B
Har revet et par kviste i mit 30'er hus med mansardtag for at få lidt bedre størrelse på soveværelset. Jeg har kigget på originaltegningerne, og ifølge dem skal skråtaget, som er tilbage nu, have en ramme af brædder og tværgående planker som på billedet. Bag plankerne sidder der en sort pap, som holder isoleringen af træspåner/tørv på plads.

Det jeg overvejer nu er at isolere skråtaget for at reducere energiforbruget. Mit spørgsmål er nu først og fremmest, om jeg skal sætte plast først for at undgå fugtproblemer? Den pap, der sidder der lige nu, er vel ikke tæt, så der bliver dobbelte fugtspærrer? I så fald bør jeg vel kunne sætte plast mod brædderne og derefter regele med 70mm regler, isolere og sætte gipsplader op? Eller er det forkert tænkt med plasten?

Mvh Carl

Renoveringsprojekt i gang med blotlagte trævægge og loft i 30'er hus, nedrevet gipsvæg, vindue med radiator nedenunder, diverse byggematerialer på gulvet.
 
Plasten skal sidde på den varme side, dvs på reglarne inden for gipsen.
 
B
Den skal jo sidde maks 1/3 ind i væggen på den varme side, hvilket det jo bliver, da jeg efterisolerer. Spørgsmålet var jo, om den eksisterende papp tælles som tæt?

Mvh Carl
 
Hvad skal du isolere med? Hvis det er mineraluld, så har det jo en meget bedre isoleringsværdi end spån, så du kan ikke regne 1/3 af tykkelsen.
 
J
Jeg har anvendt isolinas linisolering og deres papp til at isolere indersiden på en væg. Jeg er lidt skeptisk over for plastik og mineraluld i gamle konstruktioner. Så siges det, at man maksimalt skal lægge 45 mm. Omkostningen er lidt højere, men risikoen for fugtskader med tykkere isolering, mineraluld og plastik mindskes.
 
B
JohanLun sagde:
Jeg har brugt isolinas linisolering og deres pap til at isolere indersiden af en væg. Jeg er lidt skeptisk overfor plast og mineraluld i gamle konstruktioner. Så siges det, at man maksimalt skal lægge 45 mm. Omkostningerne er lidt højere, men risikoen for fugtskader med tykkere isolering, mineraluld og plast reduceres.
Det lyder interessant, skal læse lidt om det. Tanken er at ikke isolere mere end 45 eller maksimalt 70 mm, hvilket føles rimeligt. Er dog lidt i tvivl om, hvordan det bliver med den bærende konstruktion, som vil blive koldere. Er lidt bekymret for, at det kan blive et problem.
 
J
Det er vel netop derfor, man ikke skal isolere mere end 45. Nogle siger, at det ikke er økonomisk forsvarligt at isolere så lidt, men i jeres tilfælde laver I jo alligevel om på overfladen. Plus, at jeg tror, for komforten er 45 ikke forkert. Hvis du fordobler 45, bliver isoleringen ikke dobbelt så god. Dvs. de første centimeter har den største effekt, derefter aftager det hurtigt. Men risikoen for fugt i væggen bør man tage alvorligt.
 
Behovet for dampspærre (=plast) afhænger helt af, hvilken form for isolering der er i væggen. Skal du beholde savsmuldet eller bruge cellulosefibre, skal du ikke have nogen plast. Den eksisterende pap er en vindtætning. Indeholder den asfalt, er den damphæmmende, men absolut ikke damptæt. Det er heller aldrig godt at kombinere hygroskopiske isoleringsmaterialer som savsmuld og cellulosefibre med ikke-hygroskopiske som mineraluld.
 
Antager at spånen ligger direkte mod ydertag/råspont med tagpap ovenpå?
Så er det en ekstremt følsom konstruktion mod fugt allerede idet "fugtspærren" ligger på den kolde side af isoleringen.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.