Var inde i k-rauta for nogle måneder siden og købte kakler og kerafix. (Færdigblandet kakelfix) Jeg skal lægge kakler på træ, og det informerede jeg fyren om i butikken. Jeg har tænkt mig at pifte mine vindueskarme op og kom på, at det bliver pænt for en forholdsvis billig penge. Efter at jeg nu har lagt kakler på to vindueskarme, har jeg set, at de har slået sig lidt. Det kan fikses med konsoller, så de ser helt ok ud.

Jeg havde købt for lidt kerafix, så jeg gik i løbet af ugen ind i k-rauta for at købe endnu en spand. Pigen og fyren, der arbejder den dag, sagde, at hvis jeg skal lægge kakler på træ, skal jeg lægge gips imellem. Det går ikke med renoveringsgips, men skal være en ordentlig plade, sagde de. De solgte desuden IKKE færdigblandet fix, sagde pigen. Det findes ikke, påstod hun. Det er kakellim, du skal have i så fald, informerede hun mig om. Jeg blev usikker på, om det måske var sådan en spand, jeg havde hjemme. Jeg har tjekket nu, det hedder kerafix! Det, jeg købte nu, hedder kakellim.

Jeg undrer mig nu, hvem af alle i deres personale har ret? Fyren, jeg handlede med denne sidste gang, mente, at hvis jeg trods alt tør prøve, skal det være kakellim, jeg skal bruge, ikke fix. Kakellimmet skal kunne bevæge sig, påstod han.

Så ærgerligt, når man bliver fejlinformeret. Det er jo så meget arbejde at fjerne alle vindueskarme og erstatte med en anden type, hvis disse ikke kan dekoreres. Hvis jeg lægger gips, bliver de så høje. Og hvis jeg ikke kan dekorere dem overhovedet, bliver det ikke meget til vindueskarme. Til sagen hører det, at vi netop har sat nye vinduer i, så alle vindueskarme i hele huset er netop sat ind (præcis som nye foringer og nye lister) og venter på at blive dekoreret.

Tør jeg fortsætte med at lægge kakler på træ? Og hvad skal jeg fastgøre dem med? Overvejede endda at lade være med at fuge og bare fastgøre dem én og én med monteringslim. Bange for, at det ikke bliver så meget beskyttelse til brættet. Men man kan jo være forsigtig, når man vander, så behøver det jo ikke særlig meget beskyttelse.

Er der nogen, der har en god idé/løsning?

Kort svar: nej, det vil ikke holde i længden, hvis du fliser på træ. Stol ikke på personalet i byggemarkeder, de ved ofte meget lidt.

Kan jeg "redde" disse brædder med renoveringsgips og derefter flise dem, så jeg slipper tage dem ned? Eller passer det, at det skal være en kraftigere gipsplade?
Jeg må vel sætte en liste på forsiden. Hvilket projekt dette blev!

Måske skal rive dem ned og besøge coop eller noget og købe færdige vinduesbrædder. Svider lidt med alt arbejdet og penge det giver...
Nej, forstået nu at mange i personalet på byggemarkederne ikke rigtigt er uddannede. Da vi købte loftsdåser, synes pigen, der hjalp mig, at jeg lige så godt kunne tage ujordede, da jeg spurgte efter jordede. Den der pind vidste hun nemlig ikke, hvad den var til, det går lige så godt at tage de andre, sagde hun...:)

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Jo, det fungerer med renoveringsgips.

Og hvad angår det her med fix og lim, så er det ganske vist, at det færdigblandede fliselim klarer flere bevægelser end almindeligt fix (som rigtigt nok ikke findes færdigblandet, det hærder, når man tilsætter vand). Det er for eksempel muligt at bruge fliselim, hvis man skal sætte keramik på spånplade. Men almindeligt træ er for bevægeligt, det plejer at slippe før eller senere.

• Synes
Stefanstips
  • Laddar…
Ja det går faktisk at lægge fliser på træ. Bare du gør som vi.

;-)

Fliser i saunabygning - (uopvarmet medmindre jeg bader sauna så klart)
Underkonstruktion var bundbjælkelag med råspont ovenpå.
Stryg først med primer og så med fugtspærre.
Så lagde jeg en slags dug jeg havde indkøbt i det stadig
fugtige fugtspærre og strøg en gang til med fugtspærre men da
ovenpå dugen.
Så lod jeg det hele tørre en dag og lagde så fliser med finja-flex.
Saunaen står nu i snart 5 år og hverken har nogen plade løsnet,
rejst sig eller sprunget.

Måske ingen fagmands-løsning direkte men for os virker det.

Hobbit

• Synes
jberndes
  • Laddar…
..Men jeg ville næppe kalde det for at flise på træ. Du har jo tydeligvis et lag imellem, som hjælper med bevægelsesoptagelsen. Og fem år er kort tid, det er ikke usædvanligt, at fliser i fejlagtige konstruktioner slipper efter 10-15 år. Det betyder ikke, at de vil slippe i dit tilfælde, men jeg ville ikke anbefale at gøre, som du har gjort. Det er hurtigt gjort at lægge en gulvgips eller flydespartel lidt, og så ved man, at det holder i meget lang tid.

Hvad angår fliselægning på træ, er en meget afgørende faktor, hvor brede brædderne er. Er de tilstrækkeligt smalle, vil bevægelserne i træet ske så lokalt, at det ville fungere med fliselim. Er det 300 mm brede gulvplanker, er det nok umuligt, uanset hvad man bruger af klæbemasse.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.