Jeg har kigget rundt her på forummet angående isolering på indersiden af leca-vægge og har forstået, at dette ikke anbefales.
Jeg har bygget en "bod" med almindelig træreolstolpe i tre vægge, men en er i leca, da den vender mod et drivhus (som ikke vil blive opvarmet). I drivhuset vil der naturligvis blive dyrket, men mere brugt som et udendørs rum, dvs det vil sandsynligvis ikke være meget fugtigt der hele tiden.
Boden har jeg tænkt at holde opvarmet til mindst plusgrader, måske op mod 15 plusgrader, men sandsynligvis +5 det meste af tiden. Jeg har forstået, at leca-væggen vil lække en del varme, og vil derfor isolere den indefra (da ydervæggen allerede er pudset og klar).
Jeg har nok fundet alle mulige kombinationer for dette risikoprojekt her på forummet, men ikke følgende:
Udefra set:
puds
25 cm leca
5 cm cellplast
(evt. plast)
stålregel / træregel 45 mm (helst med isolering)
osb
gips
Der findes jo færdige iso-leca, som er leca-cellplast-leca. Dette bliver jo lignende, blot ikke med leca indvendigt (det orker jeg ikke at mure op...)
Jeg tænker følgende: (indefra)
gips, osb, stålregel (bør også kunne være træregel, da ingen fugt skal kunne komme ind, hvis man har en plast mellem cellplast og reglen) - det bliver jo præcis som man isolerer en almindelig træregelvæg... Hvad er det, der kan ske, hvis fugt kommer gennem lecaen, så stopper den jo udenfor cellplasten, og hvis den skulle komme gennem cellplasten, så stopper den mod plasten... Og at sætte plasten 5 cm ind i ovenstående konstruktion burde kunne svare til max 1/3 ind i en træregelvæg??
Hvis man skal have et luftspalte et sted - hvor skal den så være? Og skal luftspalten være ventileret? Hvis den ventileres med indeluft, vil den jo definitivt kondensere mod leca-væggen...
Eller er dette at være ude på virkelig dybt vand?