Hej!

Jeg har nogle overvejelser vedrørende asbest i byggematerialer.

Efter at have begyndt at rive ned og renovere lidt i et rækkehuskvarter bygget i slutningen af 60'erne, er der blevet fundet materialer, hvor der er usikkerhed om eventuelt asbestindhold. Hvis nogen genkender nogle af disse materialer og har mere information om dem, vil jeg sætte pris på at få del i denne information.

Først er der en gipsplade, der sidder på væggen:

På bagsiden af gipsplader, der sidder andre steder i samme rum, findes følgende information:
GIPSI Brandhæmmende flammefast overflade klasse 1 (tykkelse 13 mm)
SP Certifikat U60-2819
Fremstillet af: Stockholms Reveteringsfabrik, Sollentuna

Der er også en anden type gipsplade med anden information bagpå, men den information har jeg desværre ikke noteret. Den er trykt i grøn farve.

Disse plader har noget, der ligner pap i sig.

Billede af tværsnit af gulvlag; øverst nyt gulv, derefter gammel plastmåtte og nederst tagellignende materiale mellem gulvlagene. Gipsskivekant med flere lag: en grå fiberlignende sandwich, hvid gips og træ. Fokus på tæthed og mulig gammel tagellignende base.

Så kommer et materiale, der ligger under et gulv:

Dette billede er taget fra en kældertrappe og viser siden af gulvet.
Øverst ligger et nyt gulv, under dette en gammel plastikmåtte, og under denne en form for måtte lavet af noget, der minder en del om tagel. Denne synes at være limet. Er der nogen, der ved, hvad det tagellignende materiale er, og om det eller limet eventuelt kan indeholde asbest?

Tværsnit af gulvmaterialer i en trappe med flere lag: nyt gulv, gammel plastmatte, og en underliggende matte med strå-lignende fibre, muligvis limet.

Sidst er der disse loftsplader:

Jeg ved ikke, om indvendige loft kan indeholde asbest, men det ville være godt at vide. Disse plader minder meget om spånplade, når man borer i dem. Måske er det spånplade?

Hvidt loft med flere synlige paneler og en loftlampeholder i centrum. Nærbillede af en revne mellem to gipsplader, der viser tekstur og samling. Potentiel asbestmistanke nævnt i konteksten.

Ville være meget taknemlig for information.

/Erik

Vil du vide det med sikkerhed, er det bedst at aflevere prøver til et analysefirma. Det koster nogle hundrede, men kan være værd at få klarhed over, før man begynder at rive ned og får dårlig samvittighed. Jeg ser intet, der typisk indeholder asbest på billederne. Andre måske gør det. Det var et meget populært materiale, især i 50'erne, men blev også brugt hele vejen gennem 70'erne som f.eks. bagside på gulvmåtter, selvom man var begyndt at begrænse brugen. Da det var "værst", fandtes det i meget mange produkter, som f.eks. skruestik, maling, lim, fliseklæb, gulvmåtter, brødristere, ja stort set kunne det forekomme i alle produkter, man ønskede at give brandhæmning, varmebestandighed eller øget styrke.

Ser heller ikke noget som "sikkert" er asbest. Mellem det tagellignende og plastmattan ser det ud til at være en gråsort lim. Kunne muligvis være asbestholdigt sortlim. Ved du hvornår plastmattan blev lagt?

Man kan selvfølgelig sende materiale til et laboratorium, men i dit tilfælde handler det om en hel del forskellige prøver og dermed også om en hel del hundrede kroner. Laboratoriet jeg brugte tog mellem 500 og 1500 for EN materialprøve (afhængigt af hvor hurtigt man vil have resultatet).

Gipspladerne er svære at sige med kun billederne... har fundet asbest i plader, der mindede om dem. Brandsikre ting er jo altid i risikozonen :) Angående taglaget bør det ikke være nogen fare, sortlim derimod er jo en klassiker. Angående loftet så findes der en mængde loftplader, der indeholder asbest, men disse plejer at være perforerede. Jeg gætter på spånplade i dette tilfælde, men som sagt - vil man være sikker, er det analyse, der gælder.

Tak for jeres synspunkter. Jeg forstår, at der kræves en analyse for sikkert at kunne afgøre, om et materiale indeholder asbest, men jeg føler stadig, at de svar, jeg har fået, har bragt lidt mere klarhed.

