Vi bor i hus som er tilbygget i 1974. Tilbygningen har kælder. Ifølge byggetegningerne vi har fundet, består gulvet i kælderen af 20 cm beton og under det 20 cm grus.

Et af rummene er forberedt til badeværelse, med afløb og vand trukket. Dog er dette sikkert gjort i 70'erne, da afløbsrørene er af den bleg-hvide model, som går i stykker bare man kigger på den.

Mit spørgsmål er, om man kan lægge gulvvarme og klinke/flise uden først at lægge celleplast under betonen?
Husets dræning fungerer fint.

tommib
Klart man kan. Forvent at elregningen kommer til at blive meget dyr dog.

Nu har vi fornøjelsen af at have jordvarme installeret, så det bliver vandbåren gulvvarme i stedet.
Men det påvirker sikkert stadig elregningen på en negativ måde.

Jeg undrer mig mere over, om det bliver kapillærfugt af det?
Og så undrer jeg mig over, om man skal have fugtspærre, hvis man lægger gulvvarme?

tommib
Ja, det vil det gøre, du har bare en lidt mere effektiv fyring for kragerne.

Rent teoretisk burde det kunne blive mere kapillærfugt, da du opvarmer gulvet og derved øger fordampningen.

Som jeg har forstået det, skal man ikke have tætskikt i kælder, hvis man har tilløbende fugt, men jeg er lidt usikker. Dræneringen burde tage sig af det meste, men lidt fugt bliver der altid.

Ja, jeg har også læst om det med tætningslag i kælder. Men hvordan er det, hvis man har gulvvarme?
Skal man ikke have tætningslag da, eller er jeg helt galt på den?

Det synes at være forskellige meninger om netop dette. Lavede et badeværelse i en kælder sidste år og efter samråd med BKR så brækkede vi betonen op og gravede ud. Lagde 20 cm singels, 20 cm celleplast og støbte en ny plade. Vådrumssikring kan gøres på forskellige måder. I dette badeværelse var en væg ydervæg og her blev vådrumssikring påført med rulle (åben vådrumssikring). Gulvet blev vådrumssikret med både gummi og dug, men der blev efterladt en 20 cm bred stribe uden nogen vådrumssikring (så fugten kan vandre ud og ind).

Har hørt at nogle kun vådrumssikrer vådzone 1 og lader resten være. Hør hvad leverandøren af vådrumssikring anbefaler, så har du lagt ansvaret over på dem =)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.