Er ved at ombygge vores friggebod fra et koldt opbevaringsrum til ungdomsværelse/gæsteværelse.
Tænkte at isolere 100 mm i vægge og mere i gulv/tag.
Friggeboden vil være opvarmet året rundt. Hvordan skal jeg tænke omkring dampspærre, når jeg ikke har mere end 100 mm isolering i vægge.
Skulle jeg sætte dampspærreplast/byggeplast, eller er en dampbremse at foretrække (og hvorfor)?
Tænkte at isolere 100 mm i vægge og mere i gulv/tag.
Friggeboden vil være opvarmet året rundt. Hvordan skal jeg tænke omkring dampspærre, når jeg ikke har mere end 100 mm isolering i vægge.
Skulle jeg sætte dampspærreplast/byggeplast, eller er en dampbremse at foretrække (og hvorfor)?
Enig med ovenstående. Gerne i kombination med cellulose cellullosebaseret isolering.
Stødte på dette, da jeg begyndte at rive gulvet! Gulvet bestod af en krydsfinerplade ovenpå gulvspån. Gætter på, at det er blevet vådt i Boden, og det er løbet igennem krydsfineren og mugnet mellem de to plader. Undersiden af gulvspånet var fin. Er det datostempel på spånet, dvs. er det fremstillet 970425? I så fald har vi endelig fået svar på, hvornår friggeboden i nuværende format blev bygget.
Det har vel ingen betydning om det er en friggebod eller ej, ydervæg som ydervæg...F fribygg sagde:
Skal TS isolere med 100mm i væggene og endnu mere i taget, så er det at bygge som man bygger en almindelig ydervæg med vindpapp, isolering, tæt plastik inden overflade og sørger for, at det ventilerer korrekt. En velafprøvet og fungerende konstruktion.
Resonementet med dampspær og cellulose byggede på en antagelse om at huset skal kunne lukkes ned i fremtiden.sunnis sagde:
Det har vel intet om det er en friggebod eller ej, ydervæg som ydervæg...
Skal TS isolere med 100mm i vægge og endnu mere i tag så er det at bygge som man bygger en almindelig ydervæg med vindpap, isolering, plast tæt inden overflade og sørger for at det ventilerer rigtigt. En velafprøvet og fungerende konstruktion.
Ja selvfølgelig, hvis man konstant og for altid holder konstruktionen opvarmet.sunnis sagde:
Det har vel intet at gøre med om det er et anneks eller ej, ydervæg som ydervæg...
Skal TS isolere med 100mm i væggene og endnu mere i taget, så er det at bygge som man bygger en almindelig ydervæg med vindpap, isolering, plast tæt før overflade og sørger for, at det ventilerer korrekt. En velafprøvet og fungerende konstruktion.
Hvis man derimod i fremtiden, når barnet er flyttet hjemmefra, vil lade annekset stå koldt, er plastikken et unødvendigt risikomoment.
Interessant overvejelse. Er der nogen ulempe ved at bruge dampspærre, hvis jeg vil holde friggeboden opvarmet for altid? Altså, er der noget scenario, der taler for plast i stedet for dampspærre?F fribygg sagde: