Medlem
· Södermanland
· 206 indlæg
Hej!
Amatørsnedker Magnus her!
Jeg skal isolere vores nye skur på 10 kvm og undrer mig lidt over det.
Skal jeg sætte lægter (horisontale) mellem de lodrette? Hvis 'ja', hvilken afstand skal jeg have mellem dem?
Laves elinstallationen efter at jeg har isoleret, eller?
Hvordan laver jeg lettest ventilationsspalten?
Skal jeg have ét ventilationshul eller to?
Alle andre tips modtages med stor glæde!
Mvh,
M
Amatørsnedker Magnus her!
Jeg skal isolere vores nye skur på 10 kvm og undrer mig lidt over det.
Skal jeg sætte lægter (horisontale) mellem de lodrette? Hvis 'ja', hvilken afstand skal jeg have mellem dem?
Laves elinstallationen efter at jeg har isoleret, eller?
Hvordan laver jeg lettest ventilationsspalten?
Skal jeg have ét ventilationshul eller to?
Alle andre tips modtages med stor glæde!
Mvh,
M
hvis du skal have stående panel, så skal du have reglar, ellers er der intet at fastgøre i, og 45 mm ekstra isolering er jo godt. cc60 mm imellem
afhænger lidt af, hvordan det ser ud, men start med at trække slangen til el og derefter isolering. og hvis du har udenpåliggende el, så er det det sidste, du gør. luftspalten fixer du med ved ikke hvad det hedder, men størrelse 45*ca10 mm har jeg for mig plejer at være i dårlig kvalitet for at det skal være billigt
ventilationshul? mener du i kippen, så sats på et
afhænger lidt af, hvordan det ser ud, men start med at trække slangen til el og derefter isolering. og hvis du har udenpåliggende el, så er det det sidste, du gør. luftspalten fixer du med ved ikke hvad det hedder, men størrelse 45*ca10 mm har jeg for mig plejer at være i dårlig kvalitet for at det skal være billigt
ventilationshul? mener du i kippen, så sats på et
Et typeksempel på en moderne isoleret væg kan fx se sådan ud (udefra og ind)
Panel, luftspalte, vindspærre (fx ude-gips asfaboard eller vinddug), regelstomme med isolering, fugtspærre (plast), 45X45 ekstra regler med isolering, i dette lag trækker man også elen, indervæg (gipsplade eller lignende)
Panel, luftspalte, vindspærre (fx ude-gips asfaboard eller vinddug), regelstomme med isolering, fugtspærre (plast), 45X45 ekstra regler med isolering, i dette lag trækker man også elen, indervæg (gipsplade eller lignende)
Jeg ville nok sætte reglar 45x45, efter jeg har isoleret og hæftet plasten op. Som mats_o rekomenderet. Reglarne kan du sætte horisontalt eller vertikalt på de eksisterende. Afhænger af hvad du skal have på væggene, plader eller stående panel. cc 600 mm mellem reglarne. Luftspalten, er det ved tagfoden? Monter 2 ventiler, en ved hver gavl, så der bliver lidt træk, hvis det er det, du mener med ventilationshuller.
Medlem
· Södermanland
· 206 indlæg
Jeg har været ude i skuret og kigget lidt i dag, og det jeg fandt var (udefra og ind):
1. Panel
2. En slags smalle reglar (lækt?)
3. En dug hvor der står vind... ja den er typ vindtæt.
4. Reglar lodrette
Så det behøves bare isolering og overflade da måske?
Medlem
· Södermanland
· 206 indlæg
Jeg gør sådan her:
1. isolering
2. Eldragning
3. Aldersbestandig plast
4. Overfladebehandling (plyfa? eller anden træplade)
Det håber jeg skal fungere.
1. isolering
2. Eldragning
3. Aldersbestandig plast
4. Overfladebehandling (plyfa? eller anden træplade)
Det håber jeg skal fungere.
