Hvad tror I om isoleringen på det blå rør, der går ind i skorstenen? Er der asbest i denne? Det var sådan her, da jeg flyttede ind i huset. Her har den gamle kedel stået, det er nu jordvarme. Huset er bygget 1972-73
Vil ikke rive det ned, før jeg ved det. Forstår ikke, hvorfor de ikke fjernede denne isolering, da jordvarmen blev installeret. Eternitrøret til venstre på billedet er jeg klar over, og sådan må det være, det er isoleringen, jeg er bekymret for. Håber billedet er godt nok til at lave en vurdering...
nu har du fået to svar.
det er en netmåtte af hønsenet og stenuld. bruges når noget skal beklædes med isolering.
kan være meget forskellige ting, men frem for alt rør og ventilationstrummer, men bruges til meget mere
Tak for svarene, det værdsættes! Jeg fik den idé, at der fandtes noget som asbestuld, som man brugte som isolering. Eftersom dette rør sandsynligvis er blevet varmt af den tidligere kedel, tænkte jeg, at det måske kunne være noget sådant...Netmåtte af hønsenet og stenuld lyder jo bedre.
Hej og tak for svarene. Eternitrøret har jeg styr på. Det har formentlig været forbundet til den gamle kedel på en eller anden måde. Jeg har "plugget" dette rør ved ventilen på ydersiden af huset, da jeg installerede mekanisk udsugning, har indluft via ventiler i vinduerne i dag. Jeg tror ikke, dette rør er specielt farligt, hvor det sidder i dag, det er heller ikke helt enkelt at få det fjernet...
Isoleringen på billedet sidder i en vaskerum, jeg har en slags gardin over dette, så det ikke ses, men da vi vasker, saunabader, tager brusebad osv. i dette rum, ville jeg tjekke, om isoleringen indeholder asbest. Min plan er at få dette til at se pænt ud, det ser jo ikke specielt pænt ud...
Jeg kan altså nu med handsker og maske rive denne isolering ud, eller hvordan ville I have gjort det?
maske og handsker og så er det bare at rive, man skal måske våde det lidt inden?
Jeg må nok tage dette projekt til sommer, har haft meget med dette hus... Stenullen er vel ikke så farlig, at man skal fjerne den med det samme?? Vi opholder os dagligt i rummet.