Hej. Jeg planlægger at isolere et rum i vores gamle lade for at have et hobbyrum, samt opbevare diverse kemikalier frostfrit. Tanken er at have omkring 10 grader om vinteren og så tænde for ekstra varme, når jeg skal være derinde.

3 af væggene er ca. 25 cm beton, der er betonplade i gulvet, og den ene langside er en trævæg, som er isoleret med en dør ind til den næste del af laden. Ovenover loftet er der yderligere 2-3 etager, jeg har stadig ikke udforsket alle rum, da laden er bygget i etager, men masser af gulvplads. Hele området er alt andet end frostfrit, det ser ud til at blive mindst lige så koldt inde som udenfor om vinteren, dog har døren ikke været lukket ind til den øvrige del af laden, som er mindre lufttæt.

Jeg tænkte at lave et skelet på 45x45 og isolere med 45 mm naturligvis. Men hvordan gør jeg med luftspalte? Jeg får en luftspalte uanset hvad, da der vil blive lidt plads bag ved skelettet, men hvordan skal isoleringen så blive på plads, hvis der er luft bag ved skelettet? Fra starten havde jeg tænkt mig at sætte plastik bag ved skelettet, men har nu læst mig til, at jeg bør droppe plastikken. Udenpå skelettet tænkte jeg at sætte gipsplader. Fra starten ville jeg have spån, men på grund af prisforskellen bliver det gips. Arealet er omkring 25-30 kvm.

Venlig hilsen Andreas

Diverse kemikalier!

Skal du bygge bomber??

haha. Nej du behøver ikke være bekymret. Handler mere om bilplejeprodukter, farve, lak og olie osv..

Kom til at tænke på at laden jo ikke er bygget i beton men af ret kraftigt træværk og er pudset på indersiden.

Men tilbage til emnet? Hvordan gør jeg for at holde isoleringen på plads så den ikke falder bagud? Da jeg ikke bygger direkte mod væggen vil jeg jo ikke kunne slå brædder eller lignende fast.

Hvorfor bygger du ikke direkte mod væggen? Hvis det er træ med puds på, er der vel ingen problemer. Derefter ville jeg nok forsøge at have mere isolering end 45 mm, jeg isolerede en mindre bod sidste vinter, og jeg brugte 70*45 lægter og 70 mm isolering, helst ville jeg have ønsket 95 mm, men det gik ikke overalt. Jeg synes, 45 lyder lidt, hvis det er ydervæg, som det er i dit tilfælde i alle retninger. Derefter synes jeg, at du skal sætte vindpap, hvor du har rene trævægge. Brug OSB plader i stedet for gips, det er meget bedre at skrue hyldeknægte og kroge osv. i.

Carla sagde:
Hvorfor bygger du ikke direkte mod væggen? Hvis det er træ med puds på, er det vel ingen problemer. Derefter ville jeg nok forsøge at have mere isolering end 45 mm, jeg isolerede et mindre skur sidste vinter, og jeg brugte 70*45 regler og 70 mm isolering, helst ville jeg have haft 95 mm, men det gik ikke overalt. Jeg synes, 45 lyder lidt, hvis det er ydervægge som det er i dit tilfælde i alle retninger. Derefter synes jeg, du skal sætte vindpapir, hvor du har rene trævægge. Brug OSB plader i stedet for gips, det er meget bedre til at skrue op hylder og kroge etc i.
Det er svært at forklare, hvordan væggene ser ud, men at bygge direkte mod væggen indebærer en del problemer, desuden skader det vel ikke med et luftspalte? Fik råd om at sætte plastikstrimler bag reglerne for at holde isoleringen oppe. Det er kun 2 ydervægge, men det er egentlig lige så koldt bag dem om vinteren. Den ene ydervæg er klædt i plade. OSB går væk pga prisen, vil sætte værktøjstavler i reglerne, ellers bliver det mest gulvstående hylder.

Mvh Andreas

Det er altid tricky at bygge indervægge mod betonmure, især mod suterrainevægge. Beton indeholder fugt, det kan man ikke komme udenom. Fugten skal kunne vandre frem og tilbage gennem væggen og ventileres væk på begge sider. Det er grundreglen.

Eftersom det handler om et skur og dermed ikke er så følsomt for udseende, ville jeg overveje materialer, der er uorganiske (gælder også i finere rum...).

Det bedste er at lægge en isolering på ydersiden af en betonvæg. Det beroliger (ikke stopper!) fugtvandringen gennem betonen. Yderst en "platonmatta".

Går det ikke at lægge isol på ydersiden, burde man kunne lægge en afstand (evt. platon) på indersiden. Efter det kan du mure med leca. Den isolerer og kan bruges som støtte, hvis du skal lægge regler for loft.

Så længe du har uopvarmet/uisoleret i resten af laden, bør du bygge "indervægge" som almindelige ydervægge...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.