På grund af mangel på opbevaringsplads i huset og fravær af passende skure ude, har vi nu ca 15 flyttekasser med diverse ting i et gæsteværelse, og halvdelen af os begynder at blive trætte af den situation. Det nemmeste ville være at smide alle kasser, men det forslag blev ikke accepteret, så nu er jeg i færd med at isolere et lille udhus med tanken om at kunne flytte kasserne derud, hvis jeg lykkes med at få det tørt og frostfrit. Og frem for alt, hvis jeg lykkes med at gennemføre projektet, hvilket går så som så - og det er derfor, jeg er her.
Udhuset er et lille rum på 4,5 * 2,8 m bygget af pudsede murblokke, jordgulv, tidligere eternittag (som jeg har nu revet). Det er temmelig lavt til loftet (noget som jeg ikke forstod konsekvenserne af før senere; vender tilbage til det) om ca 1,4 - 1,8 m (skråtag). På den ene gavl er to gamle portdøre/ladeporte.
Min idé var at...
- rive taget
- lægge spær op med 45x95, lægge på ru planker og derefter tagplader
- dele den inderste halvdel af rummet: lægge masonit og gulvbjælker på belægningssten, lægge 45x95 på væggene, isolere gulv, vægge og tag, bygge en væg og indsætte en indvendig dør, og eventuelt sætte en bærbar affugter og varmeapparat ind for at holde det frost- og fugtfrit.
Men det var det med døren der sprængte planen...
Der er kun en meter tilbage! Så nu er jeg lidt tilbage til start. At hæve taget kan lade sig gøre, men i betragtning af bygningen ved siden af, bliver det ikke kønt...
Så nu ville jeg gerne bede om idéer...
Jeg har en gammel kælder under en del af huset, som man kan nå udenfra. Den ser sådan ud: https://imgur.com/a/GGgbqyv. Er det klogere at forsegle den og opbevare kasserne der?
På længere sigt skal vi bygge en garage, og der vil vi have en depotdel hvor kasser og lignende kan opbevares og glemmes. Så egentlig er en midlertidig løsning i et par år nok.
Jeg har en forsvarlig mængde kasser og andet ragelse oppe på vores loft i vores hus fra 1900-tallet, og der er nok ikke noget specielt godt klima, og intet der er påvirket af noget i hvert fald. Både koldt og fugtigt om vinteren og varmt som pokker om sommeren.
Jeg har en forsvarlig mængde kasser og andet skrammel oppe på vores loft i vores 1900-tals hus, og der er nok ikke noget specielt rart klima og intet der er påvirket af noget i hvert fald. Både koldt og råt om vinteren og varmt som bare pokker om sommeren.
Det lyder betryggende. Ja, når jeg tænker efter, er det jo altid sådan, jeg har haft det tidligere, men lofterne må have haft god ventilation, eftersom det fungerede. Det føles som om det er en forudsætning? Men det er klart, så behøver jeg måske ikke bekymre mig om at gøre det frostfrit. Hvad tror I er bedst i mit tilfælde, kælderen eller udhuset? Og udhuset, er det nok at få taget på, så der ikke regner ind, og lade være med at isolere osv.?
Skaderne på det, som opbevares, afhænger lidt af, hvad du har i kasserne - er der papir, stof eller elektronik i kasserne, så vil det tage skade på en eller anden måde, hvis det står i uopvarmede rum. Kælderen har jo grusgulv og sandsynligvis står muren ret fugtigt også og gør den uegnet til opbevaring. Udhuset har grus under og også her er der risiko for, at murene suger fugt fra jorden, men hvis du lægger en byggplast på gruset og derefter bygger et passende isoleret gulv på reglar lagt på de sten, som ser ud til at være der i dag, så kan det måske fungere tilstrækkeligt godt. Derefter pladeregel (ikke træ) mod væggene, byggplast og fugtbestandige plader på det - uklart hvordan/om du skal isolere dog. Taget kan du nok lave med 145-170 mm regel og ru plade/tagdug udad og byggplast + krydsfiner indad med glasuldsisolering og luftspalte mod ydertaket. Hvis du derefter sætter elementer op for at holde 10 grader året rundt, så klarer selv bøger og tøj sig sandsynligvis et par år. Rummet vil være så lille, at det ikke behøver at koste store summer at holde opvarmet. Så var der det med døren... Hvis du sætter den i en opbygget skillevæg, så kan det måske klare sig med en billig lagerrumsdør, der ikke er fuldisoleret men lidt isolering vil man nok gerne have. Hvis det kræves, så kan den nok tilpasses til lofthøjden
Skaderne på det opbevarede afhænger jo lidt af, hvad du har i kasserne - er der papir, stof eller elektronik i kasserne, så vil det tage skade på en eller anden måde, hvis det står i uudopvarmede rum.