Pära sagde:
Ser heller ikke noget, der "sikkert" er asbest. Mellem det tagellignende og plastgulvet ser det ud til at være et gråsort lim. Det kunne muligvis være asbestholdigt sortlim. Ved du, hvornår plastgulvet blev lagt ind?
Det jeg ved, er, at den hvide plastmåtte og den med det tagellignende underlag begge lå, da mine forældre flyttede ind i 1989. Den med tagellignende underlag har sandsynligvis ligget, siden huset blev bygget, men ingen ved det rigtigt.

Da limen ikke vil blive revet i, føles analyse ikke så vigtig der, men måske burde man sende et stykke gipsplade ind til analyse og eventuelt et stykke loftplade. Dette er jo stadig materialer, som man ofte borer og skruer i for at fastgøre ting.

Er der nogen, der kender et godt analysefirma, der modtager prøver fra privatpersoner?

/Erik

Pegasus Lab. Dem plejer jeg at bruge, når jeg sender prøver ind på arbejdet.

Loftpladen ser ud som Tretex, har det samme i mit hus.

Mikael_L
Stefan N sagde:
Tagpladen ser ud som Tretex, har det samme i mit hus.
I så fald er de meget blødere end spånplader (at bore i osv).

Ja, det er det Tretex er. Jeg kan trykke en skruetrækker igennem.

Mikael_L
Ja undskyld, jeg rettede egentlig mit indlæg til TS, hvordan TS skal kunne afgøre om det er tretex. Ikke til dig, for du var nok allerede sikker. :)

Undskyld, det var lidt uklart.

Og forresten, har vel tretex aldrig indeholdt asbest?
(Også rettet til TS, samt til hvem som helst som har en anden opfattelse, som dermed bør fortælle om sin mening nu. :))

Senest redigeret:
Martin_B
Mikael_L sagde:
Og for øvrigt, har vel tretex aldrig indeholdt asbest?
+

BiFuel sagde:
Angående loftet så findes der en mængde loftplader, der indeholder asbest, men de plejer at være perforerede.
Hvis man har treetex, der er perforeret, hvad så? Jeg har selv perforerede treetex loftplader i nogle rum. Kigger man på selve materialet og smuldrer det, så ligner det hvilken som helst treetex vægplade. Forskellen er bare, at den er perforeret ca. halvdelen af tykkelsen, så hullerne kun ses på den ene side, altså den synlige side. Bør ikke indeholde asbest, synes jeg?

Du gør helt ret i at mistænke asbestforekomst i disse materialer. At "håbe" at det ikke er asbest er desværre ønsketænkning. Af mange spørgsmål der dukker op om hvorvidt materialet kan være asbestholdigt, er der ikke meget tvivl om din situation:
Nærbillede af byggemateriale i lag, inklusive gule, hvide og blå overflader, potentielt indeholdende asbest i det øverste lag.
Asbestmistænkt brandsikker plade med synlige lag vist på nærbillede.
Disse brandsikre plader på billede 1 og 2 indeholder sandsynligvis asbest, alt at dømme i overfladelaget (mere eller mindre synligt med øjet), også muligvis i det indre lag (selve gipsen).

Hvad angår billede 3, så er taglet ikke noget at bekymre sig om, men derimod det synlige fiberagtige på den sprayede overflade under ("popcornspray"). Indeholder mere eller mindre sikkert asbest:
Lag af forskellige materialer, inklusive et fibermateriale og en malet overflade, sandsynligvis asbestfarligt i henhold til medfølgende tekst.

Loftpladerne kan også sandsynligvis have en asbestholdig overfladebelægning.
Som det foregående svar anbefalede, send en prøve ind for at være sikker. Hvis du ikke gør det, betragtes alt dette som asbestholdigt og planlæg dit arbejde derefter. Dvs., efter "regelbogen" hvis du er bange for dig selv, familie og naboer.

Senest redigeret:
Altid bedst at sende til analyse, kender et lab, der har pris på 350-400kr

Har du nogen link til dette laboratorium? Jeg har brug for at lave nogle asbestanalyser, men at google efter analysefirmaer, men har lidt svært ved at finde firmaer, der henvender sig til privatpersoner og ikke er vanvittigt dyre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.