Hej, er ny her og ville gerne have nogle kloge råd.

Jeg er i gang med at bygge en tiny house-lignende bygning på et gammelt campingvognschassis og har mødt nogle spørgsmål vedrørende isolering.

Nederst på bunden har jeg lagt form-plywood og på det 120*45 gulvramme, som jeg havde tænkt mig at fylde med frigolit. Ovenpå frigolit/træ-rammen havde jeg tænkt mig at lægge plastik og derefter gulvplader.

Nu er min overvejelse, om der er risiko for, at der bliver fugt/skimmel mellem plastikken og form-plywooden, da det bliver ret lufttæt?

Jeg har overvejet, om jeg burde bore nogle huller i form-plywooden og bygge et luftspalte mellem frigoliten og form-plywooden, men ved ikke, om det er så smart heller, da fugt måske kan stige op i hullerne, samt jeg mister et par cm isolering.

I vægge og tag har jeg luftspalte på ydersiden, så der er nok ingen risiko for skimmel, selvom jeg lægger plastik på indersiden, men er som sagt mere bekymret for gulvet.

Hvad tror I?

• Træramme ovenpå form-plywood til bygning af tiny house på gammel campingvogns chassis, i en have. Kasser og værktøj ses på rammen.
Senest redigeret:
Jeg har ikke svar på dine spørgsmål, men overvejer om det ikke er unødigt svært at få tæt mellem isoleringen og bjælkelaget, hvis man gør som du beskriver.
Skal du skumme mellem træ og frigg eller hvordan skal du få det tæt?

F fribygg sagde:
Jeg har ikke svar på dine spørgsmål, men tænker på om det ikke er unødvendigt svært at få tæt mellem isoleringen og bjælkelaget, hvis man gør som du beskriver.
Skal du skumme mellem træ og frigg eller hvordan skal du få tæt?
Ja præcis, i efterhånden fortryder jeg, at jeg valgte frigolit som isolering, troede aldrig at det ville være så tidskrævende. Havde regnet med at U-værdien ville være bedre i frigolit, men det er den jo åbenbart ikke heller.

Jeg har allerede isoleret loftet og størstedelen af væggen (billedet jeg lagde op er fra tidligt stadie af byggeriet) og det er allerede gået næsten 6 flasker skum til, og da har jeg ikke skummet de mest tætte samlinger 🥲

Skulle jeg lave en sådan bjælkelag, ville jeg klemme fast frigoliten med træreglen, fortsætte sådan fag for fag og måske skumme det sidste fag samtidig med at jeg tætnede eventuelle knasthuller og gennemføringer, så rækker en dåse.

F fribygg sagde:
Skulle jeg lave et sådant bjælkelag, ville jeg klemme frigoliten fast med træreglen, fortsætte så fag for fag og måske skumme det sidste fag samtidig med at jeg tættede evt. kvithuller og gennemføringer, da rækker en dåse.
jo det er ingen dum idé, desværre er det lidt for sent, da alt allerede er reglet ;)

Formplywood?
Bliver det ikke meget tungt på et sådant chassis?

F fribygg sagde:
Formspånplade?
Bliver det ikke meget tungt på sådan et chassis?
alt i alt skal det ikke blive mere end 2,5 ton, hvis jeg har regnet rigtigt... chassiset har dobbelte hjulaksler, så har jeg forstærket det lidt.. det skal nok holde til at køre 30 km/t

Efter en traktor er ikke 2,5 ton så meget, men hvad skal du trække med?

F fribygg sagde:
Efter en traktor er ikke 2,5 ton så meget, men hvad skal du trække med?
med en suv havde jeg tænkt

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.