Hej,

Som mange andre trådstartere om verandaer og isolering af dem søger jeg nu tips og råd. Jeg skal isolere en tilbygning i sommerhuset, som har været brugt i ca. 15 år som opvaskerum, og gøre dette til et badeværelse med brusekabine og forbrændingstoilet. Huset ligger tæt på vand og bruges kun i sensommeren og sommeren, resten af tiden står det uopvarmet.
Tilbygningen står på søjler og har i dag almindeligt terrassebrædder af trykimprægneret træ som gulv, yderfacade af træ som væg samt enkelt tagplader. Altså den simpleste tænkelige tilbygning.

Nu skal hele tilbygningen isoleres og integreres med resten af huset. Da huset ligger ved en sø, begynder man at overveje, hvordan dette bedst gøres med hensyn til fugt. Mine overvejelser, som jeg håber nogle venlige sjæle kan hjælpe mig med, er følgende:

1. Isolering i gulv; er det celleplast, der gælder for at undgå for meget fugt? Gulvet skal hæves ca. 15 cm for at flugte med resten af huset, og i dag ligger der terrassebrædder af trykimprægneret træ. Det ville være mest praktisk at lægge celleplasten direkte på terrassebrædderne, men jeg læste et sted, at man bør undgå trykimprægneret træ, da det lugter underligt og kan være usundt...? Hvor tyk bør isoleringen være, er ca. 10 cm tilstrækkeligt? Jeg vil helst afslutte med et lakeret flot trægulv, men har forstået, at vinylgulv kan være smartere med hensyn til fugt?

2. Isolering i væggene; i dag består væggene af en simpel træfacade. Kan man isolere med celleplast her også? I så fald er måske ingen plast nødvendig, men facade-luftspalte-celleplast-panel fungerer måske okay?

3. Isolering tag; Tænker man anderledes her? Kan det være smart at bruge en anden isolering end lige celleplast, eller er det overkill i betragtning af, at huset kun bruges i sommerhalvåret?

Mange tak på forhånd for alle hjælpsomme tips og forslag,

Mvh

surris
M Marcus.lkpg sagde:
Hej,

Som mange andre trådstartere om udestue og isolering af dem søger jeg nu tips og råd. Jeg skal isolere en tilbygning i sommerhuset, der har været brugt i ca. 15 år som opvaskerum og gøre dette til et badeværelse med brusekabine og forbrændingstoilet. Huset ligger tæt på vandet og bruges kun i det sene forår og om sommeren; resten af året står det uopvarmet. Tilbygningen står på pæle og har i dag almindelig terrassebrædder af trykimprægneret træ som gulv, yderfacade af træ som væg samt enkelt bliktag. Altså den enkleste mulige tilbygning.

Nu skal hele tilbygningen isoleres og integreres med resten af huset. Fordi huset ligger ved en sø, begynder man at tænke over, hvordan dette skal gøres bedst muligt med hensyn til fugt. Mine overvejelser, som jeg håber, nogen venlig sjæl kan hjælpe mig med, er følgende:

1. Isolering i gulv; er det celleplast der gælder for at undgå for meget fugt? Gulvet skal hæves ca. 15 cm for at flugte med resten af huset, og i dag ligger der terrassebrædder af trykimprægneret træ. Det nemmeste ville jo have været at lægge celleplasten direkte på terrassebrædderne, men jeg læste et eller andet sted, at man skal undgå trykimprægneret træ, da det lugter mærkeligt og kan være sundhedsskadeligt…? Hvor tyk bør isoleringen være, er ca. 10 cm nok? Vil helst afslutte med et lakeret flot trægulv, men har forstået, at vinylgulv kan være smartere i forhold til fugt?

2. Isolering i vægge; i dag består væggene af en enkel træfacade. Kan man isolere med celleplast her også? I så fald er der måske ikke brug for nogen plast, men facade-luftspalte-celleplast-panel fungerer måske okay?

3. Isolering tag; Tænker man anderledes her? Kan det være smart at bruge en anden isolering end netop celleplast, eller er det overkill, da huset kun bruges i sommerhalvåret?

Stort tak på forhånd for alle hjælpsomme tips og forslag,

Mvh
Celleplast skal du ikke have nogen steder... det er ekstremt brandfarligt og skal kun støbes ind eller bygges med brandsikring. Det trykimprægnerede træ skal væk, det skal man ikke have indendørs. Skal det kun bruges forår/sommer, er 100 mm isolering i gulv/loft tilstrækkeligt, væg 70 mm. Du bør dog have lidt varme resten af året, ikke under 10 grader. Mineraluld som isolering overalt, da det bliver et badeværelse, får du en dampspærre i konstruktionen med.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.