50,123 læst ·
21 svar
50k læst
21 svar
Klinker og fliser i kælder
Side 1 af 2
Har tænkt at sætte fliser og klinker i bryggerset i kælderen.
Men nogle steder i gulvet og væggen er betonen løsnet, sandsynligvis på grund af fugt

Er der risiko for, at fliserne løsner sig? bør jeg spartle det igen inden eller fylder jeg det med fix?
MVH Anders
Men nogle steder i gulvet og væggen er betonen løsnet, sandsynligvis på grund af fugt

Er der risiko for, at fliserne løsner sig? bør jeg spartle det igen inden eller fylder jeg det med fix?
MVH Anders
Jeg vil lægge fliser og klinker i kælderen også.
Tænker at dræne først, samt billa op gulvet og isolere - støbe nyt gulv.
Antager at man bør kontrollere dræningen, samt
fræse overfladen med betonfræser inden flisearbejde for at få godt greb,
måske kan man slamme inden flisearbejde for at få en fast overflade?
Tænker at dræne først, samt billa op gulvet og isolere - støbe nyt gulv.
Antager at man bør kontrollere dræningen, samt
fræse overfladen med betonfræser inden flisearbejde for at få godt greb,
måske kan man slamme inden flisearbejde for at få en fast overflade?
jeg købte huset for 2,5 år siden, og da var "pletterne" der også, havde da en besigtigelsesmand før jeg købte huset. Han noterede ret høje fugtværdier i gulvet, men intet op ad væggene. Han sagde, at høj fugtværdi i gulvet var meget almindeligt i sådan nogle huse (bygget 1954), det eneste jeg burde tænke på, sagde han, var ikke at indrette i kælderen med træ, fx panel.
MVH Anders
MVH Anders
Jeg har også pletter, hvor farven og lidt puds er løsnet, men det lumske er, at i det gamle badeværelse i kælderen sidder fliserne stadig fast uden tendens til at løsne sig!
Jeg undrer mig over, hvordan de gjorde i gamle dage?
Jeg har en slags betonmur-luftspalte-tegl-puds - inderst mod kælderrummet.
Huset blev bygget i 1924, badet i kælderen blev måske lavet senere...
Jeg undrer mig over, hvordan de gjorde i gamle dage?
Jeg har en slags betonmur-luftspalte-tegl-puds - inderst mod kælderrummet.
Huset blev bygget i 1924, badet i kælderen blev måske lavet senere...
abel48
Det så præcis ligesådan ud hos os, før det blev drænet om, det er ikke så heldigt at lægge klinker uden at undersøge hvor fugten kommer fra. Skal du alligevel gøre det, væk med maling, ingen tætningslag og brede fuger.
Robert
Det så præcis ligesådan ud hos os, før det blev drænet om, det er ikke så heldigt at lægge klinker uden at undersøge hvor fugten kommer fra. Skal du alligevel gøre det, væk med maling, ingen tætningslag og brede fuger.
Robert
Jeg har også fliser i kælderen, der har siddet siden -58. De satte fliser direkte i mur/pudsmørtel, antar jeg. Det ser ud til at holde. Andre steder, hvor der kun er blevet filet med KC-puds/maling, falder det af. Især i fugerne for betonghulsstensmurværket (eller kældervæggen om man vil). Filen/pudsen tager man som sagt ned med saneringsfræsen.EgenHärd sagde:
Tætningslag? Ardex 8+9 burde fungere lokalt omkring gulvafløb/bruser.
hvorfor skal den gamle farve fjernes? Sidder den ikke fast ellers?
Og på billederne er det på de indre vægge, at den har løsnet sig, altså ikke ydervæggen. Men det kan måske have med dræneringen at gøre alligevel? Dræneringen blev skiftet i begyndelsen af 1980'erne, troede den tidligere husejer.
Kan man måle fugt med en enkel fugtmåler?
