20,448 læst ·
20 svar
20k læst
20 svar
Kakle skorsten, hvordan lave hjørner?
Vi har muret en enhed med både brændeovn, kogeplade og emhætte med indbygget ventilator. For at gøre det lidt lettere at tørre stegesprøjterne af, tænker vi på at flise et stænkbeskyttelse (samme som ved den øvrige bordplade).
Problemet er at få hjørnerne pæne, da skorstensvæggen står uden for væggen ca. 10cm! Tanken er at flise kun stænkbeskyttelsen og male skorstensvæggens gavle i samme farve som resten af enheden. Men så vil der være synlige skærekanter på fliserne...
Den første tanke er at forsøge at få sat malerfug og derefter male det hele. Den anden tanke er at sætte en liste over, men det vil jeg helst undgå! Flere (og bedre) forslag modtages meget gerne!
Problemet er at få hjørnerne pæne, da skorstensvæggen står uden for væggen ca. 10cm! Tanken er at flise kun stænkbeskyttelsen og male skorstensvæggens gavle i samme farve som resten af enheden. Men så vil der være synlige skærekanter på fliserne...
Den første tanke er at forsøge at få sat malerfug og derefter male det hele. Den anden tanke er at sætte en liste over, men det vil jeg helst undgå! Flere (og bedre) forslag modtages meget gerne!
Jeg hjalp lige en ven med at flise hans badeværelse, og så besluttede vi os for at skjære fliserne på yderhjørnerne, kræver dog, at man har en god stenkapper, der kan skære i vinkel med. Resultatet blev dog meget godt ingen grimme kanter, vi blev dog nødt til at trække kanterne af med et slibepapir, for at fliserne ikke skulle blive for skarpe.
/Mathias
/Mathias
Har gjort det samme med gerede hjørner men med en flisefil/rasp, og det er lidt mere arbejde, men det bliver bestemt pænt. Arbejdet påvirkes af flisernes hårdhed.
Der findes også til visse flisetypers hjørnefliser med en side i 45 grader.
Der findes også til visse flisetypers hjørnefliser med en side i 45 grader.
Hvordan gjorde I med yderhjørnet?
Tænkte ikke på, hvordan det så ud, da vi var hos jer i fredags. Vi havde jo et lignende dilemma ved kogepladen, eftersom vi havde afstivet den væg, så den stak også ud fra den øvrige væg. Vi satte en yderhjørneliste i eg, men vi har jo også en flisekant ovenpå, så de går sammen og bliver som en indramning.
Jeg tror, det flotteste ville have været (hvis man får det til at passe godt med fugerne) at male over, men en smal og tyndere yderhjørneliste i smedejern tror jeg også kunne have fungeret, som bare dækker selve hjørnet, så passer det jo ind med de øvrige detaljer ved emhætten og køkkenet.
Tænkte ikke på, hvordan det så ud, da vi var hos jer i fredags. Vi havde jo et lignende dilemma ved kogepladen, eftersom vi havde afstivet den væg, så den stak også ud fra den øvrige væg. Vi satte en yderhjørneliste i eg, men vi har jo også en flisekant ovenpå, så de går sammen og bliver som en indramning.
Jeg tror, det flotteste ville have været (hvis man får det til at passe godt med fugerne) at male over, men en smal og tyndere yderhjørneliste i smedejern tror jeg også kunne have fungeret, som bare dækker selve hjørnet, så passer det jo ind med de øvrige detaljer ved emhætten og køkkenet.
det der med at save/skære/geringsskære pladerne i yderhjørner, ser ud til at være et professionelt job, men hvad med at slibe de skarpe hjørner! Ryger glasuren ikke af der? Det kunne hjælpe, hvis nogen vedlagde et billede.