I kasserne er der både papir og tekstiler. Dog handler det ikke om nogen arkivering af gamle Shakespeare-manus så en vis nedbrydning af tilstand kan vi tage, men ikke til den grad, at det bliver ødelagt selvfølgelig.
Kælderen har jo grusgulv, og formentligt står muren ret fugtigt og gør den uegnet til opbevaring. Udhuset har grus under, og også her er der risiko for, at murene trækker fugt fra jorden, men hvis du lægger en byggeplast på gruset og så bygger et passende isoleret gulv på reglar lagt på de sten, som tilsyneladende findes i dag, så måske det kan fungere tilstrækkeligt godt.
Jeg tror ikke, at udhuset har grus under, men det er kun jord. Jeg har forsøgt at grave en del ud i den inderste halvdel for at få stenene lidt ned, men det er meget stenet. Ændrer dette noget? Eller er din anbefaling stadig at lægge byggeplast på gruset, stenene ovenpå og reglar direkte på stenene? Jeg havde tænkt mig at lægge masonite under reglarne for at kunne lægge isolering imellem: er det en god idé?
Derefter plåtregel (ikke træ) mod væggene, byggeplast og fugtufølsomme plader på det - uklart hvordan/om du skal isolere dog.
Lad mig se, om jeg hænger med. Byggeplasten, kan den tapes fast mod pladerne på indersiden, før de fastgøres på plåtreglarne for at gøre monteringen lettere, formoder jeg? Fugtufølsomme plader, tænker du på masonite (oljehärdat board), asfaboard eller noget andet? Jeg kommer nok ikke til at fastgøre noget på væggene, så det kunne fungere, det er jo trods alt en (forhåbentlig) midlertidig ting. Hvad er argumenterne mod at isolere?
Taget kan du nok lave med 145-170 mm regel og træspån/tagdug udad og byggeplast + krydsfiner indad med glasfiberisolering og luftspalte mod ydertag.
Undskyld dumme spørgsmål. Hvad er tagdug? Undertagspap? Hvordan skaber jeg luftspalten mod ydertaget? Mener du mellem træspånen og tagpladen? Min tanke var at sætte lægter på træspånen (undertagspappen) og skrue tagpladen fast i denne, for at få en vis luftspalte. Er det dette, du mener med luftspalte mod ydertaget?
Hvis du så sætter et varmeapparat ind for at holde 10 grader året rundt, så klarer bøger og tøj sig sandsynligvis også nogle år. Rummet vil være så lille, at det ikke behøver at koste store summer at holde opvarmet. Så var der det med døren... Hvis du sætter den i en opbygget skillevæg, så kan det måske klare sig med en billig lagerdør, der ikke er fuldt isoleret, men man vil gerne have lidt isolering. Hvis det kræves, kan den nok tilpasses til loftshøjden
Undskyld endnu et dumt spørgsmål, men hvorfor vil man gerne have isolering i døren, men ikke nødvendigvis i væggene? Og når det kommer til tilpasning til loftshøjden, er det bare at skære døren til? Der forsvinder jo typisk halvdelen. Et alternativ kan jo være at bygge en "plugg" af krydsfiner og cellplast, for vi kommer ikke til at have brug for adgang til tingene derinde så ofte, det handler mere om "gøm og glem" i en periode.
Der er intet i det opremsede, der tager skade af kulde. Det er fugten, man skal have styr på. Den kan man holde væk med hjælp af varme, men affugter fungerer også.
Der er intet i det oplistede, der tager skade af kulde. Det er fugten, man skal have styr på. Den kan man holde væk ved hjælp af varme, men affugtere virker også.
For at gøre det meget enkelt, tror du det ville fungere at stille kasserne ned i kælderen (på en SJ-palle fx), stille en affugter ind og lukke til?
