Hej!
Startede i morges med at rive mit gamle flisebeklædning ned i køkkenet. Ser så, at de tidligere ejere har flisebelagt ovenpå fliser. Havde altså to lag fliser.
Er nu gået i stå og ved ikke, hvilken løsning der er nemmest.

Rive det gamle flisebeklædning ned? Den ene væg har gipsplader, den anden er en betonvæg. Ved at både betonen og gipsen kan følge med, hvis jeg river fliserne ned. Skal jeg spartle for at få væggene jævne igen, eller skal jeg opsætte gipsplader på begge vægge?

Fjerne gammelt fliseklæber og lægge fliser på fliserne?

Håber nogen kan hjælpe en håndværkerkyndig kvinde, der er gået lidt i stå 😄

Vinkel i køkken med fjernet kakel, der viser rester af fliseklæb på væggen.

Er det jævnt underlag nu? Måske behøver du ikke gøre meget forarbejde afhængigt af hvilken flise du skal op, størrelse?

Fliserne er jævne, men den gamle fixet er stadig tilbage. Hvordan fjerner jeg det nemmest?
Skal op med fliser, der er 7,5x15 fasede kanter.

Hvor tykt lag sidder tilbage af det gamle fix? Det går nok at slibe med en enkel slibemaskine. Sad de gamle kakler, du fjernede, fast godt?

Ved ikke om det kan ses på billedet men det sidder mest der hvor fugen har siddet og resten fulgte med flisen.
Nej det kunne fjernes superlet 😝 derfor tænker jeg om det ville være bedre at fjerne al flise og sætte nye gipsplader op, hvad tænker du om det?

Bliver mindre arbejde at save de gamle gipsplader væk og sætte nye op. Men på betonvæggen skal du jo fjerne fliserne, og hvis der så følger stykker fra væggen med, kan det repareres med gipsbruk.

thomas33 sagde:
Bliver mindre arbejde at save de gamle gipsplader af og sætte nye på. Men på betonvæggen må du fjerne fliserne, og hvis der følger stykker med fra væggen, kan det repareres med gipsbruk.
Jaha, så man kan ikke sætte en ny gipsplade på den gamle?

Givetvis kan man det, men då bliver væggen tykkere og det er ikke så svært at få fjernet en gipsskiva.

S
væggen med gips. få bort al gips. sæt ny. eventuell spartel/ fuge så væggen blir relativt tæt
betonvæggen få bort kaklet. og spartle væggen derefter.

• Synes
Jonatan79
  • Laddar…
SBH sagde:
væggen med gips. få bort al gips. sæt ny. eventuel spartel/ fug så væggen bliver relativt tæt
betonvæggen få bort fliserne. og spartle væggen så.
Tak! Er der risiko for at save reglarne bag pladen over?

Bruger du en oscillerende multisav som Fein Multimaster, kan du nemt mærke, om du kun arbejder i gips eller mod en regel. Det kan også være, at du har en spånplade/OSB bagved, og det samme gør sig gældende der - Du kan mærke, når du går igennem eller imod. Glem ikke at lægge en form for regel eller plademateriale i samlingen mellem den nye og gamle plade, hvis du ikke har noget bag gipsen.

Gipsmørtel til at reparere betonen er helt klart nemmest at arbejde med.

S
Vajua sagde:
Tak! Er der risiko for at skære i reglarne bag pladen?
afhænger af hvad du bruger.
med håndsav bemærker du, når det er træ, vær mere forsigtig der.
måske en dybdeanslag hvis du skal bruge maskiner.
gips normalt 13mm

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.