Hej,

Vi skal erstatte vores pejs med noget mere moderne og samtidig installere tilførsel til pejsen. Den gamle pejs vejede ifølge oplysning 245 kg.
Den planlagte nye pejs er en såkaldt indsatspejs (RAIS Visio 3) som bygges ind. Selve pejsen skal ifølge butikken veje ca. 248 kg og derefter tilkommer 10-12 Silicatplader som vejer ca. 10 kg stykket samt ca. 3m skorsten (som vejer ca. 15 kg/m). Dette lander så på ca. 410 kg.

Pejsen (og eksisterende pejs) står på overetagen i et sutterrænhus bygget i 70'erne og bjælkelaget er letbetonelementer som ifølge tegningen er 200mm tykke mærket med BE 230 hvilket jeg har forstået bør betyde at de kan belastes med 230 kg/m2. Dette er selvfølgelig væsentligt mindre end de ca. 400 kg som den nye pejs ville veje (og også mere end den gamle).

Pejsens placering bliver således at ca. halvdelen af pejsen står ovenover en bærende 17 cm tyk letbetonvæg på sutterrænplanet, dvs pejsens bageste del ville stå præcis ovenover væggen mens den forreste del ville stå på letbetonbjælkelaget (som hviler på væggen).

Formålet med tråden er at forsøge at danne sig et billede af hvorvidt dette er helt utænkeligt, måske går med lidt mere lastfordeling eller at det bare er at køre på. Virker det tvivlsomt men måske vil gå, så er tanken at forsøge at finde en konstruktør som kan se på det i detalje. Men jeg har haft stor hjælp af forummet før og meget kompetence findes samlet her så jeg tænker at inden jeg sætter i gang med apparatet (og omkostningen) med en eventuel konstruktør så tjekker jeg situationen her først og det kan sikkert også hjælpe andre som går i lignende tanker. :)

For at lette vurderingen så har jeg forsøgt at samle materiale fra hustegning, indsatsens mål og målene for den færdige "kasse" man bygger rundt om indsatsen.
Lægger også materialet op som pdf hvis komprimeringen på billederne bliver for hård.

Installationsmanual RAIS Visio 3 (hvor jeg har hentet målene fra): https://media.rais.com/dev_files/Fi...520_SE_Visio 1, 2 , 3_Installation manual.pdf

HAlva vægten kan du jo allerede regne bort. Den anden halvdel står præcis udenfor. Kan ikke være nogen som helst problemer.

• Synes
Kennster og 1 anden
  • Laddar…
Jeg ville uden videre belaste en 17 cm tyk letbetonvæg med 400-500 kg ildsted lige oppefra.

• Synes
Kennster og 1 anden
  • Laddar…
Overvejet lidt, og det burde vel også være sådan, at etageadskillelsens bæreevne øges, jo nærmere man kommer den bærende væg? Dvs. bæreevnen er mindst 230 kg/m2, og dette er på midten mellem to bærende understøtninger?

K Kennster sagde:
Jeg har tænkt lidt, og det burde vel også være sådan, at bjælkernes bæreevne øges, jo tættere man kommer på den bærende væg? Dvs. bæreevnen er mindst 230 kg/m2, og dette er på midten mellem to bærende understøtninger?
Selvfølgelig.
Forudsat at bjælkemodulet er ens overalt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.