Købte ankermasse på Jula forleden "Hard Head 2K-FIX".
Den var nyankommet, så jeg finder den ikke på deres hjemmeside. Alligevel så står der på tuben, at den er beregnet til mursten, beton, letbeton. Dumt spørgsmål måske, men jeg går ud fra, at den også fungerer til klippe udendørs?
Er også lidt forvirret over priserne. 300ml kostede 99kr på Jula. Biltema sælger 280ml for 190kr og Byggmax har 300ml for 250kr.
Er der stor forskel mellem forskellige mærker?
Jeg skal sætte et par 12mm armeringsjern ned i klippe bare, hvilken ankermasse anbefales?
det er forskel, ja.
Jeg arbejdede i norrtulltunlerne i et stykke tid og borede cirka 3000 stk 25x700mm huller, hvor vi limede ankerstag i lofterne.
Vi brugte hiltis masse, da de opfyldte kravene for erosion og salte osv.
I dit tilfælde skal den jo klare en vis kulde. Og så skal den være tilpasset til det.
Jeg tvivler stærkt på, at den der gør det. De er dyrere.
Tag til en hilti-butik og køb der. Det bliver billigere at gøre det rigtigt end at gøre det om.
Skal sætte en altan på det hele, så det bliver lidt besværligt at bytte. Hvis det kan være stor forskel i kvalitet, vil jeg gerne skifte hellere før end senere.
Derudover har jeg engang svoret at holde op med at købe det billigste, når det gælder materialer og ting, da jeg alt for mange gange er blevet brændt, når jeg har købt billige dårlige ting, som jeg er blevet nødt til at erstatte fjorten gange i stedet for en lidt dyrere, og det bliver desværre alt for ofte dyrere at købe billigt i længden - min erfaring i hvert fald.
I dette tilfælde ledte jeg efter ankermasse både hos Hornbach og Bauhaus før, men fandt det ikke, og den hjælp, jeg fik til at finde det, var en joke, så jeg gav op der, og det blev første bedste masse hos Jula.
jeg ser tre mulige løsninger.
1. Da det er noget, der skal stå på jernet, dvs trykke det nedad (hvis jeg gætter rigtigt), handler det mest om blot at stabilisere staget, indtil alt er bygget og klart. Så længe jernet går ned i bunden og ikke kan synke mere, fortsæt med den masse, du har. Den skal bare fylde hullet, så jernet ikke rokker rundt. Du kan faktisk bruge almindelig enkel beton i sæk. Når alt er færdigt og hærdet, vil ingen kunne røre det alligevel.
2. Hvis det skal belastes med træk-kræfter, hvor det simpelthen kan løsne sig og få det, du har skruet det fast i, til at flytte sig, skift masse til Hiltis. Så lej en ankerpistol hos Ramirent eller Hyreslandslaget
3. Køb hos Beijer, Ankarmassa.
Sika ANCHORFIX-1
Eller
Fischer FIS SB 390 S