Medlem
· Södermanland
· 206 indlæg
Medlem
· Södermanland
· 206 indlæg
Hmm, nå ja taget på carport/opbevaring ser det samme ud som taget på huset. /\mats_o sagde:
Jeg vil have isoleret i taget præcis som i væggene, da jeg har tænkt mig at have ting deroppe. Det skal blive en lille "loft"
Så findes der lidt alternativer 
Gør man rummet isoleret og loftet uisoleret, så gør man det på den måde, at man sætter gips eller plyfa nederst. Plast ovenpå den. Ovenpå det kan man fx tage 22x95 cc 30 cm som lægter. Så kommer reglerne fra spær og imellem dem lægger man så isoleringen.
Gør man rummet isoleret og loftet uisoleret, så gør man det på den måde, at man sætter gips eller plyfa nederst. Plast ovenpå den. Ovenpå det kan man fx tage 22x95 cc 30 cm som lægter. Så kommer reglerne fra spær og imellem dem lægger man så isoleringen.
Medlem
· Södermanland
· 206 indlæg
mats_o sagde:
Så undrer jeg mig igen over, hvordan jeg sætter horisontale "spær" i væggene. De, der findes, er jo vertikale. Jeg antager, i min amatørmæssighed
Så, lægter tværgående i loftet mellem spærene, derefter tagpap, derefter isolering? Eller?!
Jeg lærer undervejs! Tak for hjælpen så langt!
Ingen tagpap på taget.
Samme fugtspærre som i væggen
Overlap med 20 cm og tapes med specialtape. Varm fugtig luft stiger jo opad, så den skal vi stoppe. Ovenfor isoleringen er der ikke behov for en vindspærre.
Nederst i taget bliver der et overfladelag, ja
De tværgående i væggene har i princippet ingen stabiliserende funktion overhovedet, men er mere til for at man ikke skal få massivt træ hele vejen gennem væggen. Stabilisering gør man med søm/hulbånd, som man trækker diagonalt i væggen. Så når pladerne kommer på, står de for meget af stabiliteten i væggen.
Det fungerer på samme måde som et Ikea-skab, ranglet som bare den, indtil man sømmer pladen fast bagpå, der stabiliserer. I hussammenhæng er pladerne bare lidt større og tungere
Samme fugtspærre som i væggen
Nederst i taget bliver der et overfladelag, ja
De tværgående i væggene har i princippet ingen stabiliserende funktion overhovedet, men er mere til for at man ikke skal få massivt træ hele vejen gennem væggen. Stabilisering gør man med søm/hulbånd, som man trækker diagonalt i væggen. Så når pladerne kommer på, står de for meget af stabiliteten i væggen.
Det fungerer på samme måde som et Ikea-skab, ranglet som bare den, indtil man sømmer pladen fast bagpå, der stabiliserer. I hussammenhæng er pladerne bare lidt større og tungere
Medlem
· Södermanland
· 206 indlæg
Hmm.. det er tyndt mellem spærene i det lille skur.
Hvordan griber jeg det an, når jeg skal "regla op"? Skal dimensionen på regl være som spær? Hvordan fastgør jeg reglarne? Vinkeljern? Gah.. 
Under alle omstændigheder har jeg nu isoleret væggene og skal finde ud af, hvad jeg har brug for til elektriciteten. Hvor mange stikkontakter, xx meter elrør, osv.. Derefter får jeg elektrikeren her, som skal forbinde elen. Efter det kommer plasten på, og så overfladelaget. Denne del føles relativt klar. Taget er derimod lidt uklart i mit sind.
Under alle omstændigheder har jeg nu isoleret væggene og skal finde ud af, hvad jeg har brug for til elektriciteten. Hvor mange stikkontakter, xx meter elrør, osv.. Derefter får jeg elektrikeren her, som skal forbinde elen. Efter det kommer plasten på, og så overfladelaget. Denne del føles relativt klar. Taget er derimod lidt uklart i mit sind.