/kvm).

lärjungen
Hvis reglerne på 45x220 ligger parvis og er både limet og skruet, bliver de jo i praksis en form for limtræsbjælke på 90x220. Nu fremgår det ikke, om de er både limet og skruet sammen, men hvis det er ordentligt gjort, kan de virkelig tåle meget vægt. Og desuden ligger de på cc40. Isolerer en husstamme nu, som producenten har lagt 45x195 mellem etagerne limet parvis cc60 på 6 meters spændvidde. Der skal ganske vist ikke være noget spabad på overetagen, men tanken er jo, at der skal indrettes med badeværelse og diverse andet, som vejer ganske meget. Og det skal være en åben planløsning nedenunder. Disse husmoduler er blevet fremstillet længe, og intet er raset endnu.

Men hvis man vil være ekstra varsom, kan man jo forstærke ved at understøtte på en eller anden måde.

Edit: Ifølge lommeregneren (svensk træ) klarer en 45x220 cc40 en fri længde på 4,72. Så skal dobbelte limede 45x220 absolut klare fem meter og en god vægt på det. Så ud fra et konstruktionsmæssigt synspunkt kan jeg ikke se noget forkert ved det. Så vil man som sagt måske være ekstra sikker, hvis man lægger et spabad ovenpå.

Senest redigeret:
Det klarast begrænsende krav på regler i gulvbjælkelag er svajkriteriet. Der er det bjælkenes dimension, type og spændvidde, der er afgørende. At mindske c/c-afstanden har kun begrænset effekt på dette. Statisk belastning kan derimod fordeles på flere bjælker gennem mindre c/c-afstand. Et bjælkelag kan tåle meget belastning men alligevel ikke klare svajkriteriet. Nogle hurtige sammenligninger (dimension og momentan nedbøjning ved 5 m spændvidde): 45x220 - 5,8 mm, 90x220 (skrueslimet) - 2,9 mm, limtræ 90x270 - 1,3 mm.

lärjungen
J justusandersson sagde:
Det klareste begrænsende krav til lægter i et gulvkonstruktion er svajkriteriet. Her er det bjælkens dimension, type og spændvidde, der er afgørende. At mindske c/c afstanden har kun begrænset effekt på dette. Statisk belastning kan derimod fordeles på flere bjælker gennem mindre c/c afstand. En gulvkonstruktion kan tåle meget last, men stadig ikke opfylde svajkriteriet. Nogle hurtige sammenligninger (dimension og momentane nedbøjning ved 5 m spændvidde): 45x220 - 5,8 mm, 90x220 (skruvlimmet) - 2,9 mm, limtræ 90x270 - 1,3 mm.
Interessant. Hvor findes denne tabel at besigtige?

Tabellen lavede jeg selv lige inden jeg skrev teksten. Det er meget enkle beregninger, hvis man kan lidt bygningsstatik.

• Synes
Ekna
  • Laddar…
tommib
Krokkodriljo Krokkodriljo sagde:
Jeg er ved at bygge et hus med en terrasse ovenover køkken/stue og vil vide, om jeg kan sætte et spabad der engang i fremtiden. Husleverandøren siger "ja, det går nok, men vi giver ingen garantier".

Er der nogen måde, jeg kan få svar uden at hyre en konstruktør? Tegningen siger, at bjælkelaget består af bjælker i dimension 45x220, og de er placeret parvis med CC 40 cm. Spændvidden er 5 meter.

Hvordan finder jeg ud af hvilken belastning dette kan klare?
Hvorfor vil du ikke hyre en konstruktør? Hvis det er vigtigt for dig, at du senere kan stille et badekar der, så sørg for, at det bliver bygget korrekt. Husleverandørens "ja, det burde gå, men vi giver ingen garantier" skal du nok se som, at personen du taler med i bedste fald ikke har nogen idé (altså sælger uden teknisk kundskab).

Apropos svajende terrasse, så ville jeg være mere bekymret for tætningslaget end svaj. Hvis jeg forstår det rigtigt, er dette ydertækket på køkkenet og stuen. Nedbøjning der kunne forårsage lækage af vand, f.eks. der hvor det tilslutter til resten af huset.

lärjungen
J justusandersson sagde:
Tabellen lavede jeg selv lige inden jeg skrev teksten. Det er meget enkle udregninger, hvis man kan lidt bygningsstatik.
Vil gerne lære det.

Formlen for at beregne nedbøjningen fra en punktlast placeret på midten af en bjælke er følgende: Q*L^3/48*E*I. Q=punktlasten, L=spændvidden, E=elasticitetsmodulet for materialet i spørgsmålet, og I=bjælkens træghedsmoment. For en rektangulær bjælke kan træghedsmomentet beregnes gennem formlen b*h^3/12 (b og h refererer til tværsnitsarealets mål). Når det gælder stålbjælker, slår man lettest værdien op i en tabel. Man kan bruge hvilke som helst enheder (f.eks. meter, mm, kg, kN [kilonewton]), så længe man er konsekvent.

Hvis vi tager et aktuelt eksempel, en 5 meter lang bjælke med dimensionen 45x220 mm, der udsættes for en punktlast på 100 kg (0,98 kN), bliver udregningen følgende: Først beregner vi træghedsmomentet, som bliver 0,00003993 m4. E er for C24 træ 11000 MPa [megapascal], altså 11000000 kN/m2 ved deformationsberegninger. Sætter vi alle værdierne ind, får vi følgende udregning: 0,98*5^3/48*11000000*0,00003993=0,0058 m, altså 5,8 mm. Man kan gøre det enklere for sig selv ved at indsætte formlen i et excelark, så man kun behøver at indtaste spændvidde, punktlast og tværsnitsdimension.

• Synes
Mattias Lingeskog og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.