Hej,

Jeg har lagt en del klinker før, men har aldrig behøvet at lægge omkring stikkontakter. Nu skal jeg flisebeklæde køkkenet, og der er 3 stk. 1 1/2 stikkontakter, som er indfældet, hvordan fliser man omkring disse? Skal man tage dækslet af? Og hvis ja, hvordan sikrer man, at dækslet kommer på igen bagefter?

Ja, du må tage rammen af og også løfte indsatsen ud, flise og derefter montere indsatsen igen og sætte rammen på.
Hvis fliserne flytter overfladen på væggen ud sammenlignet med før, vil stikkontakten i væggen komme for langt ind. Du bør da enten flytte den ud, hvis det er muligt, eller sætte forhøjningsringe på, som kan købes til.

Eller hulsav dem, tipset er at tage hulsaven og gøre det fra bagsiden.

Så da må jeg slukke for strømmen og fjerne både beskyttelseskappen og selve den indre del, hvor stikkontakten monteres? Så skal jeg bare flise lige over? Dette vil i så fald gøre, at udtaget kommer længere ud, hvilket ikke bliver særlig pænt? At sætte beskyttelseskappen ovenpå fliserne er jo ikke let i betragtning af, at fliserne er ujævne (faset kanter)?

Trodde, at man skulle flise rundt om selve udtaget med kappen?

At bruge en hulsav i stykker, der er 10x30, føles desværre dømt til at mislykkes.

Jeg ville anbefale at tage stikkontakten helt ud, flise så tæt som muligt og derefter bruge vinkelsliber eller nu var det ret små stykker, så måske klippe med flisetang. Så prøv at få boksen ud, hvis det er en ny, er den måske justerbar eller køb "forhøjningsringe" og monter. Så fuger du frem mod hullet, det bliver jo alligevel bag stikkontakten. Det er meget bedre end at flise mod stikkontakten.

• Synes
Mikael_L
  • Laddar…
Og når du fjerner stikkontakten for at lægge fliser:
1. Afbryd strømmen
2. Sæt Ubåtar eller sukkerknalder på kabelenderne, så de er isolerede fra hinanden og omgivelserne, inden du sætter dem ind i boksen under flisebelægningen, så du på en sikker måde KAN tænde for strømmen sikkert, hvis du ikke kan montere stikkontakten tilbage med det samme.

Det sidstnævnte er dels et sikkerhedsspørgsmål, dels et bekvemmelighedsspørgsmål, hvis telefonen ringer, eller noget andet gør, at du ikke kan sætte stikkontakten tilbage samme dag, vil man kunne tænde for strømmen, hvis den går til flere ting end en stikkontakt.

• Synes
Mikael_L
  • Laddar…
snowjim sagde:
Så da må jeg slukke for strømmen og tage af både beskyttelsesdækslet og selve inderdelen, hvor stikkontakten er monteret? Derefter skal jeg bare flise lige over? Dette vil så gøre, at udtaget kommer længere ud, hvilket ikke bliver videre pænt? At sætte beskyttelsesdækslet oven på fliserne bliver jo ikke let i betragtning af, at fliserne er ujævne (fasskårne kanter)?

Troede, man skulle flise rundt om selve udtaget med dække?

At bruge hulsav på stykker, der er 10x30, føles dømt til at mislykkes desværre.
Jeps, sluk strømmen og løs begge dele. De flisestykker, der havner, hvor hullet til dåsen er, skæres til, så de passer rundt om hullet. Vær omhyggelig med ikke at skære for meget. Præcis som du siger, kommer rammen til udtaget udenpå flisen bagefter, præcis som du har det i dag, hvor rammen ligger udenpå overfladen. Hvis fliserne er ujævne, kan du fuge rundt om rammen, hvis du vil.

Et alternativ er at gøre som du nævner og flise rundt om dækslet. Så får du en synlig samling, men også den kan fuges. Dette er dog ikke det normale.

Hulsav er en god idé, når det fungerer, men for dig er nok en form for skærer eller flisetang bedre.

Skær til stykkerne omkring dåsen INDEN du fliser dem fast!

Typ så her, håber du ikke har samme uheld som mig, da køkkenets alle 8 el-dåser havnede i midten af pladerne.

• To stikkontakter monteret i midten af sorte fliser på en køkkenvæg.
  • Synes
snowjim
  • Laddar…
prototypen sagde:
Typ så här, hoppas du inte har samma otur som jag då kökkenets alle 8 el-dåser havnede i midten af pladerne.
Da synes jeg du havde held ;) Det er jo det klart enkleste, mest smidige og flotteste, bare at bruge en hullesav - klart. Perfekte runde huller i den rette størrelse på den rette plads uden besvær ;) Meget værre hvis du skal klippe til fire plader for hver dåse, det bliver 32 plader, der skal klippes til, hvis du har 8 dåser :/

;)

Måske havde det gået, hvis jeg havde skaffet en hulsav, men i bedste fald ville det være blevet 12,5 mm fra hullet til kanten. det er 10x 10 fliser
Tvivlsomt om det havde holdt sammen.
Hvis man får udtaget i et kryds, så sliber man lidt på 4 fliser med diamantskive.
Nu blev det fire små stykker rundt om hver dåse.

Jeg er grundig og tålmodig, så det blev godt.

Protte

Hvad er det så for en hulsav man skal have? Ellers føles det som om, det er nemmere at køre med vandkutteren og så skære rektangel rundt om, hvor udtaget skal sidde?

Jeg har jo hulsave, men de er til træ og formentlig også til metal.

Skal du "fuge fast" stikkontakten?
Hvis du af ukendte grunde skal tage stikkontakten af, skal du så banke fugningen løs?
Hvis stikkontakten går i stykker, får du så fat på en med samme form, stikkontakter redesignes.

Vandskærer? Er det noget NC styret? I så fald kan den lave runde huller.

Skær absolut ikke rundt om stikkontakterne, giver såkaldt pizzaria-advarsel.

Protte

• Synes
Baloch
  • Laddar…
Så jeg anvendte 75 og 85 mm hulsav til at lave huller i gips og OSB. Hvilken er den man har til 1 1/2 udtag? Det er ret svært at save hul til 1 1/2 i gips og OSB, så det vil nok ikke være nemmere i klinker, som desuden ofte skal saves delvist.

Tror nok alligevel, at det er den rette vej at gå, at save rektangulært med vandsaven?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.