Halløj

Vi har en åben pejs hvor det runde metalrør går op gennem overetagen og gennem loftet op til storstenen. Da vi fik inspiceret pejsen fik vi en anmærkning.

Kigger man op i skakten hvor røret går, ser man at der sidder isolering omkring røret øverst. Skorstensfejeren bemærkede at vi burde fjerne denne isolering. Vi fik ikke noget fyringsforbud og tolkede det som noget vi burde gøre, ikke skal.

Nu viser det sig at det er rigtig svært at komme til skakten. Alt er ret dumt indbygget og jeg prøver nu at finde ud af om det virkelig er sådan at isoleringen rundt om røret er et stort problem der skal løses. Pejsen er trykprøvet, men skorstensfejeren mente at en eventuel lækagegas ikke kan ventileres ud fordi isoleringen sidder i vejen.

Er der nogen der har nogen viden/råd omkring dette. For en nybegynder som mig så undrer man sig selvfølgelig om der er brandfarer fordi isoleringen ligger mod røret. Alt er bygget i 2004, så det er relativt nyt.

Hvis jeg har forstået rigtigt så kan en skorstensbrand gøre at røret bliver rigtig varmt, men samtidig synes jeg det ville være mærkeligt hvis man lagde isoleringen på en sådan måde at en brandrisiko kunne opstå. Hvis jeg fjerner isoleringen kan vel på den anden side vand og fugt og kulde gå direkte ned i huset.

Jeg ville være meget glad hvis nogen kan forklare tingene for mig og give mig råd om hvad jeg burde gøre.

Hej!
Ved ikke om dette hjælper, men da jeg monterede et rustfrit rør i min skorsten, var det vigtigt at "isolere" for at holde temperaturen på røggasserne oppe og modvirke kondens. Dog var isoleringen noget, jeg tror hed vermikulit, et gråt, meget let stof, der så ud som ærtestore sten. Dette fyldte rundt om røret helt ned til mufferne ved kedlen. Ovenover dette murede jeg mellem røret og pipen for ikke at få fugt ind. Alt dette blev derefter godkendt af skorstensfejeren. Så hvad angår at udlufte lækkende gas, forstår jeg det ikke, jeg synes nok, at du skulle kontakte skorstensfejeren igen og spørge, hvad han mener, du skal gøre, trods alt er det jo ham, der skal godkende eventuelle ændringer.

hej, forstår ikke helt hvad skorstensfejeren mener med at isolering skal væk. Rundt om en skorsten skal der være en vis fri plads af ikke brændbart materiale. Ofte plejer man at beklæde "røret" med en speciel isolering med et metalnet på. Er der metalnet rundt om den isolering, du kigger på i skaktet?

Det Micke59 taler om med värmekulit er, når man indsætter et rør i en eksisterende skorsten af f.eks. tegl, så fylder man mellemrummet mellem røret og skorstenen med värmekulit. I dit tilfælde tolker jeg det som om, du kun har en skorsten af metal, et rundt rør.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.