Har en indervæg mellem to soveværelser (som skal blive ét) på første sal. 70'er hus med støbte gulve både i bundpladen og 1. sal. Oven disse rum er der loft, og taget er et porøst gipslignende materiale.
Jeg forstår jo, at den skrå bjælke er bærende - den går op gennem taget og hele vejen gennem loftet. Den tænker jeg ikke at røre ved. Der er lignende bjælker på begge sider i begge rum. Spørgsmålet er, om jeg kan fjerne alle andre træregler - kan de have nogen bærende funktion?

• Indervæg med synlige træbjælker og væltet gips, vindue og radiator til venstre i rummet under renovering.
absolut, ser ud som du har en spærr, overramme og en hanebjælke.
Men svært at se uden mere information.
Er det en kvist på huset, og rummet ved siden af har også en kvist? eller er der skråtag i rummet ved siden af?

Du kan sikkert rive reglerne under spærren, da den skal være selvbærende, dog skal man sikre sig, at der ikke er gjort noget med spærren, så de regler, der står under, tager last.
Den nemmeste måde at se, om en regel tager last, er at save i den; hvis saven sidder fast, tager den last. Så stopper man og sætter en lask på.

Den burde ikke tage last, da den er under en spærr, men det er værd at kontrollere, inden man river det hele ned, start småt og undersøg.

Senest redigeret:
  • Synes
Maria freden
  • Laddar…
Hvordan ser det ud etagen under, er der en væg der også?

Er billedet taget i en kvist?

J justusandersson sagde:
Er billedet taget i en kvist?
B bossespecial sagde:
Hvordan ser det ud etagen under, er der en væg der også?
Tak for kommentarer og svar!
Etagen under er der ingen væg rigtig samme sted.. men der er en bærende væg i letbeton, som går gennem huset
Billedet er taget i en kvist, hvor halvdelen tilhører hvert sit originale rum. Lidt mørkt udenfor nu, men jeg vedhæfter et billede ..

• Hus med mørk facade og takvindue, oplyst af lyskæder ved indgangen om natten. Takkupa ses øverst.
  • Loft med delvist nedrevet væg, affald i sort sæk, trægulv og radiator under et vindue.
  • En halvoplyst vægkonstruktion i en takkupa med trærammer og isolering, set indvendigt.
Den diagonale bjælke er en del af tagstolens højben og den kan du ikke fjerne uden videre. Reglerne ovenfor diagonalen udgør en ydervæg. Sådan års er det vel mindre passende at fjerne dem. Reglerne under diagonalen er kun til for selve væggen. Eventuelt er nogen af dem en erstatning for en fjernet støtteben, men det kan man ikke se på billedet.

pjapen pjapen sagde:
absolut, ser ut som du har en tagstol, overram og en hanbjælke. Men svært at se uden mere information. Er dette en kvist på huset, og rummet ved siden af har også en kvist? eller er det skråt tag i rummet ved siden af?
pjapen pjapen sagde:
absolut, ser ud som du har en tagstol, overram og en hanbjælke. Men svært at se uden mere information. Er dette en kvist på huset, og rummet ved siden af har også en kvist? eller er det skråt tag i rummet ved siden af?

[bild]

Du kan sikkert rive reglerne under tagstolen, da den skal være selvbærende, dog skal man se, så de ikke har gjort noget med tagstolen, så de regler, der står under, tager last. Det er nemmest at se, om en regel tager last, ved at save i den. Sidder saven fast, tager den last. Så stopper man og sætter på en lask.

Den burde ikke tage last, da den er under en tagstol, men det er værd at tjekke, inden man river alt. Begynd i det små og undersøg.
[bild]

Du kan sikkert rive reglerne under tagstolen, da den skal være selvbærende, dog skal man se, så de ikke har gjort noget med tagstolen, så de regler, der står under, tager last. Det er nemmest at se, om en regel tager last, ved at save i den. Sidder saven fast, tager den last. Så stopper man og sætter på en lask.

Den burde ikke tage last, da den er under en tagstol, men det er værd at tjekke, inden man river alt. Begynd i det små og undersøg.
Det er en kvist, der deles af to rum. I hvert rum er der en indbygget skråvæg mod ydervæggene. Jeg lagde flere billeder i kommentar før :) // Maria

Nu ser jeg, at væggen deler to rum, der hver har sit eget vindue i samme kvist. Hvis du vil fjerne den diagonale bjælke (som er en del af spærrets højben), skal den afveksles med en bjælke, der går mellem de omkringliggende spær, en lidt mere omfattende operation. Og uden at fjerne diagonalen er der næppe nogen idé i at fjerne væggen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.