Right. Here goes, hope someone understands!

Jeg har læst mange indlæg her på byggahus og instruktionerne til Platon Gulv på Isolas hjemmeside, men alligevel får jeg ikke helt styr på, hvordan jeg skal gøre med min kælder - kommende hjemmebiograf.

Vi har en gildestue i kælderen. Plade på jord, betonvægge, Isodrän isolering og ny dræning på ydersiden. Rummet er en betonskal lige nu.

Vi vil have parketgulv, og derfor vil vi bruge platon blå med deres isoleringsplader, så gulvet ikke bliver for koldt. På ydervæggen har jeg tænkt mig at bruge stålregel + osb + gips (med afstand fra gulv/loft for osb & gips, så de ikke har kontakt med beton).

Så langt er jeg kommet. Nu kommer forvirringen (og behov for Jeres kyndige hjælp :)):

Jeg forstår, at ventilation er meget vigtigt for at få en så lugtfri som mulig kælder. Hvis jeg bruger stålregler med en skinne på gulvet og i loftet, føles det som om luften så bliver indelukket bag væggen. Jeg havde troet, at den bedste løsning ville være, hvis luften kunne ventileres fra gulv/bag stålvæggen og ud via luftspalte i loft og ventileret sokkel.
Hvis dette er en god løsning, hvordan skal man så opnå det? Lægge platon hele vejen ud til ydervæggen og sætte skinnen ovenpå platon eller ventilere skinnen på en eller anden måde?

En 'crazy' tanke var at fastgøre stålregler direkte på væggen (PL400 f.eks.), og så er væggen fuldstændig åben og ventileret ved loft/gulv.

Det føles som om, dette burde være en ret almindelig anvendelse for platon, men jeg finder ingen rigtig løsning på, hvordan man skal gøre det - er taknemmelig for al hjælp/kommentarer!

Håber I forstår min engelsmann svenska :P

Hej!
Ingen som kan hjælpe? Har nu ringet til Isola ang. Platon, og de sagde, at man skal ordne væggen først og så lægge platon/gulv. Hvis der ikke var et stort fugtproblem, skulle det ikke være noget problem at 'lukke inde' luften bagved regelsystemet (som det føles om man sætter skinner/regler.

Jeg gik også forbi byggemarkedet i Mölndal, hvor de siger, at Platon ikke har noget med ventilation at gøre, den fungerer kun som fugtspærre.

Jeg bliver ikke klog :S

Jeg har læst det fastgjorte emne om gips og kældervægge flere gange, og der er mange, der foreslår platon, så er der en, der lige har fjernet platon... Jeg vil helst ikke pudse væggene da jeg vil skjule kabler.

Så her tænker jeg at gøre:
Isodrän på ydersiden (allerede ordnet)
Beton kældervæg
Stålregler
OSB (ingen dampspærre, ingen isolering)
Gips
Blå platon på gulvet + opvæg
Komfort plader
14mm parketgulv
Ventilerede ved sokkel

MEN, skal man også forsøge at ventilere bag regelsystemet, f.eks. med ventilationsgitre øverst og nederst på væggen??

Håber at nogen har tid/viden til at svare d^_^b

Præcis dette spørgsmål har jeg også stillet for nylig her i forummet, men pludselig fandt jeg din gamle tråd. Undskyld at jeg løfter en mere end et år gammel tråd igen, men er der nogen, der har ventilerede spalter mellem indervæg og ydervæg i kælderen? Og som markr skriver ovenfor, hvordan gjorde I det?

markr - hvordan løste du det?

hej,

min kælder har været færdig i godt 1 år nu. Jeg har gjort sådan her (rigtigt eller forkert ved jeg dog ikke, da der findes så mange forskellige meninger om, hvad der er rigtigt!):

1. platon måtte, platons egen isolering og derefter parketgulv
2. betonvægge med stålregler:
- mellem stålsken og loft/gulv satte jeg plastdistancer for ikke at lukke luften under gulvet, og for at hjælpe med at holde betonvæggen ventileret.
- OSB/gips på pladeregler.
- INGEN isolering.
- afstand mellem OSB/gips nederst/øverst ved gulv og loft, igen for ikke at lukke luften inde.
- gulvliste er også monteret med en lille sprække til gulvet
- loftliste vil jeg ikke montere, måske en kant for at forskønne gipsen øverst, men jeg har en ca. 5 mm sprække tilbage.

Ingen lugt eller fugt endnu. Vi får se hvor længe den holder! d^_^b

Stort tak markr! Det føles herligt at få et svar på mine overvejelser. Må jeg stille nogle opfølgende spørgsmål?

1. Platonmåtten, er den ventileret, eller sprang du det over?
2. Lagde du måtten først, hele vejen ud til ydervæg, og byggede derefter indervæggen ovenpå, eller har du først bygget indervæg og derefter lagt platon med ventilerede lister?
3. Sprækkerne mellem væg og gulv/loft, har du sat en form for net eller støvfilter der? Er der ikke en risiko for, at støv samler sig bagved ellers? Tænkte fugt + støv = evt. skimmel?

Igen, tak fordi du tager dig tid. Tankerne kører bare rundt her :)

1. platonmatten er ikke ventileret (hvis jeg antager, at man mener med ventilator)
2. væg først, derefter platonmåtte (med platon opbukket rundt om)
3. nja. Ingen filter. Tror, at støv vil samle sig uanset hvordan man gør, så jeg tror ikke, det bliver et problem...

Kig på dette link:
http://www.isola.se/assets/Sweden/Data%20sheet/Platon%20Golv_ritning.pdf
Jeg har omtrent som på tegninger F40 (jeg har en kile i stedet for ventileret gulvlist)

Håber det hjælper! Men som sagt, om det er rigtigt eller forkert tør jeg ikke svare på ;-)

Endnu engang mange tak! Anmoder om at få vende tilbage med flere spørgsmål her i tråden, hvis der dukker nogle op :)

markr sagde:
hej,

min kælder har været færdig i godt et år nu. Jeg har gjort sådan her (rigtigt eller forkert ved jeg dog ikke, da der findes så mange forskellige meninger om, hvad der er rigtigt!):

1. platon måtte, platons egen isolering og derefter parketgulv
2. betonvægge med stålregler:
- mellem stålskinnen og loft/gulv satte jeg plast afstandsstykker for ikke at lukke luft inde under gulvet, og for at hjælpe med at holde betonvæggen ventileret.
- OSB/gips på stålregler.
- INGEN isolering.
- afstand mellem OSB/gips nederst/oppe ved gulv og loft, igen for ikke at lukke luft inde.
- gulvlisten er også monteret med en lille åbning til gulvet
- loftlisten vil jeg ikke montere, måske en kant for at gøre gipset pænere øverst, men jeg har en ca. 5 mm åbning.

Ingen lugt eller fugt endnu. Vi får se hvor længe det holder! d^_^b
Løfter et gammelt indlæg, tænkte jeg ville høre, hvad du brugte til plastafstande mellem gulv/loft og stålskinnen?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.