MVH Anders
Og på billederne er det på de indre vægge, at den har løsnet sig, altså ikke ydervæggen. Men det kan måske have med dræneringen at gøre alligevel? Dræneringen blev skiftet i begyndelsen af 1980'erne, troede den tidligere husejer.
Kan man måle fugt med en enkel fugtmåler?
MVH Anders
Jeg har meget høj fugtighed i kælderen om sommeren, hvilket burde komme fra gulvet eller væggene, har målt med almindelig fugtmåler/temp-måler Bør der ikke være en måde at måle væggene?! Jeg ved, at man kan bore huller i gulvet et stykke ind i kagen og måle med instrument. Så det, at de gjorde det på arbejdet - de fræsede - og epoxylimmede (flere gange) en hel fabrik og spartlede overfladen op og lagde måtte! Mellem limningerne blev overfladen målt med et eller andet instrument - sandsynligvis for at tjekke, om det var tæt... 70'er-byggeri med fugtproblemer.abel48 sagde:
[edit](Obs! Epoxylimning passer nok slet ikke til vores huskældre!)[/edit]
Nu om vinteren er jeg nede på ca. 40-50 % om sommeren var det 75-80%
Ventilatorerne er der stadig - bruges kun til at cirkulere luften - om natten - har nu også købt en affugter, som kører om natten.
Årsagen til dine fugtplamager er ret åbenlys. I et hus, der er bygget på den tid, blev det bygget på følgende måde. Grus, der pakkes og eventuelt vandes for at fjerne sand, derefter beton. Altså intet kapillarbrydende lag overhovedet. Det hjælper derfor ikke at drænere omkring væggene for at fjerne fugten midt under pladen. Det er bare at acceptere situationen og følge din inspektørs råd, ingen træ. At lægge klinker er en helt udmærket måde at forskønne gulvfladen på. Det kan blive lidt koldt bare. Og husk, ingen fugtspærre undtagen under en eventuel bruser. Jordfugten, der findes, skal kunne stige op og ventileres væk. Vil du have gulvvarme, går det fint. Du skal bare huske ikke at slukke for gulvvarmen om sommeren, den skal være tændt året rundt. Dette skyldes, at med gulvvarme øger du damptrykket i jorden, og hvis du slukker for tilført varme, stiger dampen opad med fugt og misfarvninger som følge. Også problemer med fastgørelsesmaterialet kan forekomme. Med fordel kan du fræse overfladen for bedre vedhæftning. Held og lykke// Tartan
Forklaringen til dine problemer har tartanen givet. Jeg synes, at du skal tage en ekspert med og kigge på det, før du begynder, da du allerede har problemer. Når jeg ser på billederne, synes jeg, det ser ud som om du allerede har skimmel på væggen, sandsynligvis pga. støv. Spørgsmålet er, hvordan farverne har det med at blive lukket inde bag fliser. Hvis jeg husker rigtigt, går oliefarver og beton ikke særlig godt sammen, og da er det ikke tæthed, vi taler om. Min mening er, at alt gammelt materiale på overfladen skal væk, før du gør noget. Derefter bør du tale med fremstilleren af fix og fugemasse for at få en passende type.
Derefter findes der midler til at injicere for at stoppe kapillær opsugning. Fugtbarrikade eller ej, det går jo at behandle gulvet, så det bliver tæt. Om det er negativt at gøre det, hvis det er helt rent, vil jeg ikke have nogen mening om. Professionelle inden for fugtmekanik har erfaring med forskellige løsninger, så jeg synes, du skal tage omkostningen for rådgivning nu.
Derefter findes der midler til at injicere for at stoppe kapillær opsugning. Fugtbarrikade eller ej, det går jo at behandle gulvet, så det bliver tæt. Om det er negativt at gøre det, hvis det er helt rent, vil jeg ikke have nogen mening om. Professionelle inden for fugtmekanik har erfaring med forskellige løsninger, så jeg synes, du skal tage omkostningen for rådgivning nu.