Vi har et enklere sommerhus. Det er delvist isoleret men det er plads til forbedring på den front. Gulvet er isoleret men på et tidspunkt er isoleringen under køkkenet blevet fjernet nedefra pga lækage, så det vil jeg genoprette, der er god tilgængelighed nedefra, men jeg vil ikke risikere fugt rundt vand/afløb.

Væggene består af dobbelte lag panel og en tynd isolering :-) Overvejer at skifte paneler, så kan vi jo fjerne det underliggende og isolere.

På loftet er der isolering, men den ligger i ruller. Tør ikke bare rulle dem ud af frygt for fugt.

Indtil nu har vi lukket ned for varmen osv. helt, men målet er at kunne have en grundvarme på om vinteren.

Er der nogen vejledning at læse/følge, så man gør det rigtigt og desuden undgår fugt? Taknemmelig for alle tips!

Som du beskriver det, lyder det som om hytten står på pæl- eller torpargrund? Isoler da køkkengulvet igen, for eksempel med frigolit, og sørg så for, at rotter og mus ikke kan gnave den, passende med musegitter.

Væggene virker jo enkle at tage sig af. Riv den gamle panel ned, sæt dampspærre, sæt op med regler, fyld på med mere isolering, sæt ny panel op.

Rens loftet rent, sæt dampspærre overalt, fyld loftet med isolering, indtil det flyder over.

Nu vil mange Byggahusere ganske vist komme med diverse indvendinger mod det, jeg har skrevet, eftersom det er et evigt stridspunkt, om man skal have dampspærre, dampbrems, hvilke materialer man skal have osv. osv. Den brutale sandhed er vel, at ingen rigtig ved endnu i dag, hvad der er optimalt, men jeg tror, at det, jeg har skrevet ovenfor, kommer nærmest, efter den viden vi har i dag.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.