Hej.

Jeg planlægger at isolere gulvet og ydervæggen (en ydervæg indtil videre) i et gammelt sommerhus fra 50'erne, når jeg alligevel skal renovere et lille soveværelse.
Sommerhuset er generelt dårligt isoleret, og vi har kun vandet koblet på om sommeren og varmen slukket om vinteren.

Så til spørgsmålene...
1. Isolere gulvet. Tanken er at rive gulvbrædderne op og sætte en kælderloftplade, isolere og lægge gulvspån. Der er en teoretisk mulighed for at isolere nedefra krybekælderen, men så bliver gulvbrædderne jo tilbage som undergulv i huset...
Hvordan ville I have gjort det?

2. Isolere væggen indefra. Mistænker at det er planker/spont og derefter Treetex-plade.
Her tænker jeg OSB/plyfa og gips.
Spørgsmålet er, om jeg skal sætte dampspærre, eller om det vil ødelægge konstruktionen på sigt, så jeg alligevel ikke vil kunne få den tæt, eftersom de øvrige vægge i øjeblikket ikke vil have dampspærre...eller er det lige så godt at tænke fremad, at det er bedre at sætte den, når jeg nu er i gang...?

Hvad tror I?

M v h

/Frippe

F FrippeFlyer sagde:
1. Isoler gulvet. Tanken er at rive råsponten og sætte trossbottenskiva, isolere og lægge gulvspån.
Det er enklest og sandsynligvis bedst. Sådan ville jeg gøre minus gulvspån jeg ikke ville bruge i en hytte som kaldes på vintrene. Enkelt typ 24mm grangulv er et bedre valg.
Har ikke styr på aktuelle priser, men tidligere var det også billigst, muligvis undtaget skræplaminat fra Rusta som overgulv på spånpladerne.

Angående enklest... Det er svært at få et godt resultat ved isolering nedefra. Gør du det selv, så bliver det måske godt. Ansætter du nogen, vil arbejdsforholdene være så modbydelige, at de sandsynligvis slækker på udførelsen med træk over den nye isolering som følge, hvilket i princippet gør arbejdet værdiløst.

F FrippeFlyer sagde:
2. Isoler væggen indefra. Mistænker at det er planke/spont og så Treetex-plade.
Her tænker jeg OSB/plyfa og gips.
Spørgsmålet er om jeg skal sætte dampspærre eller om det vil ødelægge konstruktionen på sigt
Et godt valg at isolere indefra.
Du bevarer husets udseende.
Ved at være omhyggelig og gøre et godt arbejde, får du det tættest der det betyder mest længst inde.
Samtidig undgår du kardinalfejlen ved efterisolering at gøre det tættest yderst, hvor man kan antage, at kondenseringspunktet er.

Angående dampspærre...
Det er en maskburk som fremkalder de værste mytedannere i forummet. Efter nogle måneders skændes vil du ikke kunne udvaske noget fornuftigt. Sender PM.

Mvh Findus

• Synes
  • Haha
Markus__ og 2 andre
  • Laddar…
Hej! Tester at vække denne tråd.
Hvordan gik det for dig med isoleringen af hytten? Hvilke veje valgte du, og er du tilfreds med resultatet?

Jeg har overtaget en hytte, hvor væggene er ekstraisolerede, men ikke gulvet/loftet. Hytten er udbygget i omgange, hvor grundlaget er en tømring, der blev sat op som sommerhytte i 60'erne og en ny del fra 00'erne. Der er vandbåren varme på hele gulvet. Der er god plads i krybekælderen nedenunder. Jeg tænker at forsøge at isolere nedefra, da der er alt for mange kolde steder på gulvet om vinteren, ikke mindst i samlingerne mellem den nye hytte.

Hvordan laver jeg ekstraisolering på den bedste og måske nemmeste måde nedefra? Findes der nogle plader, jeg kan bruge og skrue op? Skal man tænke på noget, så der ikke bygges fugt ind i gulvet?

S Sorchen sagde:
Hej! Prøver at vække denne tråd.
Hvordan gik det for dig med isoleringen af hytten? Hvilke metoder valgte du, og er du tilfreds med resultatet?

Jeg har overtaget en hytte, hvor væggene er efterisolerede, men ikke gulvet/taget. Hytten er udbygget i etaper, hvor fundamentet er en laft, der blev opført som sommerhytte i 60'erne, og en nybygget del fra 00'erne. Der er vandbåren varme på hele gulvet, og der er god plads i krybekælderen under. Jeg tænker at forsøge mig med at lave isolering nedefra, da der er alt for mange kolde steder på gulvet om vinteren, ikke mindst i samlingerne mellem den nye hytte.

Hvordan laver jeg efterisolering på den bedste og måske enkleste måde nedefra? Findes der nogle plader, jeg kan bruge og skrue op? Skal man tænke på noget, så der ikke opbygges fugt i gulvet?
Hej.
Det blev kun isolering i væggene. Der brugte jeg Hunton-plader med træfiberisolering. Ingen dampspærre eller dampsbremse. Det vigtigste for mig var ikke at bygge for tæt, da hyttens konstruktion har stået i lang tid og ville med sikkerhed tage skade, hvis det bliver for tæt.
Så konstruktionen indefra:
Gips - OSB - Hunton isolering - tjærepap (sidder fra gammelt) - yderpanel.
Gulvet er ikke isoleret endnu. Der er jo muligheder for at isolere med materialer, der ikke binder fugt og risikerer at danne skimmel.
Tilføjelse: Rev indersiden af en anden ydervæg i hytten og valgte der at sætte dampsbremse (ikke dampspærre).
Vigtigt i gamle konstruktioner er som sagt ikke at bygge for tæt.
/F

Tak for svar, sjovt at høre!

Ja, det er præcis sådan jeg tænker, hvis jeg skal isolere nedefra mod gulvet, noget der isolerer men stadig ånder, eller materiale der ikke kan mugne hvis varme/kulde kolliderer og for meget fugt opstår. Måske må jeg skabe en egen tråd om det med billeder.

• Synes
FrippeFlyer
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.