Ikke, hvis du tænker på mit slid med kakelfil/rasp. Du lægger din kakelplade med forsiden nedad, spænder den let fast og derefter er det bare at file i 45 grader, indtil du lige når glasyren. Men kan også vælge kun at skære én side og lade den plade gå ud til forkanten på den anden. Det kræver lidt tilpasning for at få den rigtige bredde, men som hjemmehåndværker har man jo ofte lidt mere tid.
Ville nok fungere med vinkelsliber og slibeskive, men har ikke prøvet det og det støver så meget, at man skal være udendørs.
Ville nok fungere med vinkelsliber og slibeskive, men har ikke prøvet det og det støver så meget, at man skal være udendørs.
Men i trådskaberens tilfælde så er det vel et yderhjørne hvor fliser møder malet overflade, hvis jeg forstår rigtigt..? I så fald er jo næppe gerigt eller yderhjørnelist aktuelt.
Jeg ville enten fliseklædet de små gavlstykker også, så mødet sker i et indre hjørne med en blød fuge, eller spartlet og malet over sprækken og den skårne overflade på fliserne.
Jeg ville enten fliseklædet de små gavlstykker også, så mødet sker i et indre hjørne med en blød fuge, eller spartlet og malet over sprækken og den skårne overflade på fliserne.
Oj hvor mange svar! Tak så meget! Læste det der med at gerikappe hjørnerne, men det overlader vi til de professionelle... Kæresten skar fliserne langs kanten, og i dag har jeg malet ovnen og skærefladen også. Får se hvordan det bliver i dagslys i morgen før 2. maling. Sandsynligvis fungerer det med lidt malerfug.
Plan B er, præcis som josefssons tip, at lave et yderhjørne i smedjejern, der matcher stilen på de stænger, kappen hviler på.
Plan B er, præcis som josefssons tip, at lave et yderhjørne i smedjejern, der matcher stilen på de stænger, kappen hviler på.
Skirmark, jeg forstår ikke, hvordan det overhovedet ville være et alternativ at gerere. Det var vel fliser mod malet overflade i yderhjørner? Hvad skulle man opnå ved at gerere fliser, der ikke møder andre fliser?skirmark sagde:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 indlæg
Findes også i 2-komp lakeret aluminium. Jeg ville vælge samme farve som fliserne, ikke fugen. Det har jeg gjort indtil videre i hvert fald.MrMagic sagde:
Lidt off måske, men det ville være sjovt at se et billede af din kåbe m omgivelser. Har et lignende projekt i gang, som dog endnu ikke har forladt papirstadiet...
Her kommer det efterspurgte billede af vores køkken, og som det ses, er der en hel del, der mangler at blive gjort, loft, sokler osv.
Angående komfuret er det lavet af siporex og kalkmørtel (tror jeg det var), malet med mat vandbaseret vægmaling og matlakeret på de plane flader for at kunne tørres af.
Hjørnerne, som tråden handler om, blev vel ok med malerfugemasse og malet snitflade på fliserne. I hvert fald ikke så iøjnefaldende, idet det er samme farve på det hele.
Jeg ville have været 100% tilfreds, hvis det havde haft rundere former, men blev desværre nedstemt af både sambo og murer...
Angående komfuret er det lavet af siporex og kalkmørtel (tror jeg det var), malet med mat vandbaseret vægmaling og matlakeret på de plane flader for at kunne tørres af.
Hjørnerne, som tråden handler om, blev vel ok med malerfugemasse og malet snitflade på fliserne. I hvert fald ikke så iøjnefaldende, idet det er samme farve på det hele.
Jeg ville have været 100% tilfreds, hvis det havde haft rundere former, men blev desværre nedstemt af både sambo og murer...
Aah - meget inspirerende! Det er endda samme slags låger, som vi kommer til at have.
Er konstruktionen godkendt af skorstensfejeren? Vi har stadig en del uklarheder tilbage, før vi kan gå i gang.
Er konstruktionen godkendt af skorstensfejeren? Vi har stadig en del uklarheder tilbage, før vi kan gå i gang.