Hej!
Jeg er ved at starte med at mure en ny kældervæg op. Der har tidligere været en kælderindgang der, men jeg tænkte nu at lukke til og fylde op med jordmasser.

Jeg havde tænkt mig at bruge lecablokke (250 mm brede). Væggen er 4m lang og 1.9m høj.
Hvad tænker I om de horisontale kræfter, hvis jeg murer en støttemur på midten af den nye lecavæg (og skal den være helt oppe, eller er 2/3 tilstrækkeligt)? Eller bør man sætte l-støtte foran væggen?

Jeg havde tænkt mig at bore armeringsjern ind i de eksisterende vægge på begge sider og armerede hvert tredje lag, eller bør jeg armerer mere?

Og et sidste spørgsmål om støttemuren. Bør den mures samtidig med væggen overlappende, eller skal jeg mure væggen først og derefter støttemuren?
Tak for kloge tanker
/G

Hej,

Forudsat at du fylder op udenfor væggen med Leca Letklinker (vægt 4 kN/m³) kan du enten lægge murværksarmering hver anden skifte eller bistål hver tredje skifte. Lecavæggen mures hele vejen ud til væggene samt op til etagedækket. Weber har projekteringsanvisninger for Leca Block hvor det bl.a. står, hvordan man skal armere/mure ved forskellige geometrier på væg og forskellige fyldmaterialer udenfor væggen.

Ikke helt med på om du skulle beholde eksisterende væg eller ej samt hvad du mener med støttevæg, men jeg tænker at det ser ud som nedenfor. Det er også muligt at rive eksisterende ydervæg ned og mure lecavæggen op der i stedet. Det fungerer også at sætte præfabrikerede L-støtter udenfor, alternativt T-støtter. Jeg tror skillelinjen mellem L-støtte og T-støtte går ved 2 m dybde.

• Diagram over en underjordisk vægkonstruktion med Leca-blokke. Viser mål på 4 m bredde og 1,9 m højde, med bjælkelag og fundament. Venstre: forfra; Højre: fra siden.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.