Er der nogen, der genkender disse materialer, der ser ud til at være viklet rundt om vandrør (tror jeg det er), over loftet?

Det gule inderst burde vel være en form for glasuld eller lignende, ikke?
Rundt om det gule er der en form for tyndt beige "papir".
Det ser ud til at være fastviklet med en slags tråd.

Plejer der at være tyndt beige "papir" rundt om denne gule type isolering?
Er der nogen, der genkender materialerne?
Måske endda fabrikat, hvis det var almindeligt tidligere med det gule og beige sammen?

Og, det ville jo ikke være mig, hvis jeg ikke stillede spørgsmålet:
Kan det gule eller beige materiale indeholde asbest?

Et rør er indhyllet i gul isolering, muligvis glasuld, og et tyndt beige papir, fastgjort med tråd, placeret over et loft.

Gult isoleringsmaterial rundt et rør, omgivet af beige papir, fastgjort med tråd. Overvejes om materialet kan indeholde asbest.

Papir, metal og glasfiber. INGEN ASBEST!

• Synes
MagicFingers og 1 anden
  • Laddar…
Tak for svaret huggan! :)

Er det virkelig glasfiber? Jeg synes mere, at det ser ud som gullfiber, men jeg kan selvfølgelig tage fejl.
Jeg troede, at glasfiber var mere hvidt i farven, ikke gult som denne isolering.

Kender du det beige papir forresten? Hvad er det for et papir, og hvorfor sidder det her?
Hører det sammen med det gule, eller hvorfor har man ellers viklet det rundt?

Tak på forhånd! :)

• Synes
Ralphk
  • Laddar…
Gullfiber er en producent, ikke navnet på et materiale. Isolering er af typen mineraluld men laves af glasuld/glasfiber.

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Huggan, tak én gang til for svaret. Nogle opfølgende spørgsmål/kommentarer:

Aha, så forstår jeg! Jeg havde fået det indtryk, at glasuld var hvidt, typisk som "englehår".
Men glasuld kan altså også være gul!

Synes du, at isoleringen med papiret rundt kan sidde, som det gør, eller bør glasulden "bygges ind" mere?
Den sidder frit i luften, oven over loftet, men det isolerede rør ligger frit lige oven over køleskabet, spisekammeret osv.
Forhåbentlig støver det ikke så meget, men hvad ved jeg.
Hvordan ville du have gjort det?
Ladt det være, som det er, eller sørget for at bygge det mere ind for at undgå støv fra isoleringen?

Kender du det beige papir i øvrigt?
Er det almindeligt med sådan noget rundt om glasfiber?
Eller noget hjemmefusk?

Stina71 sagde:
Huggan, tak endnu en gang for svar. Nogle opfølgende spørgsmål/kommentarer:

Aha, så forstår jeg! Jeg troede, at glasuld var hvidt, ligesom "englehår".
Men, glasuld kan altså også være gul!

Synes du, at isoleringen med papiret omkring kan sidde som det gør, eller bør glasulden "bygges ind" mere. Den sidder frit i luften, ovenover indersiden af taget, men det isolerede rør ligger frit lige ovenover køleskab, skaferi osv. Forhåbentlig støver det ikke så meget, men hvad ved jeg. Hvordan ville du have gjort det? Ladet det være som det er eller sørget for at bygge det mere ind for ikke at få støv fra isoleringen?

Kender du forresten det beige papir? Er det almindeligt med sådan noget omkring glasfiber? Eller er det noget hemmelavet?
Jeg synes det kan blive siddende, det støver ikke, medmindre du begynder at rive i det, og ikke engang da.. (har demonteret ca. 40m af dette det sidste ½ år) papiret kommer formonteret på disse, intet, du skal rive af eller sætte på selv.

men selv undrer jeg mig over nytten, når det sidder på et prisol rør :/...

MagicFingers sagde:
men selv undrer jeg over nytten, da det sidder på et prisol rør :/...
Mere isolering er jo altid bedre end lidt isolering...... ;)
Det kan jo f.eks. være et rør med varmtvand, både til varmesystemet eller til drikkevand, og man ville måske mindske varmetabene og få så meget varmtvand som muligt et andet sted end lige på de steder, man har forsøgt at isolere rørerne.

Hvis man er bekymret for støvet, kan man jo altid vikle enhver slags tape over det stykke, hvor glasfiber stikker frem. Men det støver under selve indpakningen.
Hvis man synes, at det skal væk, klipper man tråden af og fjerner isoleringen og erstatter med rørskal. Så ser det pænere ud. Men selve fjernelsen støver helt vildt og så videre.

Stina71 sagde:
Kender du til det beige papiret for resten?
Eller noget hjemmepul?
Pappirets funktion er vel vindbeskyttelse.

Tak alle for input og gode råd!

MagicFingers, mener du altså, at papiret fra starten har siddet rundt om dette gule isoleringsmateriale?
Men hvad med tråden? Har man altså sat den der som en ekstra fastgørelse?
For at få papiret

For at få papiret til at sidde fast... skulle det stå i den foregående kommentar. :)

MagicFingers, du skrev "papiret kommer formonteret på disse".
Hvilke "disse" henviser du til? Selve rørene eller typen af isolering?

Stina71 sagde:
MagicFingers, du skrev "papiret kommer förmonteret på disse".
Hvilke "disse" refererer du til? Selve rørene eller typen af isolering?
typen af isolering, dem jeg har demonteret er godt 1m lange 10cm brede, derefter har man viklet ståltråden for at holde formen rundt om rørene.

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Aha, papir og isolering "hører sammen".
Hvor gammel tror I konstruktionen er?
Tænker at man måske kan give sig i kast med et gæt, med tanke på hvor længe denne isolering med papir rundt har eksisteret, eller typen af vandrør under.

Tak for al hjælp!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.