Jeg har købt en grund, hvor jeg skal sprænge en kælder ud i to plan.
Der opstår et par spørgsmål.
Når man har klippe omkring huset, hvorfor skal man så genfylde mod kælderfundamentet? Jeg tænker, at det burde være bedre fra et dræningsperspektiv at lade være og i stedet have luft mellem klippen og kældervæggen. Hvad mener I?
Hvilke materialer kunne man bruge i en kældervæg, hvis man gjorde det på den måde?
Er der nogen, der har gjort det sådan? Jeg kan ikke finde den slags løsninger, men synes alligevel, det burde være en logisk løsning, når man har sprængt ud og har klippe omkring.
Der opstår et par spørgsmål.
Når man har klippe omkring huset, hvorfor skal man så genfylde mod kælderfundamentet? Jeg tænker, at det burde være bedre fra et dræningsperspektiv at lade være og i stedet have luft mellem klippen og kældervæggen. Hvad mener I?
Hvilke materialer kunne man bruge i en kældervæg, hvis man gjorde det på den måde?
Er der nogen, der har gjort det sådan? Jeg kan ikke finde den slags løsninger, men synes alligevel, det burde være en logisk løsning, når man har sprængt ud og har klippe omkring.
Tanken er at sprænge en skakt ind, hvor man kan køre bilen ind til kælderen, så nogen pool bliver det ikke... Afløb, drænering osv. løses via det skaktetJ jojo123 sagde:
problemet ville dog stadig være der, selv hvis jeg havde genopfyldt rundt om væggene, så uanset hvad skal det problem håndteres...
På større byggeprojekter, der sprænges ind i bjergskråningen, er der mellemrum til bjerget, det er måske 2 - 3 meter til bjerget og grov stenkross plus makadam som et gulv. Bjergsyre løber da ned langs bjerget og dræneres væk, hvilket betyder, at ingen fugt eller væde når fundamentet, men der skal være ventilation der, det går fint med selvtræk. I dit tilfælde ville jeg have ca. 1 meter mellem bjerg og fundament samt mulighed for at kunne gå ind og inspicere, det der kan blive lidt besværligt er, at det skal være et støbt tag, der hælder ud fra fundamentet, med sikasmurt bjerg ved tilslutningen til bjerget. Det er også muligt at lade taget gå ud og op mod bjerget, så det bliver som en rende alt regnvand kan løbe i til rør, der går ned til dræneringen, lidt som nedløbsrør indvendigt, så fryser det ikke.
Interessant...J jojo123 sagde:På større byggerier som sprænges ind i bjergskråningen, er der afstand til bjerget, det er måske 2 - 3 meter til bjerget og grov stenkross plus makadam som et gulv, bjergsyran løber da ned langs bjerget og dræneres væk. Det betyder, at ingen fugt eller væde når fundamentet, men det skal være ventilation der, det går fint med selvtræk. I dit tilfælde ville jeg have ca. 1 meter mellem bjerg og fundament samt mulighed for at kunne gå ind og inspicere, det som kan blive lidt problematisk er, at det skal være et støbt tag, der hælder ud fra fundamentet, med sikasmurt bjerg ved tilslutningen til bjerget. Det kan også lade sig gøre at lade taget gå ud og op mod bjerget, så det bliver som en rende, alt regnvand kan løbe i til rør, som går ned til dræneringen, lidt som indvendige nedløbsrør, så fryser det ikke
Angående "taget" på mellemrummet havde jeg nok tænkt at bygge det med fald, tror det ville være det enkleste at få til, i hvert fald på den side, hvor grunden skråner mod huset.
Hvor fugtigt kan man forvente, at mellemrummet mellem bjerg og hus bliver? Hvilke krav stiller en sådan løsning til kældervæggen?
Nu er det sådan, at på de større bygninger, når vi taler om store volumener, så er det måske 5 - 6 min i lofthøjde og måske 30m rundt, og dagens situation med VP så ventileres der med genvinding og så er der intet, kun betonen. Har haft mine overvejelser om dette, men ikke bygget noget, eller tænkt at sprænge et hus ind, det som er fremkommet er, at den gamle metode med tjære på ydersiden er tilstrækkelig, når man har talt med folk, det med isolering skal heller ikke være nødvendigt, det bliver en varmzone i mellem rummet. Ventilation: afhænger helt af hvor meget vand der kommer ind gennem bjerget, men tænk selv hvordan det udføres når ny dræning laves på hus, en platon eller andet mod grund, kun en måtte og fyldning af diverse materiale udføres det, så et par rør 110 mm med svanehals et par steder er tilstrækkeligt, det kan være godt at trække et rør til EL til en lille ventilator, hvis det skulle være nødvendigt. Der findes ventilatorer, der passer direkte i 110-rør, har du tjekket at der ikke er radon i bjerget, så skal man ordne ventilationen på lidt anderledes måde, men det er nemt at få det til at fungere.
Tanken går ikke at stoppe. tænker på en sag, hvordan bliver det, hvis du ved sprængning knækker en kallkälleåder, det kan komme meget vand ud af en sådan, og det skal så væk, er der mulighed for det, i dagens situation skal hver ejendom tage sig af sit eget drænvand
Det ligger på en høj så jeg har svært ved at tro, at der går noget vand i bjerget der...J jojo123 sagde:
Ah, tak... googlede og blev ikke rigtig klog på hvad begssyran skulle stille til med problemerJ jojo123 sagde:
Ikke forårsage problemer i det omfang, der kan frygtes, men der er altid vand i bjerge, og når man sprænger, kan det åbne sig eller blive revner, der giver lidt vand hele tiden, ikke meget, men konstant, ikke godt mod kældervæg eller gulv.O Exsicco sagde:
Det er naturligvis muligt at dræne væk, så skal der være meget knust materiale under pladen og et stykke mellem væg og bjerg. Hvis der er vand, skal det kunne løbe væk under pladen, det kan lade sig gøre.
Vil ikke male manden på væggen, men har set sådanne ting før, og det er bedre at være på forkant end på bagkant i tankerne.
Mente planten skovsyre...J jojo123 sagde:Ikke forårsage problemer i det omfang, der kan frygtes, men der er altid vand i bjerge, og når man sprænger, kan det åbne sig eller blive revner, der giver lidt vand hele tiden, ikke meget, men konstant, ikke godt mod kældervæg eller -gulv
Det kan naturligvis drænes væk, der skal være meget knust under pladen, og et stykke mellem væg og bjerg, hvis der er vand, skal det kunne løbe væk under pladen, det kan lade sig gøre
Vil ikke male manden på væggen, men har set sådan noget før, og det er bedre at være på forkant end bagerst i tankerne