Renoverer et sommerhus (som nævnt i tidligere tråde) og er i gang med at forberede et nyt gipsloft. Tidligere sad der spontant indvendigt loft direkte på spær, så jeg tænkte at sætte op glespanel. Stødte relativt hurtigt på, at spærene svajer og desuden er ujævne i højde i to retninger, hvilket betyder, at kompensere med shims/distance/skiver i to dimensioner bliver noget af et frustrerende projekt 😅
Jeg fik da to ideer; Enten høvle de eksisterende spærsbjælker jævne eller købe nye til indvendige loft. Det førstnævnte føltes dumt for eventuelt at gå på kompromis med bæresikkerheden, så jeg tænker mig det sidstnævnte.
Jeg tænker, at hvis jeg udskærer en del fra bjælkerne og derefter sætter dem i "rammen" (bærelinje? ved ikke hvad det hedder rigtig), at de så når ned under de eksisterende spærsbjælker, og at jeg derfor kan få en mere jævn overflade. Se billeder nedenfor.
Mine overvejelser er:
* Er det en god eller dårlig idé?
* Vil det holde glespanel, gips og isolering? Regel 45x120 C14
* Hvordan monterer jeg det bedst? Med vinkler (orange i illustrationen), eller skrue direkte oppefra eller skråskruet? Skal jeg også forankre den sidelæns i det eksisterende spærsbjælke? (tænker det så mindre tilbøjelig til at svaje?)
Eller skal jeg tage træet jeg har købt, save det ud i stykker og fastgøre mod eksisterende bjælker og på den måde sænke niveauet jævnt? (ikke målestoksforhold illustrationer).
Modtager med glæde alle mulige tips og hjælp! Et læreprojekt dette.
Jeg havde gjort som dit første forslag.
Så havde jeg taget mindst en størrelse større bjælke end den, der allerede sidder der, da den åbenlyst har været for svag. Sæt den nye fast med vinkeljern og i den eksisterende.
Jeg ville have gjort som dit første forslag.
Så ville jeg have taget mindst en størrelse større bjælke end den, der allerede sidder der, da den beviseligt var for svag. Fastgør den nye med vinkeljern og i den eksisterende.
Ok tak! Det burde jo holde med tanke på ekstra forankring i nuværende bjælke, som også bør forhindre svaj.
Behøves der et vinkeljern på hver side? Eller måske er det nok på én side (fast på modsat side i den anden ende).
Ossian K Olsson sagde:
[link]
Kan dette tip måske hjælpe?
Det så interessant ud! Det bliver nok det enkleste, men holder det tilstrækkeligt, undrer jeg mig 🤔 Bjælkerne i dag er på CC mellem 80-90, så det er jo snævrere end dagens standard, hvilket bør øge holdbarheden noget.
Renoverer en sommerhus (som nævnt i tidligere tråde) og er i gang med at forberede et nyt gipsloft. Tidligere var der lagt loft direkte på spær, så jeg tænkte at sætte glespanel op. Jeg stødte ret hurtigt på, at spær svigter og derudover er ujævne i højde i to retninger, hvilket betyder at kompensere med shims/distance/skiver i to dimensioner bliver noget af et frustrerende projekt 😅
Jeg fik så to idéer; Enten høvle de eksisterende spærbjælker jævne eller købe nye til loftet. Det førstnævnte føltes dumt for eventuelt at gå på kompromis med bæresikkerheden, så jeg tænker det sidstnævnte.
Jeg tænker, at hvis jeg skærer et stykke ud fra bjælkerne og derefter sætter dem i "rammen" (bærlina? ved ikke hvad det hedder rigtigt), at de så når ned under de eksisterende spærbjælker, og at jeg derfor kan få et mere jævnt resultat. Se billederne nedenfor.
[billede][billede][billede]
Mine overvejelser er:
* Er det en god eller dum idé?
* Vil det holde glespanel, gips og isolering? Regel 45x120 C14
* Hvordan monterer jeg det bedst? Med vinkelbeslag (orange i illustrationen), eller skrue lige oppefra eller skråsikret? Skal jeg også forankre det sideværts i den eksisterende spærbjælke? (tænker det så mindre tilbøjeligt til at svigte?)
[billede]
Eller skal jeg tage det træ, jeg har købt, save det i stykker og fastgøre mod de eksisterende bjælker og på den måde sænke niveauet jævnt? (ikke-skalerede illustrationer).
[billede][billede][billede]
Modtager taknemmeligt alle mulige tips og hjælp! Det er et læringsprojekt dette.