Mikael_L
Nogle gange synes jeg, der mangler en forumdel om bygningsfysik.

Et sted til at diskutere generelle tanker og spørgsmål om materialegenskaber og emner som lyd, fugt, kræfter og bæreevne osv osv.
Når spørgsmålet eller indlægget ikke er direkte rettet mod væg, eller tag, eller terrasse eller ...

Men jeg tror dog, at emnet er for snævert til at have og/eller drage fordel af en egen forumkategori.
Jeg bringer dog spørgsmålet op for at se, om der er andre, der tænker som mig.

• Synes
isola og 5 andre
  • Laddar…
Hvor tager lyset hen, når man slukker? ;)

Kan ikke rigtig sige, at jeg har savnet et sådant forum, selvom fysik interesserer mig.

Mikael_L
Og hvor bliver den hvide farve af, når sneen smelter? :)

Ja, et delforum "byggnadsfysik" risikerer at blive ynkeligt lille, måske umotiveret med et eget underforum.
Måske en klæbet tråd, der peger på emner, der behandler sådant?
Men så bliver spørgsmålet vel i stedet, hvor den klæbede tråd skal ligge. ;)

Senest redigeret:
Brænder et stearinlys op eller ned?

Jeg synes også det er interessant, men jeg tror nok det er et lidt for snævert område. Måske i så fald ville det være bedre at kunne tagge emnet? (Men det glemmer man jo...):o

Jeg synes nok et sådant forum under øvrigt ville være interessant. Der er jo en relativt meget høj andel ingeniører på BH.

For så vidt er der mange tråde som allerede i dag sporer ind i disse retninger, men de er jo alt andet end lette at finde.

Indtil videre kan vi jo fundere over lidt populærfysik, såsom hvorfor går ilden ud på en tændstik, når man blæser på den, mens den blusser op, når man blæser på en glødende træklods?

Bygningsfysik var det drenge..

Vindlaster, snelast, armering, bæreevne i letbeton mm var sådant jeg kæmpede med, da jeg byggede sidst. Det havde været guld værd med en lille samling links.

Men indtil videre kan I fundere på, hvordan en væske brænder i et rumskib, hvor der ikke er tyngdekraft. ;)

Senest redigeret:
God idé!

Måske som et underforum til byggemateriale og byggeteknik.

Sådant har jo altid været behandlet i Byggmaterial&Byggteknik, og det er jo præcis, hvad denne afdeling er til for - synes dette fungerer udmærket som det er. Nej tak til flere underfora, ja tak til flere diskussioner om byggfysik.

Mikael_L
prut !!! :mad:

Jeg skrev et langt indlæg.
Jeg kom i tanke om, at jeg ville formatere det lidt, så jeg klikkede i "noscript-pluginen" "tillad byggahus.
Så lader den jo ff genindlæse siden, og vips var alt, hvad jeg havde skrevet, uigenkaldeligt væk ... :mad:

Jaja, måske orker jeg at skrive det igen, eller så i en kortere version. :|

Mikael_L sagde:
och vips var alt jeg skrevet uigenkaldeligt væk ... :mad:
Hvis du havde tilladt scripts så havde der været en funktion, der autosavede dit indlæg for dig hvert 30. sekund,

*strør salt i såret* ;)

Nej, men beklager, det er altid ligeså irriterende når browseren æder op tekster man har skrevet.

Edit: Og for ikke at være alt for off topic: Som tidligere ingeniør-wannabe synes jeg, et sådant forum lyder spændende!

Mikael_L
Tak for saltet. :|
;)
Ja det er jo den uhellige alliance mellem FF og NoScript, der automatisk genindlæser siden, når jeg ændrer i en regel for NoScript. Det burde jeg selvfølgelig have tænkt på, for det var jo ikke ligefrem ukendt for mig. :mad:

Nå, men.
Jeg har lidt overvejelser om at skrive noget generelt om lyd og lydisolering.
Når jeg skal vælge at poste det, så skal jeg måske vælge "Isolering" eller "Byggemateriale & byggeteknik", men det er jo i vægge og tag, så måske "Bindingsværk & tømmerhuse" eller "Tag & loft" passer bedre. Men så bliver det vel lidt snak om vinduer og døre med, "Vinduer & døre". Så kommer der måske lidt om betonens egenskaber "Stenhuse" og myndighedskrav m.m. "Miljø & sundhed" eller "Byggetilladelse".
Så måske nævner jeg noget om støjkilderne, "Køkken", "Vaskerum", "Teknik" eller hvidevarer.
Eller hvordan man lyddæmper plæneklipperen "Havearbejdsmaskiner".

Ja, kan I se problemet?

Problemet at jeg bare overvejer at skrive noget, dvs det bliver aldrig gjort :x :o :|

Men jeg er enig med MathiasS m.fl. "Byggemateriale & byggeteknik" er nok det rette sted for sådan en generel tråd.

mycke_nu sagde:
Byggfysik var det grabbar..
Men tillsvidare kan ni fundera på hur en væske brænder i et rumskib, hvor der ikke er tyngdekraft. ;)
Hmm, der burde ikke blive nogen konvektion. Dvs. det brænder meget langsommere, og så burde det ikke blive en flamme på samme måde, men blive som en brændende "bold". Måske?

Underforummet Byggteknik er ikke så frygteligt stort, og jeg synes byggfysik passer ret godt ind under denne kategori. Måske er det nok at justere teksten om, hvad der hører under dette underforum?

mexitegel sagde:
Hmm, det burde ikke blive nogen konvektion. Dvs. det brænder meget langsommere, og så burde det ikke blive en flamme på samme måde, men blive som en brændende "bold". Måske?
Guldstjerne! :thumbup:

Det var i hvert fald, hvad fyrene på NASA fortalte. Brandslukning i rummet skulle være rigtig tricky. Svært at få skummet til at ligge ovenpå, osv..

mycke_nu sagde:
Guldstjerne! :thumbup:

Det var i hvert fald, hvad fyrene på NASA fortalte. Brandslukning i rummet skulle være rigtig tricky. Svært at få skummet til at ligge ovenpå, osv..
De må vel åbne døren og slippe ilden ud, hvis det begynder at brænde? Bare lidt på klem ligesom.

• Synes
Dalbotant og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.