2,621 læst ·
16 svar
3k læst
16 svar
Kældertag - gymnastikmaskinen er 5 cm for høj!
Håber alle har en lige så hyggelig lørdag som os!
Jahopp, så stemte specifikationen for den nye gymmaskine ikke med 5 cm i højden.
Giver ikke op, så jeg overvejer om man kan udhule kælderloftet, som er det støbte betongulv for etageplanet. Det er et etplans murstenshus med indrettet kælder fra 70'erne.
Højde på loftet er 209 cm, maskinen er 213-214 cm.
Det er nemlig topkomponenten på maskinen, der har en vinkel på 10-20 grader op mod loftet og er af firkantet stål. Så målet, der påvirker loftet, er 4 x 20 cm, hvilket ikke burde påvirke konstruktionen overhovedet egentlig.
Så tanken er at fræse en rille på 4 x 5 x 20 cm (BxDxL).
Sporfræse og banke/bryde væk. Maskere området med bygplast og byggestøvsuger for at minimere støvet.
Men hvornår når man armeringen, og hvilke værktøjer er bedst egnet til jobbet? Antager at jeg bliver nødt til at leje.
Jahopp, så stemte specifikationen for den nye gymmaskine ikke med 5 cm i højden.
Giver ikke op, så jeg overvejer om man kan udhule kælderloftet, som er det støbte betongulv for etageplanet. Det er et etplans murstenshus med indrettet kælder fra 70'erne.
Højde på loftet er 209 cm, maskinen er 213-214 cm.
Det er nemlig topkomponenten på maskinen, der har en vinkel på 10-20 grader op mod loftet og er af firkantet stål. Så målet, der påvirker loftet, er 4 x 20 cm, hvilket ikke burde påvirke konstruktionen overhovedet egentlig.
Så tanken er at fræse en rille på 4 x 5 x 20 cm (BxDxL).
Sporfræse og banke/bryde væk. Maskere området med bygplast og byggestøvsuger for at minimere støvet.
Men hvornår når man armeringen, og hvilke værktøjer er bedst egnet til jobbet? Antager at jeg bliver nødt til at leje.
Senest redigeret:
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Maskinen måske står på små fødder, som kan fjernes eller skæres af?
Jeg ville ikke give mig i kast med at fræse eller hugge materiale væk på undersiden af dette valv.
Jeg ville ikke give mig i kast med at fræse eller hugge materiale væk på undersiden af dette valv.
Den går nemlig ikke at ændre i konstruktionen på en enkel måde. Skal den kappes, så skal man kappe samtlige, og det er ikke muligt, da kromstængerne, som vægtene kører i, har en gevind på toppen.
Det bliver simpelthen et for stort indgreb, som kan påvirke alt for mange variabler.
Det bliver simpelthen et for stort indgreb, som kan påvirke alt for mange variabler.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Jeg synes, jeg kan se ret tydeligt, at det bør være muligt at mindske højden på "maskinen" nogle centimeter.
Og at save med nedstryger er god træning for armmusklerne
Og at save med nedstryger er god træning for armmusklerne
Hvis man skal skære noget overhovedet så skal alle have en lige præcis skæring. Hvilket omfatter meget arbejde, men gennemførligt.KnockOnWood sagde:
Er det virkelig så slemt at fræse den der lille rende i kælderloftet?
Jeg gætter på, at hvælvet er underkantsarmeret, og så ville i hvert fald jeg ikke have turdet bore hul i det uden at rådføre mig med en konstruktør. Derimod har du sandsynligvis et flydende betonggulv uden nogen bærende funktion, hvis det er et ældre hus (hvilket det lyder som, med tanke på højden), så måske kan du bore hul i gulvet og lave en udsparing til maskinen i gulvet i stedet?
Har jeg forstået dig korrekt, om det er bjælken, der går fra vægtpakken frem til stangen, som peger en smule opad? Anvendes hele højden i bjælken til line/wire eller lignende, eller er der luft øverst? Er det i så fald muligt at afkorte overkanten af bjælken? Hjørnet foran linehjulets befæstning har ingen betydning for bjælkens styrke, og et lille stykke bag linehjulet kan sikkert også fjernes, da bjælken må være dimensioneret for det højeste moment, som er ved stolpen. Det er jo formentlig endda muligt at flytte linehjulet en smule nedad, hvis det er nødvendigt, som det ser ud.
Jeg ville have forlænget gevindene i vægtpakkens stænger og afskåret den stående stolpe. Det er ikke så vigtigt - der er jo gevind i stængerne, så det må på en eller anden måde være justerbart.
Tænk også på, hvordan du skal rejse maskinen, hvis du ikke kan montere den stående. Rækkemålet bliver målet fra bjælkens overkant korteste vej til en tænkt linje mellem foden ved sædet og den ene fod under vægtpakken. Det bliver ikke meget længere end maskinens højde, når den står op, men lidt vil det nok adskille sig.
Skal du modificere huset, er det nok heller ikke nogen fare, så længe du ikke ændrer på armeringen. Undersiden af et bjælkelag har en trækbelastning, som beton ikke optager særlig godt, hvis den ikke er armeret. Så indtil armeringen fungerer betonen mest som beskyttelse for armeringen. Jeg har dog ingen viden om, hvor meget beton man normalt har udenpå armeringen i et hus. På kajer plejer man at have 50 mm for at beskytte betonen mod vandet, så i et hus ligger mit gæt på, at det er betydeligt mindre...
Jeg ville have forlænget gevindene i vægtpakkens stænger og afskåret den stående stolpe. Det er ikke så vigtigt - der er jo gevind i stængerne, så det må på en eller anden måde være justerbart.
Tænk også på, hvordan du skal rejse maskinen, hvis du ikke kan montere den stående. Rækkemålet bliver målet fra bjælkens overkant korteste vej til en tænkt linje mellem foden ved sædet og den ene fod under vægtpakken. Det bliver ikke meget længere end maskinens højde, når den står op, men lidt vil det nok adskille sig.
Skal du modificere huset, er det nok heller ikke nogen fare, så længe du ikke ændrer på armeringen. Undersiden af et bjælkelag har en trækbelastning, som beton ikke optager særlig godt, hvis den ikke er armeret. Så indtil armeringen fungerer betonen mest som beskyttelse for armeringen. Jeg har dog ingen viden om, hvor meget beton man normalt har udenpå armeringen i et hus. På kajer plejer man at have 50 mm for at beskytte betonen mod vandet, så i et hus ligger mit gæt på, at det er betydeligt mindre...
Helt enig. Lad være med loftet, der ligger rimeligvis en underkantarmering 3-5cm inde.KjellTimell sagde:Jeg gætter på, at hvælvingen er underkantarmeret, og da havde i hvert fald jeg ikke turdet fræse hvordan som helst i det uden at have rådført en konstruktør. Derimod har du nok et flydende betongulv uden nogen bærende funktion, hvis det er et ældre hus (hvilket det lyder som, med tanke på højden), så måske kan du fræse i gulvet og lave en udsparing til maskinen i stedet?
Jeg synes også, at maskinen ser fuldt redigerbar ud.