Mit garage ca 30m2 har asfalt på grus (tidligere carport) og er nu isoleret. En lille billig affugter (Jula) er tilstrækkelig til både at varme det og holde det tørt. Jeg tror, jeg havde 9 grader som det koldeste sidste vinter, men jeg bor jo ikke i Västmanland.
Det er isoleret med 145mm i loftet og 95mm i væggene. Og hvis jeg tager en træningssession på 30 minutter i garagen om vinteren, stiger temperaturen hurtigt et par grader, så der behøves ikke meget varme. Desuden har jeg en dårligt isoleret hejse-port (Skånska byggvarors billigste).
finns det papper, tyg eller elektronik i kartongerna så kommer det att ta stryk på ett eller annat vis om det står i ouppvärmda utrymmen.
Hvorfor tror du det? Jeg har haft "papper, tyg och elektronik" og alt andet som findes i en normal lille "lantgård" inklusive et dusin elektriske maskiner og omtrent lige så mange benzindrevne, opbevaret i "ouppvärmda utrymmen" vintertid i nærmere halvtreds år. Ingen som helst problemer med kulden under forudsætning af at man eksempelvis sørger for at tømme ting som vaskemaskine og højtryksrenser for vand.
Når det gælder bøger og andet papir, er de mere følsomme, end man tror, over for fugt - bliver let jordslået/sortskimmel, det gælder det samme for bomuldsstoffer.
Grus eller jord spiller ikke så stor en rolle - det er jordfugten, der kommer op uanset. Når det gælder plast i bunden, var det lidt for at stoppe lidt af fugten. Jeg lod installere en krybekældertørrer i et rækkehus, jeg boede i, og de lagde plast under hele huset på gruset og derefter blev tørreren monteret. Deres argument var, at det kun var fugt, der kom op gennem betonen, som behøvede at blive afvandet + kondens selvfølgelig.
Hvis du lægger plast helt ud mod væggene, vil fugten have en mindre overflade/vej at komme op, tænker jeg.
Isolation under er god, hvis du vil have det varmt og ikke vil bruge for meget el. Det kræves mindre nedad end opad - det meste varme forsvinder jo opad og gennem vinduer osv.
Fugtbestandig mente jeg nok, at det ikke skulle være gips til indvendig væg... hvis du har plast i væggen og også opvarmet, så fungerer OSB eller oliebord nok (tykkere end 3mm..).
Når det gjaldt isoleringen, tænkte jeg, at du har stenvægge, og hvis man får det nogenlunde trækfrit, kan luften mellem stenvæggen og indvendige vægplade være tilstrækkelig isolering. Ellers er en isoleringsplade af stenuld/glasfiber nok helt OK nogle år.
Tagdug er en kraftig dug, der i visse tagkonstruktioner erstatter brædder. Så lægt og plade på det. Luftspalten skal være mellem ydertag og isolering for at ventilere fugt væk, der er steget op. Kræver også åbent i tagfod og rygning, med insektnet.
Klart en "pløk" af krydsfiner og celleplast fungerer i stedet for dør - enkelt og praktisk, hvis man ikke vil ind så ofte.
Eftersom dette skal være en midlertidig løsning, vil du måske ikke bruge for mange penge, og hvis du accepterer, at materialet bliver kasseret, kan du jo altid forenkle. Det er jo også et spørgsmål om værdien af det, du skal beskytte/opbevare.
Så har jeg erfaring med, at det, man tænkte skulle være en midlertidig løsning, har en tendens til at blive permanent - eller i det mindste semi-permanent og pludselig bruges til noget andet :-D
Som nogen har skrevet før, kan en affugter have en god effekt, giver også lidt varme, bare husk at have en affugter, der kan tilsluttes en slange og få vandet, som kondenseres, væk. Det kan være svært om vinteren, hvis du ikke har et afløb....
Hvorfor tror du det? Jeg har haft "papir, stof og elektronik" og alt andet, der findes på en normal lille "gård" inklusive omkring ti elektriske maskiner og omtrent lige mange benzindrevne, opbevaret i "uopvarmede rum" om vinteren i næsten halvtreds år. Ingen som helst problemer med kulden under forudsætning af, at man eksempelvis sørger for at tømme ting som vaskemaskine og højtryksrenser for vand.
Det er ikke kulden men fugten, der bliver i uopvarmede rum, som skader papir, stof og elektronik.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.