Jag har en ladugårdsdel som jag ska isolera inifrån för att kunna hålla omkring 5-10 plusgrader på vintern.
Ladugårdens väggar består av ytterpanel, timmer och innerpanel. Innanför detta vill jag bygga upp en isolerad vägg men trots ett antal sökningar på nätet har jag inte hittat någon bra lösning på hur jag ska få till en luftspalt som är korrekt.

Tanken har slagit mig att om jag har luftspalten innanför isoleringen och små glipor mellan toppen och botten på väggen så är luftspalten ihopkopplad med rummet men då kan jag inte heller ha någon ångspärr.

Finns det någon som har haft liknande projekt och hur gjorde nu för att säkra att inte få fuktproblem?


Schema der viser tværsnit af en ladevæg med lag af yderpanel, timmervæg, inderpanel, isoleringsvæg og indre loft.
 
  • Synes
cpalm
  • Laddar…
Bedre billede af hvordan væggen er nu.
 
  • Diagram der viser vægstrukturen med tre lag: tømmer, yderpanel og inderpanel markeret med pile.
G
Er ingen ekspert på emnet. Men efter en del læsning og sund fornuft gjorde jeg sådan her med omtrent samme forudsætninger som dig. Byggede mit skur om til gæstehus/kontor. Der kunne jeg ikke skabe en luftspalte mod ydervæggene. Dog byggede jeg ind 3cm luftspalte i taget.

Byggede diffusionåbent. Altså ingen plast overhovedet. Og ikke alt for tyk isolering. Eftersom jeg ikke roder med noget vand i rummet, så bliver der ikke meget fugt. Valgte også el-element da disse skaber et ret tørt indeklima har jeg en idé om? Du skal jo også have ret lav temperatur, tror det er endnu bedre forudsætninger for at bygge diffusionåbent.

Isolerede væggene med 95cm + 45cm og lagde vindpap direkte mod træfacaden.
Taget isolerede jeg med 145cm + 45cm med 3cm luftspalte mod ydertaget.

Alle huse/konstruktioner har nok forskellige forudsætninger. I mit tilfælde blev skuret bygget i 2017 og jeg tjekkede nøje overalt om der var tegn på fugt nogetsteds. Hvilket der ikke var. Det har jo alligevel stået der i mange år uden at blive fugtskadet udefra. Min teori er at bygge diffusionåbent, for konstruktionen tørrer ud indefra og ud. Og ikke alt for tyk isolering.

Havde et enormt lille budget til mit byggeri. Holder det i 7 år? Så er jeg glad, så kan jeg rive lortet ned og bygge ordentligt. Skal have et sted at arbejde i fred, da det rigtige hus er fyldt med dyr, børn, kællinger og fanden ved hvad... 24 timer i døgnet.
 
  • Synes
Cyklon78 og 1 anden
  • Laddar…
C
Har et lignende projekt i gang.

Må sige, at jeg ikke helt forstår din beskrivelse af den nuværende væg...

I mit tilfælde er det stolpeværk med liggende panel på ydersiden. Min plan er at sætte afstandslister på tømmerstolperne mod den eksisterende yderpanel og sætte en form for plader, som altså vil blive en vindtæt ydervæg indenfor den eksisterende panel med et lille luftspalte. Derefter isolere på dette og sætte plader på indersiden.

Ingen anelse om det er en god konstruktion, men det føles fornuftigt i mit hoved...

Noget i denne stil:
Diagram af vægkonstruktion med komponenter som tømmerstolpe, distansliste, ydre væg, luftspalte, isolering og indervæg, som beskrevet i byggeprojektet.
 
  • Synes
Cyklon78
  • Laddar…
C cpalm sagde:
Har et lignende projekt i gang.

Må sige, at jeg ikke helt begriber din beskrivelse af den nuværende væg...

I mit tilfælde er det stolpeværk med liggende panel på ydersiden. Min plan er at sætte afstandslister på tømmerstolperne mod den eksisterende yderpanel og sætte en form for plader, som altså kommer til at være en vindtæt ydre væg indenfor den eksisterende panel med en lille luftspalte. Så isolere på dette og sætte plader på indersiden.

Ingen anelse om det er en god konstruktion, men det føles fornuftigt i mit hoved...

Typ noget i denne stil:
[billede]
Din tegning er jo solklart bedre, håber det er ok, at jeg låner den lidt for at beskrive min væg bedre.

Jeg har fundet ud af, hvad den består af, og det er et bræt på 3 tommer efterfulgt af inderpanel med 1 tomme sammenbanket fra begge sider. Ingen spalte imellem.
I betragtning af, at jeg kun skal have det frostfrit, overvejer jeg, om det er nok at sætte en 17mm tyk råspontpanel på indersiden, men tør man have dampspærre indenfor? Eller skal man som Gandalfeln skrev holde det diffusionsåbent for at lade træet ånde så meget som muligt?

Taget har jeg ikke nævnt, men jeg tænker, at en tagskive og høvlspåner, som jeg kan lægge på ovenfra, burde dække mit behov. Der er ca. 20 cm mellemrum, som jeg kan udnytte, og gulvet over ladeafdelingen kan jeg tage op og fylde på ovenfra.

Tommerstok måler tykkelsen på en væg med synlig træstruktur i et byggeprojekt.

Bygningsdiagram af væg med angivelse af brædder på 3 og 1 tomme, trælægter og placering af mulig dampspærre.
 
C
Har ikke noget direkte svar på spørgsmålet, men omkring dampspærre m.m. tænker jeg selv dels, at jeg vil kunne koldstille rummet (og frostfrit er jo i princippet ækvivalent med koldstilling størstedelen af året), dels at jeg ikke vil udnytte rummet til noget, som skaber en konstant fugtbelastning indefra. Så det er noget, man i så fald må tage hensyn til hvad angår fugtvandringen i væggen.

Det du beskriver er jo i princippet en gammel velafprøvet vægkonstruktion. Jeg ville droppe dampspærren og erstatte med vindpap = diffusionsåben til begge sider.

Selv har jeg desuden brug for brandsikring og kan dermed ikke bruge traditionelle hygroskopiske og fugtbestandige materialer.
 
  • Synes
Cyklon78
  • Laddar…
Hold det diffusionsåbent er mit råd. Der er ofte meget fugt i sådan nogle bygninger, og den samler sig så snart der er et stykke plastik.
 
  • Synes
Cyklon78
  • Laddar…
Tak for alle svar, og det bliver uden plast, som lyder som en solid vej at gå. Vindpapir er planen udenfor, når facaden skal skiftes, og det er vinden, jeg mest vil stoppe fra at komme ind, ikke at væggen kan ånde.

Tid til at købe råspont og plader!
 
Cyklon78 Cyklon78 sagde:
Tak for alle svarene, og det bliver uden plast, som lyder som en solid vej at gå. Vindpapir er planen udenfor, når facaden skal skiftes, og det er vinden, jeg mest vil stoppe i at komme ind, ikke at væggen kan ånde.

Tid til at købe råspont og plader!
og at væggen kan ånde.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.